پ

به گزارش ایکنا، نشست هم‌اندیشی فعالان قرآنی با موضوع بحث و بررسی طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن و جمعی از اساتید، مدیران، مسئولان و پیشکسوتان قرآنی در سالن اجتماعات شهدای انقلاب اسلامی مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تقدیر و تشکر از دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی در هم‌افزایی به منظور اجرای موفق این طرح، خاطر نشان کرد که تداوم روشن و مؤثر این طرح در آینده و به ویژه در ماه مبارک رمضانی که اواخر سال پیش رو داریم، نیازمند ارائه نقد و نظرهای کارشناسانه و راهگشای کارشناسان قرآنی است، همچنین حجت‌الاسلام تقی‌زاده، مسئول دبیرخانه این طرح به ارائه گزارشی از روند سیاستگذاری و اجرایی این طرح پرداخت.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمودخانی، دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی در اجرای این طرح پرداخت و اظهار کرد: ابتدا باید گفت که اجرای این طرح نخستین اتفاق اساسی در زمینه قرآن بود که طی آن همه دستگاه‌ها و جریانات مردمی به دور از کار انفرادی و با وجود اینکه ممکن است از نظر دیدگاه و منظر فرهنگی و قرآنی با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند اما پای کار آمدند و حتی کارهای جاری خود را برای اینکه زمان بیشتری برای فعالیت در این طرح داشته باشند، رها کردند.

وی ادامه داد: پیش از ماه رمضان در همین مکان با اساتید و چهره‌های شناخته شده قرآنی کشور نشستی برگزار شد تا آن‌ها را در جریان مختصات و جزئیات اجرای این طرح قرار دهیم ضمن آنکه از نقطه نظرات و برخی گوشزدهای آن‌ها در زمینه اصلاح احتمالی بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای طرح استفاده کنیم.

برگزاری نشست با ۳۸ مؤسسه قرآنی و ۴۰ دستگاه حاکمیتی

حجت‌الاسلام محمودخانی تصریح کرد: متعاقب این اتفاق نشست همفکری و هم‌اندیشی با ۳۸ مؤسسه شاخص قرآنی برگزار شد و با بیش از ۴۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی جلسات مشورتی برگزار کردیم و بیش از ۴۰۰ وبینار در فضای مجازی با مشارکت مؤسسات بین‌المللی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه با بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی در مورد هرچه فراگیرتر شدن اجرای این طرح تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد، گفت: همایش‌های مختلف شهرستانی با حضور جریان‌های مردمی نیز برگزار شد. ضمن آنکه در خلال اجرای این طرح در قالب انتشار فراخوانی از همه آنهایی که در کسوت‌های مختلف، اصطلاحاً در کف میدان به کار عملیاتی مشغول بودند و دارای خلاقیت فردی در اجرای هر چه بهتر این طرح بودند، دعوت شد تا با ستاد اجرایی ارتباط گرفته و برای ادامه اجرای این طرح نیز جلسات توجیهی با آن‌ها برگزار شود.

چاپ و توزیع ۳۵۰ هزار جلد کتاب در قالب طرح

دستیار ویژه رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در ادامه گفت: از جمله اقدامات دیگری که به انجام رسید طراحی و بارگذاری سایتی بود که در آن تمامی محتوا و محصولات تولید شده در قالب اجرای این طرح به منظور دسترسی و استفاده همه فعالان این طرح بارگذاری شد. ضمن آنکه این طرح مکتوبات زیادی نیز در پی داشت، همچون کتاب «مسطورا» و یا کتابچه «حفظ» و همچنین کتاب «منبر» و یا کتاب «منبرک» برای نوجوانان و کودکان و تدوین شرح درسی برای آن‌ها ضمن آنکه کتابی با عنوان «تلاوت تدبر» نیز تدوین شد که به شیوه مقام رهبری که معمولاً پیش از تلاوت قرآن در جلسات قرآنی خود پیرامون آیات، توضیحاتی ایراد می‌کردند، این کتاب نیز از همین شیوه تبعیت می‌کند و در یک کلام باید گفت که در راستای اجرای این طرح ۳۵۰ هزار جلد کتاب، چاپ و توزیع شد.

وی به عملیات میدانی در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی‌های تفسیر، تلاوت‌های تدبری، جفت‌خوانی، مناجات‌خوانی، محفل باشکوه قرآنی امام حسنی‌ها در استادیوم آزادی، برگزاری منسجم و هدفمند جلسات قرآنی، اهتمام ویژه به پویش «ستاره‌های زمین» که طی آن ۱۲۵ هزار خانواده تشویق به برگزاری محافل خانگی قرآن شدند و بخشی از برنامه‌های اجرایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن تحت عنوان «می‌خوانمت برای زندگی با آیه‌ها» از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که در جریان برگزاری این طرح به اجرا درآمد.

محمودخانی تأکید کرد: یکی از پویش‌های ارزنده و مؤثری که در جریان اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» برگزار شد، «ید بیضاء» نام داشت که طی آن تمامی وعاظ، خطبا و امامان جماعت مساجد که بالای منبر سخنرانی می‌کرد در دست خود قرآن داشتند که این امر در وزانت و تأثیر کلام آن‌ها بر روی مخاطبان اثر ویژه‌ای داشت ضمن آنکه برگزاری جریان «روایت مادران قرآنی مقاومت» را نیز شاهد بودیم که با استناد به قرآن فرزندان خود را تهییج و ترغیب برای اعزام به جبهه در عرصه دفاع مقدس و مقاومت می‌کردند و نکته جالب توجه دیگر اینکه در این طرح برای نخستین بار با اعزام ۱۰۰ مبلغ بانو به آرایشگاه‌های زنانه سعی در بیان آموزه‌های قرآنی در این محیط‌ها داشتیم.

