پ

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح آخرین تمهیدات در جهت اجرای طرح اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان استان، اظهار کرد: این مدرک برای حافظان از یک تا ۳۰ جزء قرآن پیش‌بینی شده است که تا کنون چند مؤسسه و مرکز قرآنی در سراسر استان برای برگزاری آزمون مدرک حفظ عمومی تأیید و مجاز شناخته شده‌اند.

وی با ذکر اینکه تا کنون حداقل یک مرکز مجاز به برگزاری آزمون از هر شهرستان به این طرح پیوسته‌اند‌، ادامه داد: در شهرستان‌هایی مانند کوهرنگ که مؤسسه قرآنی نداریم، یک خانه قرآنی به تهران معرفی شد که مورد تأیید قرار گرفت، در برخی شهرستان‌ها نیز با پیشروی کار و افزایش حافظانی که از این طرح استقبال کردند، نیاز به افزایش تعداد مراکز مجاز ایجاد شد و طی هماهنگی با تهران، تعداد مراکز افزایش یافت که به‌عنوان نمونه تعداد مراکز شهرستان شهرکرد از یک به چهار مرکز افزایش یافت، همچنین در شهرستان بن دو مرکز به تازگی به این طرح پیوستند و یک مرکز نیز در شهرستان کیار اضافه شد.

کارگر بیان کرد: با احتساب مراکزی که به‌تازگی اضافه شده‌اند، در مجموع ۱۷ مؤسسه و خانه قرآن در شهرستان‌های استان به‌عنوان مراکز مجاز آزمون‌های مدرک عمومی حفظ معرفی شده‌اند که حافظان در سراسر استان می‌توانند از طریق یکی از این مراکز مدرک مورد نظر خود را اخذ کنند. علاقه‌مندان به منظور ثبت‌نام و شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه حفظ عمومی می‌توانند به سامانه https://hefz.telavat.ir/Guest/ مراجعه کنند.

وی با تصریح اینکه علاوه بر ۱۷ مرکز مجاز آزمون مدرک عمومی حفظ قرآن، ۹ دارالقرآن‌ آموزش و پرورش استان نیز به طرح اضافه شده‌اند، گفت: بر طبق تفاهم‌نامه کشوری که بین وزارتخانه و سازمان دارالقرآن بسته شده‌ است، حافظان قرآن بدنه آموزش و پرورش اعم از فرهنگیان و کارکنان که بخواهند مدرک حفظ عمومی را اخذ کنند می‌توانند از طریق مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش استان‌ها نسبت به این کار اقدام کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان افزود: این قبیل افراد پس از ثبت‌نام در سامانه، تایید اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان را هم برای آزمون و هم صدور گواهینامه می‌گیرند و مدرک خود را اخذ می‌کنند. درواقع، این رویکرد باعث می‌شود که جمعیت پرشمار بدنه آموزش و پرورش بدون نیاز به مراکز و مؤسسات قرآنی و در خود مجموعه آموزش و پرورش فرآیند اخذ مدرک را طی کنند.

کارگر بیان کرد: برآورد می‌شود که همین تعداد مراکز مجاز اخذ آزمون فعلاً پاسخگوی میزان تقاضا در استان باشد و تا پایان سال نیازی برای اضافه کردن مراکز مجاز نداشته باشیم، با اینحال شاید افزایش ممتحن را در سال آینده داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه هنوز سامانه حفظ عمومی جایگاهی را که باید و شاید نیافته است، گفت: آموزش و پرورش تا کنون به این طرح پیوسته است‌، همچنین رایزنی‌ها با وزارت علوم، حوزه علمیه، نیروهای مسلح و … در سطح کشوری در حال انجام است، شورای عالی حفظ به‌دنبال این است که تمامی دستگاه‌هایی که نیاز به آزمون حفظ دارند یا مجوز و امتیازی را برای مدرک‌های حفظ اختصاص می‌دهند در زیرمجموعه طرح اعطای مدرک حفظ عمومی قرار گیرند تا این موضوع به‌صورت هماهنگ و یکپارچه عملیاتی شود.

کارگر با تصریح اینکه آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ طرحی شناخته شده و فراگیر در بین حافظان و نیز نهادها و دستگاه‌هاست، افزود: با اینحال، آزمون حفظ عمومی هنوز به این جایگاه نرسیده و چندان شناخته شده نیست لذا این اتقان و فراگیر بودن باید به‌وجود بیاید و به‌تدریج شاهد گسترش طرح باشیم.

وی گفت: اگر طرح فراگیر شود، به‌تدریج می‌تون برای نهادهای مختلف، مؤسسات و مراکز خاص تعریف کرد و برخی مجموعه‌ها مانند دارالقرآن‌های سپاه، کانون‌های قرآن و عترت(ع) دانشگاه‌ها و غیره را با این طرح درگیر ساخت.

مراکز مجاز آزمون حفظ در چهارمحال‌وبختیاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.