پ

 اتحادیه مؤسسات قرآنی شکل گرفت تا فعالیت‌های قرآنی در کالبد مؤسسات شکل منسجم‌تری به خود گرفته و راه برای فعالیت‌های بیشتر هموار شود. این اتحادیه تشکیل شد تا مشکلات بر زمین مانده مؤسسات قرآنی با توان عملیاتی بیشتر و در سطح وسیعی‌تر حل شود.

مکان، عدم توزیع عادلانه اعتبارات و عدم توجه به مؤسسات قرآنی برای اجرای امور هنری و آموزشی از مهم‌ترین مشکلات است که گویا در این سال‌ها نه تنها التیامی نیافته؛ بلکه روز به روز بر دوش جامعه قرآنی مسائل بیشتری را تحمیل کرده است. حال اعضای این اتحادیه در خراسان‌جنوبی با مسئولان و دست‌اندرکاران در استان دیدار کردند تا ضمن گفت‌وگو در مورد برنامه‌های پیشنهادی، نقاط ضعف و قوت بیان شده و به بررسی راهکارهای موجود بپردازند.

هادی مساح، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در دیدار با مدیرکل تبلیغات اسلامی این استان گفت: مؤسسات قرآن بسترسازان خوب مدیریت فرهنگی هستند که در این سال‌ها به آن‌ها اعتماد لازم صورت نگرفت که اگر وجود داشت، شاهد انحرافات نبودیم.

وی با اشاره به مشکل بزرگ مؤسسات در تأمین مکان آموزشی، ادامه داد: مساجد می‌توانند از ظرفیت‌های مکان‌های خالی خود استفاده کرده و با در اختیار قرار دادن آنها به مؤسسات از ظرفیت مؤسسات در تقویت برنامه‌های آموزشی و تبلیغی قرآنی بهره ببرند. امیدواریم مهم‌ترین مشکل مؤسسات قرآنی که همان نداشتن مکانی برای پیگیری‌های آموزشی است، با توافقات ملی و استانی پیگیری و رفع شود و اتحادیه تا حل کامل مشکلات آموزش قرآن از پیگیری دست برنخواهد داشت.

دیدار مسئولان اتحادیه قرآنی با مسئولان خراسان‌جنوبی

ضرورت توجه به‌ مدیرپروری و کادرسازی در حوزه قرآن

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار اظهار کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی مرکز فرماندهی بوده و ظرفیت بالایی است که در خدمت آموزش‌های قرآنی قرار گرفته است.

وی با اشاره به پتانسیل بالا در انجام بسیاری از کارها و فرهنگ‌سازی، افزود: هیئت اندیشه‌ورز قرآنی نیز باید خروجی بیشتر و تولیدات و برنامه‌هایی داشته باشد تا بتوان با استفاده از تفکر مطلوب به جذب مخاطب از هر سن و گروهی دست یافت.

رضایی با بیان اینکه مدیرپروری و کادرسازی در حوزه قرآن مورد انتظار است؛ حال آنکه برخی سنگرها هنوز بدون مدیر است، ادامه داد: لازم است تعامل لازم در زمینه فعالیت‌های قرآنی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت مجمع خیرین قرآنی، افزود: در حوزه کار فرهنگی و قرآنی، آموزش فردی و چهره به چهره و به سراغ افراد رفتن اصل مهم است و در این راستا باید کارها برای افراد تعریف و تقسیم شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث استفاده از حسینیه‌ها و مساجد، در هر محله با توجه به پتانسیل‌ها کار شود، اظهار کرد: در کارهای قرآنی باید جاذبه‌ها افزایش یابد تا مخاطب امروزی جذب فعالیت‌ها شود.

دیدار مسئولان اتحادیه قرآنی با مسئولان خراسان‌جنوبی

فعالان قرآن؛ بزرگترین ذخایر آموزه‌های معارفی

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ و از اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان‌جنوبی نیز گفت: با ایجاد اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان تعارضات حل و هماهنگی لازم ایجاد شد تا خروجی‌ها مطلوب باشد.

وی با بیان اینکه اگر امروز داعیه فرهنگ قرآنی داریم به برکت زحمت و تلاش‌‌های مؤسسات قرآنی است، افزود: بزرگترین ذخایر در حوزه آموزه‌های معارفی و قرآنی، فعالان قرآنی هستند که باید از ظرفیت آنان استفاده کرد.

دیدار مسئولان اتحادیه قرآنی با مسئولان خراسان‌جنوبی

گلایه از توزیع ناعادلانه اعتبارات

در ادامه مساح نیز از فعالیت ۷۵ مؤسسه قرآنی در استان خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: این تعداد با احتساب خانه‌های قرآنی شهری و روستایی به ۲۵۰ مرکز می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بیان اينکه وقتی صحبت از پرورش قرآنی می‌شود، مؤسسه قرآن تنها میدان‌دار است، تصریح کرد: به لحاظ جایگاه حاکمیتی انتطار ما این است فضای فکری مبتنی بر قرآن باشد و امروز اگر قرار است دغدغه‌ای از بین رود باید به قرآن توجه کرد.