وی در پایان گفت: ما حتی برای مسلمانان با مذاهب گوناگون نیز بسته‌های محتوایی تولید و توزیع کردیم و با ارتباط‌گیری خوبی که با علمای اهل سنت داشتیم، جریان تأثیرگذار اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» را بیش از پیش تقویت کردیم.

زدودن این ذهنیت که نمی‌توان با قرآن برنامه ساخت

قزل ایاغ، دیگر سخنران این نشست بود که به بعد اقدامات رسانه‌ای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: دو نکته خیلی مهم در طرح «زندگی با آیه‌ها» یکی کثرت بارگذاری محتوا در فضای مجازی بود و دیگر زدودن این تفکر از ذهن عموم مردم بود که معتقدند نمی‌شود مستند به قرآن برنامه‌هایی جذاب ساخت.

وی ادامه داد: به طور مثال باید در تولید محتوای رسانه‌ای به تیزرهای فرهنگی و همچنین تولید محتوای تصویری شامل سخنرانی کوتاه کارشناسان قرآنی با موضوع آیات مورد نظر این طرح اشاره کرد و علاوه بر آن تولید موشن‌گرافیک و موشن‌سؤال از جمله دیگر تولیدات رسانه‌ای بود که موفق به تولید و عرضه آن شدیم.

مسئول بخش رسانه‌ای طرح «زندگی با آیه‌ها» به تولید مجموعه سخنرانی‌هایی با موضوع آیات موضوعی این طرح اشاره کرد و گفت: این سخنرانی‌ها با استفاه از ۸ زبان زنده دنیا تولید و بارگذاری شد. ضمن آنکه در محیط‌های عمومی شاهد نصب بنر و محتوای تصویری با موضوع آیات موضوعی بودیم و علاوه بر آن تولید پادکست به ویژه با محتوای بیانات رهبری مورد توجه قرار گرفت.

قزل ایاغ تصریح کرد: در این مدت از شبکه اول سیما ۱۹ فیلم کوتاه، از شبکه دوم ۲۱ فیلم کوتاه پخش شد و از شبکه سوم هم شاهد پخش ۳۰ بار پخش فیلم کوتاه پیرامون این طرح بودیم که باید از معاونت سیما و به ویژه مدیریت شبکه قرآن نهایت تشکر را به سبب این همکاری به عمل آورد.

ایجاد دو پلتفرم تعاملی «مسطورا» و «دلیل»

وی در پایان سخنان خود از همکاری پلتفرم‌های داخلی در تبلیغ و ترویج این طرح نهایت تشکر را به عمل آورد و گفت: زیرساخت‌های خوبی به مدد این طرح به وجود آمد و ایجاد سایت «زندگی با آیه‌ها» را شاهد بودیم و پلتفرم‌های تعاملی «مسطورا» و «دلیل» هم طراحی شدند که قابلیت استفاده در اغلب رویدادهای قرآنی را دارا هستند.
نشست هم اندیشی
این گزارش حاکی است، پیش از طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات از سوی کارشناسان و اساتید حاضر در این نشست پیرامون این طرح، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان که از جمله میزبانان برنامه قرآنی «محفل» در ایام ماه رمضان بود، در سخنان کوتاهی با اشاره به توفیق اجرای این طرح گفت: باید به طرح «زندگی با آیه‌ها» هم همچون برنامه «محفل» نگاه کرد. روز نخستی که برنامه «محفل» ساخته شد کسی تصور آن را نمی‌کرد که آنچنان از آن اقبال صورت گیرد که تولید آن به فصل دوم نیز برسد و در خوشبینانه‌ترین شکل تصور ما این بود که نهایت ۱۲ درصد مخاطب داشته باشیم.

«زندگی با آیه‌ها» سرنوشتی همچون «محفل» دارد

وی ادامه داد: در مورد «زندگی با آیه‌ها» نیز قضیه بر همین منوال است و این طرح در آغاز مراحل اجرایی خود است و نیاز است با استفاده از تبلیغات و اطلاع‌رسانی به موقع و درست عموم مردم با ابعاد آن آشنا شوند که این امر خود در اقبال عمومی از آن نقس بسزایی خواهد داشت.

همچنین در پایان این نشست برخی از کارشناسان و مسئولان نهادهای قرآنی از جمله حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری، بانوان بهجت‌پور، رحیم قربانی،  محمدرضا پورمعین، علی قاسم آبادی، ولی یاراحمدی، حجت‌الاسلام لیمویی، محمد انجم شعاع، محمدعلی خواجه‌پیری و… به ارائه نقطه نظرات خود در مورد اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» پرداختند که اهم موضوعات طرح شده به قرار زیر است:
ـ لزوم راست‌آزمایی موارد آماری ارائه شده از سوی دبیرخانه طرح
ـ ارائه گزارش‌های شفاف و تحلیلی از جزئیات برگزاری طرح
ـ گلایه از درگیر نشدن دانشجویان و اهالی دانشگاه در اجرای طرح
ـ توجه عمیق‌تر به بیانات رهبری و مطالبات قرآنی ایشان به منظور غنابخشی بیشتر به طرح
ـ توجه به اماکن عمومی مغفول مانده که محیطی مناسبی برای اجرای طرح است
ـ رویکردی پررنگ‌تر نسبت به اجرای طرح در برنامه‌های بین‌المللی قرآن
ـ ضرورت ایجاد یک تلویزیونی قرآنی با محتوایی منطبق با طرح به جهت جلوگیری از نشر فرهنگ‌های غیرشیعی
ـ گلایه از عدم اشراف و تسلط مجریان و برنامه‌سازان قرآنی به جزئیات طرح
ـ درگیر کردن شرح درس مدارس به محتواهای ارائه شده در طرح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.