پ

به گزارش جامعه ایده آل ، علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اول بهمن در سی و پنجمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی سراسر کشور، با تأکید بر جایگاه دانشمندان و مجاهدان علمی کشور و ضروت قدردانی از آن‌ها، اظهار کرد: مجاهدت دانشمندان در تمامی عرصه‌ها باعث شده امروز ما در دفاع از کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ ما باید تجدید نظری در تجلیل از مجاهدت‌های علمی که برای ما علم، دانایی، دانش، توانایی، خلق ثروت و خلق قدرت به بار آورده‌اند، داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، گفت: ابراز رضایت ولی امر مسلمین از یک نهاد، بزرگ‌ترین خلعتی است که می‌توان به انسان داد و این رضایت را خدمت همه دوستان سازمان تبلیغات اسلامی تبریک عرض می‌کنم. اینکه، ولی رهبری، از کار‌های سازمان تبلیغات اسلامی احساس رضایت داشتند، یک سند بزرگ و بسیار افتخارآمیز است. هر ولی و دلسوزی در کنار رضایت، مطالبی را برای رشد و تعالی بیشتر اعلام می‌کند و تاکیدات ایشان از این منظر بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) و جامعیت شخصیت ایشان، اظهار کرد: امام(ره) در تمامی علوم دینی کامل بود و علاوه بر اینکه متخصص و متعهد بود، یک مجتهد تراز اول هم بود. امام با این عظمت وقتی می‌خواهد چکیده عمر و وصیتش را در اختیار نسل بعدی قرار بدهد، در کنار تمامی علوم و مباحثی که کاملاً به آن‌ها اشراف داشتند، حدیث ثقلین را برای طلیعه وصیت خود بیان می‌کنند. ﴿إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتى یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَ﴾، طبق این حدیث شریف، پیامبر اکرم(ص) دو شیء گرانبها یعنی قرآن و عترت را برای ما باقی می‌گذارند و تأکید می‌کنند که این دو در کنار هم سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها را تأمین می‌کنند. حدیث ثقلین به خوبی ثابت می‌کند که هدایت بشر بعد از پیامبر(ص) نیاز به دو رکن اساسی در کنار هم دارد. از طرفی اهل بیت پیامبر(ص) در این حدیث به عنوان مفسرین قرآن و هادیان بشریت معرفی می‌شوند و علم قرآن نزد آن‌ها است.

نیکزاد تصریح کرد: با توجه به این حدیث و نگاه امام(ره) ما باید ببینیم با آنچه که امام در مورد قرآن به ما وصیت فرموده است، چگونه برخورد کرده‌ایم. تشکیلاتی را به عنوان سازمان دارالقرآن درست کردیم و یکسری وظایف اداری و حاکمیتی از برگزاری مسابقات تا ارائه مدرک تخصصی قرآن و مجوز چاپ و نشر قرآن کریم را به آن واگذار کردیم، اما در کشوری که کسی حافظ قرآن باشد، اما معاف از خدمت سربازی نباشد، کار عبث و بیهوده‌ای است.

وی ادامه داد: وظایف سازمان دارالقرآن و تبلیغات اسلامی و سایر دارالقرآن‌ها مشخص است، اما خواهش بنده این است که از این کار‌ها بیرون بیاییم؛ اگر توانستیم انس با قرآن را در جامعه و ادارات تبلیغ و ترویج کنیم و همه در قرائت قرآن از هم سبقت بگیرند، آن موقع توانسته‌ایم قدمی در این مسیر برداریم.

نایب رئیس مجلس اظهار کرد: امروز قرآن در کشور مهجوریت پیدا کرده است. زمانی از قرآن استفاده می‌کنیم که کسی فوت کرده باشد و قطعاً قرآن از دست ما شکایت می‌کند. کار‌های اداری که دارالقرآن‌ها امروز انجام می‌دهند، کار بسیار خوبی است، اما با ترس این را می‌گویم که کار‌های اداری جوابگوی مهجوریت‌زدایی از قرآن نیست. حتی کار‌های فرهنگی با بودجه عریض و طویلش تا امروز جواب نداده و این خیلی بد است که ما بعد از ۴۳ سال از انقلاب بیاییم و بخواهیم از حجاب در مقابل افرادی دفاع کنیم که چیزی در مورد رفتاری که می‌کنند، نمی‌دانند.

نیکزاد گفت: مقام معظم رهبری زمانی که در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور تأکیداتی داشته‌اند، قطعاً با حکمت و آینده‌نگری بوده است؛ با این تفسیر که ما بتوانیم حافظان قرآن کریم را جامعه تربیت کنیم. کشور‌های دیگری که اسمشان اسلامی است، ولی به اندازه ما ادعای اسلامی بودن ندارند، این کار را انجام داده‌اند؛ لذا اگر این تعداد حافظ در جمهوری اسلامی ایران تربیت شود، حتماً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان کرد: باید با تشویق‌های بسیار و برکت خود قرآن تلاش کنیم اگر کسی قرآن را حفظ کرد، همانطور که کسی به فرزندان امام حسین(ع)، قرآن آموخت و حضرت هرچه می‌خواست به او داد، ما نیز اینگونه باشیم. البته نه اینکه با مادیات اینکار را بسنجیم،بلکه نشان دهیم برای وقت، کار و فکر و فعل شما ارزش ویژه‌ای قائل هستیم. باید مقداری از بروکراسی و اداری بودن و اداری فکر کردن بیرون بیاییم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه عزاداری‌های اهل بیت(ع) اداری نیست و اعتقاداتی وجود دارد که باعث شده این عزاداری‌ها سال‌های سال بماند و هر سال پرشورتر از سال گذشته انجام شود، گفت: چراکه متولی اداری بودن آنجا نیست. امروز اگر می‌خواهیم خدمتی برای قرآن در مجلس انقلابی صورت گیرد، باید اهتمام جدی برای حوزه نرم‌افزاری و انس دادن دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان و خانواده‌ها داشته باشیم و از تجربه‌های موفق دارالقرآن‌ها استفاده کنیم. ما نیز در مجلس و در برنامه هفتم توسعه نیز در این مسیر تلاش می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.