پ

مهدی خان آبادی مربی و داور مسابقات قرآنی:

زیرساخت‌های فعالیت کیفی قرآنی فراهم نیست

مربی و داور مسابقات قرآن با اشاره به کمیت‌گرایی در فعالیت‌های قرآنی گفت: زیرساخت‌های کار کیفی و تدبر در قرآن در جامعه فراهم نیست نه مسئولان اهتمامی در این راه دارند و نه حتی خود جامعه قرآنی رغبتی به این کار نشان می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی مهدی خان‌آبادی، مربی و داور مسابقات قرآن کریم ، با اشاره به دغدغه‌های مربیان قرآن گفت: اولین دغدغه بنده در پایان هر سال میزان تأثیرگذاری در کلاس‌های آموزشی است، باید بررسی کنم به عنوان یک مدرس قرآنی مثمر بوده‌ام یا خیر.

وی ادامه داد: اخلاق حسنه و رفتار متناسب با شأن قرآن همواره از دغدغه های بنده به عنوان یک مربی بوده، بنده به عنوان یک فعال قرآنی از نحوه رفتار و اخلاق برخی از فعالان این حوزه گلایه دارم، اخلاق اندک شماری از فعالان این عرصه شایسته قرآن نیست.

خان‌آبادی تصریح کرد: اخلاق ما نیاز به پالایش و تجدید نظر و به معنای واقعی کلمه، قرآنی شدن دارد، افرادی که موفق شوند اخلاقشان منطبق با آموزه‌های قرآنی باشد وجودشان تبدیل به شمعی می‌شود که از نور او اطرافیان نیز بهره‌مند و گرد وجود او جمع می‌شوند.

وی شعار مدرسین قرآن را اولویت دادن ارتباط عاطفی بر ارتباط آموزشی دانست و اظهار کرد: بدون تردید محبوبیت جامعه قرآنی نزد مردم به جذب آنها به سمت مبانی دینی تأثیرگذار است، همراه بودن مردم با فعالان این حوزه همدلی ایجاد می‌کند و نتیجه همدلی نیز همراهی و پس از همراهی هم‌فکری ایجاد می‌شود.

این مدرس قرآن ادامه داد: زمانی که هم‌فکری به وجود آمد و فکر انسان عوض شد بالطبع رفتار انسان نیز تغییر می‌کند، امید است با فعالیت گسترده جامعه قرآنی تغییر نگرش در سطح جامعه ایجاد شود و گامی به سوی رشد و تعالی اخلاق اسلامی برداریم.

خان‌آبادی اضافه کرد: برگزاری جلسات قرآنی که به همت تبلیغات اسلامی اراک و با حضور پیشکسوتان، قاریان، حافظان و فعالان این حوزه برگزار می‌شود انتظار داریم بتواند اهداف مدنظر تغییرات فکری و رفتاری را در جامعه قرآنی و پس از آن در سطح جامعه ایجاد کند.

وی با تأکید برلزوم مردمی بودن جامعه قرآنی، این قشر را به کنار نکشیدن از مردم به محض چهره شدن توصیه کرد و گفت: چهره شدن نزد مردم باید منشأیی باشد تا فعالان این حوزه نزدیکی بیشتری را با مردم احساس کنند، قرآن در همه حال سرچشمه نور و برکت است و با استفاده از مفاهیم آن می‌توان به ایده‌آل‌های معنوی دست یافت.

خان‌آبادی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی در راستای تحقق امر رهبری را از دغدغه‌های جدی خود دانست و تصریح کرد: ما به عنوان جامعه قرآنی وظیفه داریم دستور ایشان را به نحو احسن جامه عمل بپوشانیم، در حوزه فعالیت‌های قرآنی تمام مجموعه باید گام‌هایی را بردارند تا دیدگاه مردم نسبت به حفظ قرآن بهتر شود.

تأکید رهبری بر کمیت به معنای غفلت از تدبر نیست

وی افزود: تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به این معنا نیست که ایشان از تدبر غفلت کرده‌اند، معظم‌له حواسشان به تمام ابعاد و زوایای جامعه هست، ایشان همان‌قدر که بر تربیت حافظان دغدغه دارند نسبت به تدبر و تفکر در آیات نیز اهتمام دارند، حتی می‌توان گفت تا زمانیکه در سال‌های اخیر ایشان در باب تدبر تذکراتی نداده بودند کمتر کسی در این حوزه وارد شده بود، اما در حال حاضر افراد نخبه یکی از برنامه‌های خود را تدبر در کلام وحی می‌دانند.

خان‌آبادی با ابراز تأسف از اینکه اهرم‌های اجرایی که باید در حوزه تدبر دغدغه داشته باشند کمتر به این امر اهمیت می‌دهند، اضافه کرد: رهبری از روی آگاهی هشدارهای لازم را به مسئولان و متولیان امر در حوزه‌های مختلف گوشزد می‌کنند، حال اینکه قصوری از سوی متولیان رخ می‌دهد بحث دیگری است.

این مربی قرآن کریم از کم‌کاری در حوزه تدبر در قرآن ابراز نارضایتی کرد و گفت: با توجه به اینکه برای انجام هر فعالیت در هر زمینه‌ای باید زمینه آن نیز فراهم شود با کمرنگ بودن فعالیت در حوزه تدبر باید اعتراف کرد زیرساخت‌های لازم در این حوزه آنچنان که شایسته است فراهم نیست.

وی ادامه داد: رهبری آسیب‌های قرآنی را در سطح کلان و بین‌المللی رصد و همواره فعالان این حوزه را به اخلاق نیکو توصیه می‌کنند؛ چراکه گاهی دیده شده برخی از قاریان برتر به دلیل اینکه در آیات تدبر کافی ندارند با چهره شدن دچار بدخُلقی می‌شوند.

خان‌آبادی ادامه داد: حجت‌الاسلام قرائتی بدون وقفه با پرهیز از شعارزدگی ۳۰ سال با زبانی ساده و همه فهم مطالب قرآنی را بیان کردند و بنا به گفته خود ایشان برای ۱۶ سال آینده نیز برنامه درس‌هایی از قرآن را ضبط کرده‌اند، تمام متولیان امر اعم از نهادهای فرهنگی و قرآنی و حوزه‌های علمیه باید از این روند الگوگیری کنند و زمینه بیان مطالب قرآنی با زبان ساده را فراهم آورند.

کار کیفی قرآنی برای مسئولان ناشناخته است
وی با بیان اینکه در حوزه تدبر عمده مشکل نبود زیرساخت‌ و عدم اهتمام مسئولان امر است، اضافه کرد: خودمان نیز رغبت چندانی برای فعالیت در حوزه تدبر نداریم، ختم‌های دسته‌جمعی قرآن امری پسندیده و لازم است اما باید هدف در راستای تدبر سوق پیدا کند.

خان‌آبادی با اشاره به اینکه تدبر یک کلمه ناشناخته است و برای شناساندن آن به مردم باید تلاش کرد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مدارس باید متناسب با سن دانشجو و دانش‌آموز کتاب‌هایی را در حوزه تدبر معرفی کنند.

این داور مسابقات قرآن در پایان تصریح کرد: ایده‌آل قرآنی باید تعریف شود، خیلی از مسئولان گمان می‌کنند جایگاه شایسته برای کلام وحی این است که به جای ۵ مؤسسه قرآنی ۱۰ مؤسسه داشته باشیم، کمیت خوب و قابل توجه است و قطعاً تأثیر خود را نیز خواهد داشت اما به جای افزایش مؤسسات و عدم خروجی مناسب، باید بر کیفیت‌ تمرکز کرد.

دسته‌بندی: 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.