پ

به گزارش ایکنا، بیست و دومین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اواخر هفته گذشته با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.

از جمله دستورهای این جلسه می‌توان به بررسی نحوه مساعدت به موسسات قرآنی از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بررسی پیشنویس آیین‌نامه حفظ موضوعی قرآن کریم، بررسی درخواست شورای توسعه از کمیسیون‌ها مبنی بر اعلام سیاست‌ها و اولویت‌های توزیع اعتبارات، بررسی ساختار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و ضوابط عضویت دستگاه‌ها و حضور نماینده‌های آنها در جلسات ستاد،‌ اشاره کرد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخشی از این جلسه در خصوص درخواست‌های متفرقه و خارج از برنامه مصوب موسسات به دبیرخانه شورای توسعه و کمیته تخصیص، بحث و تبادل نظر و پس از طرح مباحث متنوع مقرر شد در برنامه‌های سال ۱۴۰۱ و با هدف انسجام در برنامه‌ریزی و ساماندهی حمایت‌ها، برنامه ملی برای حمایت و تشویق موسسات، پیش‌بینی شود تا موسسات فعال به تناسب عملکرد خود در میزان تربیت حافظان و تحت نظارت و ارزیابی‌های انجام شده، از آن بهره‌مند شوند. همچنین در این مصوبه مقرر شد اگر چنانچه خارج از برنامه‌های اعلام شده باشد، لازم است موسسه حمایت شده از شمولیت برنامه تشویق موسسات، خارج شود.

همچنین در بخشی از این جلسه مقرر شد حفظ موضوعی قرآن کریم با هدف تنوع‌بخشی به برنامه‌ها جهت جذب و نگهداشت حافظان قرآن کریم در دستور کار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم قرار گیرد.

در همین راستا برنامه‌ریزی شد تا کارگروه حفظ موضوعی قرآن با حضور دستگاه‌های مؤثر و مرتبط در این خصوص، ذیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به صورت موقت در حوزه علمیه آقایان تشکیل شود تا آیین‌نامه حفظ موضوعی تهیه و عملیاتی شود. بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی مصوبات این کارگروه بعد از تصویب در ستاد راهبری حفظ قابلیت ابلاغ پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد سند ملی حفظ قرآن کریم و اقدامات مصوب ذیل آن به عنوان مبنای سیاست‌ها و اولویت‌های توزیع اعتبارات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، در نظر گرفته شود. این اقدام مقدمه بررسی و تصویب تمامی برنامه‌های قرآنی دستگاه‌های دولتی در حوزه حفظ قرآن که در لایحه بودجه سالانه درج و عملیاتی می‌شود، خواهد بود.

در بخش دیگری از این جلسه اعضای این کارگروه به بحث در مورد ضوابط عضویت دستگاه‌ها در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و لزوم تجدید نظر و تغییر شاخص‌های عضویت نماینده‌های آنها در جلسات ستاد و کارگروه‌های ذیل آن تأکید کردند. همچنین مقرر شد اعضای ستاد پیشنهادهای خود در این زمینه را در جلسه آینده کارگروه طرح و برنامه ارائه دهند. بازنگری این ضوابط بعد از ارتقای جایگاه ستاد راهبری حفظ قرآن به کمیسیون ضروری اعلام شده است.

یادآور می‌شود در این جلسه محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و تربیت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و صاحب نظر منتخب شورای ارزیابی حافظان قرآن کریم، محمدحسین فریدونی، نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نمایندگانی از وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان اوقاف و امور خیریه و … حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.