وی با بیان اینکه مؤسسات بازوی قوی برای ترویج قرآن هستند، اظهار کرد: بسیاری از مؤسسات مکان آموزشی نداشته و از طرفی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مکان‌های خالی دارند، اما به لحاظ ورود کردن به موضوع جسارت کافی برای اجرا نداریم. در استان ضریب ریسک‌پذیری مدیران بسیار ضعیف است و گاهی برای حل مکان مؤسسه هیچ ریسکی وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با گلایه از عدم توزیع عادلانه اعتبارات افزود: لازم است فریاد مؤسسات را به گوش مسئولان برسانید و اگر قرار است اعتباری تخصیص یابد به همان نسبت که به یک مؤسسه هنری اعتبار تخصیص می‌یابد به یک مؤسسه قرآنی نیز باید اعتبار داده شود.

مساح با تأکید بر استفاده هنر از ظرفیت قرآنی، بیان کرد: به‌طور مثال؛ اگر حتی بر نمایشنامه‌ها مؤسسات قرآنی ناظر باشند این هنر بار قرآنی و ارزشی پیدا می‌کند. بنابراین، فعالان قرآنی می‌توانند کمک‌کننده به برنامه‌های هنری فرهنگی باشند.

ارتباط هنر و قرآن حفظ شود

لیلا پرویزی، عضو اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز گفت: ارتباط دادن هنر با مؤسسات قرآنی باعث تأثیرگذاری هر دوی این برنامه‌ها بر مخاطب خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم هنر در کنار قرآن دیده شود، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی مدیران و توجه به درآمدزایی مؤسسات قرآنی از دیگر پیشنهادات است. همچنین برای ترویج فرهنگ قرآنی، ضرورت حضور یک مشاور قرآنی از اتحادیه در کنار استاندار خراسان‌جنوبی احساس می‌شود.

پیچ و خم‌هایی برای فعالیت مؤسسات قرآنی

نیازسنجی آموزشی و محتواسازی متناسب با نیاز مخاطب

سپیده قلندری اسفدن، سردبیر خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) در خراسان‌جنوبی نیز با تأکید بر ضرورت نیازسنجی آموزشی از طریق این خبرگزاری، ادامه داد: در برگزاری دوره‌های مشترک آمادگی همکاری با مؤسسات قرآنی را داریم؛ همان‌گونه که در برگزاری دوره تربیت خبرنگار قرآنی، مؤسسات پای کار آمدند.

وی با تأکید بر توجه به تربیت خبرنگار قرآنی به‌عنوان رابط خبری بین مؤسسه قرآنی و رسانه، افزود: امیدواریم مؤسسات قرآنی با بهره‌گیری از توان خبرگزاری ایکنا در تولید محتواهای چندرسانه‌ای و آموزشی گام مهمی در این زمینه و جذب مخاطب بردارند‌.

عطر هنر با طعم قرآن به مشام رسد

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز با تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: دوری از قرآن، دلیل اصلی مشکلات امروز جامعه بشری است.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب زندگی در تمام اعصار است و زمانی که شناسایی حق و باطل سخت شود باید کار فرهنگی مناسب صورت گیرد، تصریح کرد: در حوزه قرآن نیازمند کار جدی هستیم و بخشی از کارها مربوط به حوزه رفتاری است.

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی

نیازمند خلق ادبیات جدید در حوزه آموزش قرآن هستیم

فرخنده با بیان اینکه ضرورت فهم در رفتار نشان‌دهنده این است که نیاز به فعالیت هنرمندان داریم، اظهار کرد: لازم است قالب مؤسسات قرآنی وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی را رنگ هنر بخشیم.

وی با اشاره به اینکه باید براساس و بر مبنای مأموریت ذاتی خود یعنی ابزار هنر، آموزه‌های قرآن را انتقال‌ دهیم، ادامه داد: باید عطر هنر با طعم قرآن به مشام مردم جامعه برسد؛ برای این امر به خلق ادبیات جدید در حوزه آموزش قرآن نیاز داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اينکه لازم است به شیوه هنرمندانه و با ادبیات جدید، آموزه‌های دینی را به نسل جدید منتقل کنیم، اظهار کرد: توجه به طراحی‌های جذاب برای بیان آیات قرآن، توجه به ادبیات مورد نیاز جوان امروزی و ارائه پیشنهادات، گلایه‌ها و طرح تحول‌ساز اتحادیه در شورای فرهنگ عمومی، شاخص‌گذاری مؤسسات براساس مؤلفه‌های تعریف شده در اتحادیه و برگزاری دورهمی‌های فصلی فعالان قرآنی از پیشنهادات ارتقای فعالیت‌های قرآنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.