پ

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی -استاد و مفسر قرآن کریم- در مراسم رونمایی از یکصد و پنجاهمین شماره نشریه قرآنی رایحه که در ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد با اشاره به اینکه از هر ابزاری می‌توانید برای نشر قرآن استفاده کنید، اظهار کرد: هر آنچه در جهت تقسیر قرآن اعم از گزارش، فیلم و نشریه کمک می‌کند باید استفاده کنید.

وی ادامه داد: هیچ‌وقت‌ درگیر برگزاری مراسم‌های تشریفاتی نباشید و حتی اگر می‌توانید جلسات یک نفره تفسیر برگزار کنید. برای خانواده و برای فرزندان خود یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای بگذارید، حتما از میان تفسیرها روان‌ترین را انتخاب کنید و یک آیه را انتخاب و تفسیر آن‌ را بخوانید.

این مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: از ماه رمضان امسال تصمیم بگیریم‌ هر کدام‌ یک جلسه قرآن برگزار کنیم و این‌ کار را از خانواده، بچه‌های محله و سپس فامیل خود شروع کنید.

قرائتی بیان کرد: تجوید و صوت خوب است اما نه اینکه یک عمر قاری باشیم و فقط به الفاظ بسنده کنیم؛ بلکه یک آیه را بخوانید و تفسیر آن را بگویید تا به فهم مردم کمک کنید. در همین ستاد اقامه‌ نماز ما ۴۰۰ دقیقه تفسیر کوتاه شده از قرآن کریم داریم که می‌توانید استفاده کنید.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من‌ به آخر قرآن رسیده‌ام. امیرالمونین(ع) می‌فرمایند «قرآن دریای بیکرانی است که هرآنچه در آن بروید انتها ندارد». پس به مطالعه یک تفسیر اکتفا نکنید. مثلا نکات زیادی در تفسیر نمونه است، اما در تفسیر المیزان نیست؛ یا خیلی نکته در تفسیر نور است که در تفسیر نمونه نیست.

این استاد قرآن بیان کرد: اینکه خدا می‌گوید در قرآن تدبر کنید به این‌ خاطر است که همیشه نکته جدیدی در قرآن وجود دارد. منظور از تدبر در قرآن یعنی اینکه همیشه یک نکته جدید در آن یافت می‌شود. مهندسین چرا هرچه می‌سازند با هم متفاوت است با اینکه مواد اولیه یکی است. قرآن هم دقیقا همین است.

قرائتی ابراز کرد: بعضی چیزها اگر به روز نشود لغو می‌شود. به همین‌ منظور از قرآن با توجه به نیازهای روز می‌توان نکات مهمی را استخراج کرد.

وی یادآور شد: قرآن را سر سفره خودمان بیاوریم. البته تفسیر باید عوام‌فهم باشد و در  عین حال خواص بپسندند. از این رو امسال نذر کنید هر شب پنج دقیقه تفسیر بخوانید. کسانی هم کلاس تفسیر دارند خواهش می‌کنم کلاس کوتاه برگزار کنند و از کلاس‌های طولانی خودداری کنند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: مجله‌هایی همچون‌ «رایحه» که در حوزه قرآن چاپ‌ می‌شود را خواص می‌خوانند پس آن‌ را کوتاه کنید تا همه آن را بخوانند. همچنین کاری نکنید به دولت نیاز داشته باشید. سیاست خود را بر اساس برنامه‌ریزی خود انجام دهید. من هیچ‌وقت منتظر دولت نبودم؛ بارها در کلاس‌های خودم تخت سیاه هم نبوده اما به هر شکلی شده کلاس را برگزار کرده‌ام.

قرائتی در پایان گفت: اگر بخواهید واقعا کاری بکنید هیچ وقت بهانه‌ای نیاورید، ترجمه قرآن را شیرین بیان کنید. قرآن را هم قابل فهم بیان‌ کنید. همیشه کاشی کاری قرآنی به در و دیوار مساجد می‌بینیم اما کسی چیزی نمی‌فهمد. همان آیات را اگر فارسی روی دیوار و مقابل چشم مردم بگذاریم، ارزشمند است. درهای مسجد که باز می‌شود کاشی‌هایی باید ببینیم که فارسی و قابل فهم‌ باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.