پ

آیین تجلیل از خادمان و فعالان قرآنی جامعه هدف بهزیستی امروز ۲۵ مهرماه به‌همت اداره‌کل بهزیستی استان و با همکاری اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، با حضور نماینده ولی‌فقیه، مدیران و مسئولان و فعالان و قرآنیان استان برگزار و از ۴۵ خادم و فعال تجلیل به عمل آمد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این آیین با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی افراد دارای معلولیت حاضر در جلسه، بیان کرد: این قشر نیازمند ترحم نیستند و حقوقی در نظام اسلامی دارند که گاهی مغفول مانده و حتما باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: در همین راستا مطالبات مطرح شده این قشر توانمند به مسئولان انتقال و مطالبه خواهد شد لذا باید میدان را برای این قشر فراهم ساخت.

نظارت بر نحوه پیگیری مطالبات جامعه هدف بهزیستی در دستور کار قرار گرفت

در ادامه، نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری در تشریح فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این نهاد، اظهار کرد: در راستای این فعالیت‌ها دو بخش در سازمان بهزیستی ایجاد شده است که بر ارتقای این دست فعالیت‌ها متمرکز هستند؛ در سال ۱۳۸۵، شورای فرهنگی سازمان کار خود را در این راستا آغاز کرد و کانون قرآن و عترت نیز از سال گذشته در تمامی ادارات بهزیستی و در راستای آگاه‌سازی کارمندان و جامعه هدف در ادارات بهزیستی تمامی استان‌ها تشکیل شده است. وی با تصریح اینکه امروز ۴۵ نفر از قرآنیان جامعه هدف بهزیستی که دارای مقام‌های متعدد استانی و کشوری در رشته‌های گوناگون قرآنی هستند تجلیل می‌شوند، ادامه داد: از این تعداد، ۳۳ نفر دارای اختلال بینایی هستند که با وجود معلولیت بینایی حافظان و حاملان قرآن کریم هستند و در این حوزه توانمندی دارند. در این جمع همچنین مربیانی حضور دارند که در جهت آموزش و ترویج قرآن کریم به کمک سازمان آمده‌اند.

عسگری بخشی از فعالیت‌های فرهنگی بهزیستی را ناظر به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و بیان کرد: در این راستا، کتابچه‌ای از فرزندان جامعه بهزیستی که در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرین بودند تهیه و توزیع شده است، همچنین حضور منظم در گلزار شهدای گمنام و برپایی مراسم تجلیل از مقام شامخ شهدا به‌ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی همواره در دستور کار قرار دارد. مدیرکل بهزیستی با اشاره به ۲۳ مهرماه روز عصای سفید، تصریح کرد: ۴۴۹۵ نابینا در استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۱۶۵۴ نفر نابینا و ۲۸۴۱ کم‌بینا هستند. این افراد در حوزه‌های گوناگون دارای توانمندی هستند از جمله در حوزه تحصیلات دانشگاهی ۷۱ معلول نابینا مشغول تحصیل در دانشگاه می‌‌باشند که از این تعداد نیز ۵ نفر در مقطع دکترا، ۹ نفر در سطح کارشناسی ارشد، ۴۵ نفر در سطح کارشناسی و ۹ نفر در رشته کاردانی به تحصیل اشتغال دارند. عسگری با اشاره به اینکه دو مشکل عمده در جامعه معلولان نابینا بیشتر مشهود است، تصریح کرد: اشتغال و مناسب‌سازی معابر از جمله مشکلات این قشر توانمند جامعه است، به‌ویژه اینکه در حوزه اشتغال، نابینایان تحصیل‌کرده‌ترین قشر معلولان هستند. در این خصوص قوانینی وجود دارد که متأسفانه در اجرای این قوانین ضعف وجود دارد.

وی تأکید کرد: طی روزهای اخیر مطالبات به‌حق معلولان به ویژه در حوزه اشتغال مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شده است این مطالبات در دستور کار قرار گیرد؛ طی دیدار جمعی از جامعه هدف بهزیستی با ریاست قوه قضائیه بر این مطالبات تأکید و شورایی جهت پیگیری اجرای قوانین حوزه اشتغال معلولان در دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد تا مشکلات این حوزه مورد بررسی و نظارت قرار گیرد. مدیرکل بهزیستی استان تأکید کرد: فرهیختگان جامعه هدف بهزیستی در بخش منابع فرهنگی و نشریات الکترونیکی با مشکل مواجه هستند، می‌طلبد که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه دغدغه‌مندتر از پیش باشد تا این قشر از جامعه بتوانند از آثار فرهنگی بهره‌مند شود. عسگری گفت: یک کتابخانه ویژه نابینایان در شهرکرد وجود دارد که در حوزه گویا کردن کتاب‌ها برای استفاده نابینایان فعالیت دارد و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشتیم تا آثار غنی فرهنگی در حوزه دفاع مقدس اختیار این افراد قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.