پ

به گزارش تلاوت بوشهر، در راستای بررسی فعالیت های قرآنی کشور در پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و بررسی و آسیب شناسی این فعالیت ها پس از انقلاب تا زمان حاضر، در این بخش با غلامحسین پولادی از فعالان قرآنی استان بوشهر و شهرستان تنگستان به گفتگو نشسته ایم تا شرایط قرآنی این دوران را از کلام ایشان بشنویم. وی از فعالان قرآنی استان بوشهر بوده و سالها در زمینه آموزش قرآن کریم مشغول به فعالیت می باشد. در این بخش متن گفتگو با وی تقدیم حضور می گردد:

 

تلاوت: لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که فعالیت های قرآنی خود را از چه زمانی آغاز کردید و در حال حاضر در چه حوزه ای فعالیت می کنید؟

بنده غلامحسین پولادی معلم بازنشسته متولد 1342 و فعالیتهای قرآنی را از قبل از انقلاب آغاز کرده ام و در حال حاضر هم در حوزه قرآنی، آموزش روخوانی، ترجمه و تفسیر و در ستاد غدیر نیز فعالیت دارم.

 

تلاوت: از چه رو شما را به عنوان فعال قرآنی استان می شناسند و رمز موفقیت شما در این مسیر چیست؟

بنده مدتهاست در خصوص تفسیر قرآن کریم فعالیت میکنم و این فعالیت ریشه در فرهنگ قرآنی خانواده دارد و پدر من هم در خصوص فعالیتهای قرآنی معروف بوده اند. من رمز موفقیت خود را عنایت اهل بیت عصمت و طهارت میدانم و همچنین تربیت قرآنی پدرم.

 

تلاوت: فعالیت های قرآنی در استان خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

قابل قبول است و البته قابل پیشرفت. ما قاریان و حافظان خوبی در استان داریم که می توانیم با الگو قرار دادن آنها بقیه را تشویق کنیم به ادامه راه.

 

تلاوت: چه پیشنهاداتی برای توسعه و ترویج بیشتر فرهنگ قرآنی و انس بیشتر عموم جامعه با قرآن کریم به ویژه جوانان و نوجوانان در سطح استان خود یا کشور دارید؟

جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و انس بیشتر عموم جامعه با قرآن کریم به ویژه جوانان و نوجوانان در سطح استان و کشور، پیشنهاد می کنم علاوه بر فعالیتهای مؤثر و متداول، از ظرفیت ماه مبارک رمضان که به حقیقت بهار قرآن است کمال استفاده شود و هزینه بیشتری شود.

 

تلاوت: به نظر شما تأثیر انقلاب بر روی فعالیت های قرآنی چگونه بوده است و رویکرد جلسات و برنامه های قرآنی پس از انقلاب چه تغییری داشته اند؟

به نظر من انقلاب باعث بسترسازی خیلی بیشتر در جهت گسترش فرهنگ قرآنی شد که البته می توانست خیلی بیشتر از این باشد. رویکرد گرایش به سمت حفظ و قرآن و برگزاری محافل انس باقرآن از تغییرات اساسی بوده است.

 

تلاوت: به نظر شما سیاستهای قرآنی اجرا شده پس از انقلاب چه میزان در جامعه تأثیرگذار بوده و آیا می توان گفت جریان فعالیتهای قرآنی پس از انقلاب در مسیر رشد و تأثیرگذاری در جامعه بوده است؟

به نظر من سیاستهای قرآنی اجرا شده پس از انقلاب در جامعه تاثیرات فراوانی داشته است مخصوصا اوایل انقلاب. البته اگر توجه ویژه تری به این موضوع شود قطعا موثرتر خواهدبود.

 

تلاوت: یکی از خاطرات قرآنی خود از زمان قبل انقلاب و سختی هایی که در آن دوران برای فراگیری یا آموزش قرآن متحمل می شدید بیان کنید.

یکی از خاطرات کودکی من در خصوص قرآن این است که با پدرم برای آموزش قرآن کریم به منزل یکی از روحانیون محله می رفتیم که اتفاقا پسر ایشان هم بعد از فوتشان همین روش را ادامه دادند.

 

تلاوت: به نظر شما جامعه مخاطبین فعالیتهای قرآنی قبل و پس از انقلاب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و آیا فعالیتهای قرآنی توانسته است در جامعه مخاطبین حال حاضر، تاثیرگذار و جریان ساز باشد؟

به نظر من جامعه مخاطبین قبل از انقلاب با بعد از انقلاب تفاوتهای چندانی ندارند گرچه دایره فعالیتها و مخاطبین قرآن گسترده تر شده است. البته جامعه قرآنی مخاطبین قرآن بعد از انقلاب را هم باید به دو دسته قبل از گسترش فضای مجازی و بعداز آن تقسیم کرد که در عین حال فعالیتهای مجازی هم به موازات فعالیتهای حضوری گسترش یافته است.

تلاوت: شما چقدر جریانات مردمی و فعالیت های مردمی را در حوزه فعالیت های قرآنی مؤثر می دانید؟ اینکه می گویند فعالیت های قرآنی باید مردمی باشد به چه معناست؟ به نظر شما مردم چه کمکی می توانند در این مسیر داشته باشند؟

چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اصل فعالیتهای قرآنی مردمی بوده و بهتر است مردمی بماند. ولی قطعا پشتیبانی های نهادهای فرهنگی و قرآنی لازم و ضروری است.

 

تلاوت: انتظار شما از مسئولین و به ویژه مسئولین قرآنی کشور چیست؟

انتظار ما از مسئولین به ویژه مسئولین قرآنی این است که به هر نحو می توانند از فعالان قرآنی حمایت کنند اگر چه به تشویق کلامی باشد که البته پشتیبانی مادی جهت ترویج و توسعه قرآن کریم از انتظارات ماست.

 

تلاوت: اگر مطلب و نکته خاصی دارید که در سؤالات به آن اشاره نشد بفرمایید.

ضمن تشکر ازت وجه شما به پیشکسوتان قرآنی و امیدواریم این توجهات مستمر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.