پ

 حجت‌الاسلام و المسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، عصر شنبه، ۴ آذرماه در نشست صمیمانه با جامعه قرآنی خراسان جنوبی اظهار کرد: مقام معظم رهبری مسئله فلسطین را در سه بعد مطرح کردند که بیشتر به بعد اول آن یعنی بحث ظلم به مظلوم مورد توجه است.

وی ادامه داد: رهبری فرموده‌اند «هر کجا ظلم به مظلوم شود ما دفاع می‌کنیم و جانانه ایستادگی کرده و تا حد توان از جریان مقاومت دفاع خواهیم کرد» و تنها مصداق ظلم طبیعتاً مسئله ظلم به ملت فلسطین نیست.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه دو بحث دیگر به این بعد اضافه می‌شود که مسئله فلسطین را متفاوت می‌کند، گفت: به تعبیر امام (ره) و مقام معظم رهبری، مسئله فلسطین به مسئله اول جهان اسلام تبدیل می‌شود با توجه به اینکه خداوند متعال، پیامبر اسلام را از مسجد الحرام شبانه به سمت مسجدالاقصی سیر می‌دهد؛ مکان مبارکی که خداوند آن را مکانی ویژه دانسته و به همین سبب این مسئله دارای اهمیت ویژه است.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با اشاره به اینکه در این سالیان، داستان اینکه اسرائیل را مرکزیت امنیت‌ساز برای خاورمیانه کنند، جریان داشته اما طوفان الاقصی تمام معاملات دشمن را بهم ریخت، یادآور شد: امید است در این عصر فتح بیت‌المقدس را ببینیم و ظهور حضرت حجت(عج) هم با این اقدام تسریع شود.

جامعه به شدت تشنه و راغب به فعالیت‌های قرآنی است

وی با بیان اینکه جامعه هم براساس نظرسنجی‌هایی که اخیراً انجام شده و هم در تجربه‌ای که برنامه محفل در ماه مبارک رمضان سال گذشته داشته‌ایم به شدت تشنه و راغب به فعالیت‌های قرآنی است، اضافه کرد: اما باید قالب‌ها و مدل‌ها را توسعه داده تا مخاطبان را افزایش دهیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور ادامه داد: موفقیت برنامه محفل نشان داد اگر ایده‌پردازی‌ها و ابتکار عمل جدیدی را شکل دهیم، فعالیت‌های قرآنی برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

وی گفت: براساس نظرسنجی به عمل آمده بالغ بر ۹۵ درصد مردم ایران به قرآن ایمان داشته و قرآن را حرف خداوند متعال می‌دانند و قرآن را مقدس می‌شمردند لذا این شرایط، فرصتی برای اثرگذاری فرهنگی قرآن ایجاد کرده که باید از آن استفاده شود.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده در زمینه زیرساخت‌ها افزود: امروز نیاز داریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که زیرساخت حقوقی فوق‌العاده‌ای برای جمعیت قرآنی بوده و مصوبات آن برای تمام دستگاه‌ها الزام‌آور بوده را مورد استفاده قرار دهیم.

فصلی جدید در حوزه فعالیت‌های قرآنی

وی بیان داشت: امروز ریاست شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی کشور منتقل شده و امید است فصل جدیدی در حوزه فعالیت‌های قرآنی شکل بگیرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اضافه کرد: در بحث حمایت‌های مالی به جد پیگیر این هستیم که برای سال ۱۴۰۳ بودجه‌های قرآنی خیلی متفاوت از سال‌های گذشته از آن باشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بودجه‌های قرآنی در کشور هم‌تراز با بودجه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف نیست، تصریح کرد: یکی از زیرساخت‌هایی که باید در وزارت کشور و در بعد استانی توسط استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به کارگیری شود، استفاده از بودجه‌های عمرانی در موضوعات قرآنی است.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده ادامه داد: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی وجود داشته که این امر را تسهیل می‌کرده و متأسفانه زمان آن‌ها گذشته و باید دوباره تجدید شوند و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم.

وی یادآور شد: امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بوده می‌تواند در اختیار مجموعه‌های قرآنی قرار گیرد که این موضوع نیز پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در زمینه محوریت مسجد برای فعالیت‌های قرآنی باید تصمیمات جدی گرفته شود، افزود: اینکه در مساجد مشکلاتی وجود دارد و هیئت امناها همراهی نمی‌کنند هم در فضای قانونی و مصداقی باید پیگیری شود اما واقعیت این بوده که مجموعه‌های قرآنی هم مسیر راحت‌تر را در آن دانسته‌اند که خودشان مستقل شده و خود را درگیر تعامل با هیئت امنای مسجد نکنند؛ البته باید مجموعه‌های قرآنی سعی کنند زیست بهتری با مسجدی‌ها داشته باشند. این امر باید از مصادیق میدانی دنبال شده تا فضای سیاست‌گذاری حل شود.

وی با اشاره به اینکه جریان مطالبه‌گری توسط قرآنی‌ها اصلاً وجود ندارد، گفت: باید این جریان شکل بگیرد تا مشکلات و دغدغه‌های این حوزه به گوش مسئولان مربوطه برسد.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده تأکید کرد: سند راهبری قرآن در استان باید به فوریت شکل بگیرد.

مجمع استانی قرآن کریم در خراسان‌جنوبی شکل گرفت

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: از خداوند می خواهیم تا در این مسیر پرپیچ و خم، قرآن را چراغ راهمان قرار دهد.

ضرورت توسعه قالب‌ها و مدل‌های جدید قرآنی برای افزایش مخاطبان

وی تصریح کرد: امروز اگر در غزه این حوادث اسفناک را مشاهده می‌کنیم، از طرفی به سبب عدم عمل به قرآن بوده و اگر دلاورمردی‌های افرادی را در سخت‌ترین شرایط مشاهده می‌کنیم به برکت قرآن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: امروز باید منطق قرآن را در جامعه ترویج دهیم و امید است به سمت و سویی برویم تا از تجوید و روخوانی تا عمل به قرآن را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم.

سالاری مکی با اشاره به اینکه در جای جای استان خراسان جنوبی کارهای ارزشمند و فاخری در حوزه‌های مختلف قرآنی شکل گرفته است، یادآور شد: با توجه به اینکه در دهه فاطمیه قرار داریم، باید ذائقه جامعه را به سمت سبک علاقه قرآنی فاطمه زهرا (س) سوق دهیم، سبک زندگی ایشان قرآنی بوده و امید است بتوانیم منش قرآنی را در جامعه رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: مجمع‌های قرآنی در سطح شهرستان‌های استان شکل گرفته و امروز شاهد رقم خوردن مجمع استانی هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.