پ

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به پیشنهادهایی در خصوص احیای نهضت جلسات خانگی قرآن کریم گفت: پیشنهاد می‌کنم که شهرداری به خانه‌هایی که ساخته یا بازسازی می‌شوند، مجوز دهد تا در صورت تمایل قسمتی از منزل را(مثلا طبقه زیر همکف) به مکانی برای برگزاری جلسات قرآن یا هیئات مذهبی تبدیل کنند و شهرداری امتیازاتی به صاحبخانه دهد.

وی افزود: البته سازمان ثبت اسناد و املاک برای این مکان‌ها باید سند بهره‌برداری عمومی صادر کند تا نتواند قابلیت اداری، تجاری و مسکونی پیدا کند. در واقع این اماکن تبدیل به مراکز دارالقرآن در محلات و کوچه‌ها می‌شود. کافی است که در هر کوچه چند دارالقرآن راه‌اندازی شود تا ضمن برگزاری جلسات خانگی، محلی برای سایر محافل باشد.

محمدی بیان کرد: موضوع دیگر بهره‌مندی از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن است. براساس آن ما نیازمند یک تبصره و قانون مصوبیم که آپارتمان‌هایی که از این پس احداث می‌شوند، یک واحد را در طبقه آغازین یا میانی برای فعالیت‌هایی از جمله جلسات قرآن در نظر بگیرند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: برای تأمین هزینه‌ها هم می‌توان مجموع مبلغ را در کل مجتمع تقسیم کرد و کسی هم به عنوان مالک واحد مشخص نشود یا دولت هزینه این واحد را از منابع حوزه فرهنگی مشخص کند و به عنوان مثال در یک مجموعه ۵۰ واحدی یک واحد را به این موضوع اختصاص دهد. هدف اصلی این است که می‌توان نهضت جلسات خانگی قرآن را در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها به صورت نظام‌مند و قانونی احیا کرد. البته باید اداره این مراکز برعهده مردم باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر در مورد نمازخانه‌‌ها، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی کارخانه‌هاست که می‌توان در آنها جلسات خانگی قرآن را برپا کرد. همچنین حوزه‌های علمیه، طلبه‌ها، قاریان و حافظان می‌توانند موظف باشند که در خانواده و اقوام خود یک جلسه قرآن خانگی را راه‌اندازی کنند. بحث دیگر در مورد جلسات خانگی با محوریت دانش‌آموزان است که توصیه می‌شود برای ترویج این فرهنگ، این کار با مدیریت یک دانش‌آموز انجام شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مواردی که به جلسات خانگی قرآن لطمه می‌زند، گفت: هیئت‌ها و تجمعات بزرگ به جلسات قرآن و هیئت‌های خانگی لطمه می‌زند. لذا مهمترین راهبرد برگزاری جلسات، تجمعات و حلقه‌های کوچک مؤمنانه است. یکی دیگر از اقدامات مهم این است که هیئت‌های بزرگ که از ترکیب ده‌ها هیئت کوچک شکل می‌گیرند، توجه داشته باشند که شکل و اساس هیئت‌های کوچک را از بین نبرند. لذا باید مسئولان هیئت‌های بزرگ از اعضای آنها بخواهند که هیئت‌های کوچک را در خانه‌ها و محله‌شان راه‌اندازی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.