پ

سومین نشست هم‌اندیشی کمیته‌های خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ۲۸ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم و جمعی از مسئولان کمیته‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

برنامه با قرائت محمد کاکاوند، قاری ممتاز قرآن کریم آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، فرمانده قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی و رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: بالغ بر یک سال از تشکیل این قرارگاه می‌گذرد و اتفاقات چشمگیری در اجرای دستورات قرآن و عمل به آن افتاده است.

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم از همه افرادی که در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده اندیکا کمک کردند، تشکر کنیم، اتفاق مبارکی در کمک به محرومان رقم خورد و تمرکز کمک‌های مردمی در آن فضا اتفاق افتاد. این اتفاقی که با هم هم‌عهد شدیم تا یک فعالیت مشترک را رقم بزنیم، مبارک و میمون می‌دانم و از زحمات تک تک شما عزیزان تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: سازمان دارالقرآن الکریم خود را مکلف می‌داند در مقابل خدماتی که شما به جامعه می‌دهید، به مخاطبان شما هم خدماتی بدهد؛ امیدوار هستیم در کنار کارهای خیلی خوبی که انجام می‌شود، توسعه ابعاد مختلف قرآنی را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و خدمات را با نام قرآن داشته باشیم.

وی بیان کرد: سال گذشته از روز شهادت سپهبد سلیمانی تا ۱۳ رجب، به مدت دو ماه برنامه ویژه‌ای را طرح‌ریزی کردیم، در ماه رمضان و تابستان برنامه‌های خوبی رقم خورد و اوج داستان هم در داستان اندیکا بود که از مهر تا آذر ادامه داشت.

در ادامه خسروی، قائم مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: اتفاقات خجسته‌ای که در مجموعه خادمان افتاده به برکت تلاش کل مجموعه است. قریب ۱۴ ماه است که این قرارگاه تشکیل شده و اتفاقات بسیار خوبی در آن رقم خورده است.

خسروی با بیان اینکه حدود دو میلیارد تومان خدمات مالی و کالایی داشتیم، ادامه داد: وظیفه و رسالت سازمان دارالقرآن الکریم، آموزش مفاهیم قرآنی است و اینکه کمک و دستگیری از مردم شده، اقدام عملی در راستای عمل به قرآن بوده است.

اکبر پازوکی، مسئول یکی از کمیته‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نماینده صنف لوازم خانگی نیز اظهار کرد: باید اساسنامه‌ای بر مبنای زیرساخت و توانمندی هر کارگروه قرآنی نوشته شود که مبنای اصلی ما همین اساسنامه است.

وی با بیان اینکه از کسب و کار اسلامی دور شده‌ایم، افزود: کردار و رفتارمان نسبت به دین تغییر کرده؛ ظرفیت زیاد است اما استفاده درست از آموزه‌های دینی را یاد نگرفته‌ایم.

در ادامه عبداللهی مسئول یکی از کارگروه های قرارگاه شهید سلیمانی گفت: امروز گرایش به مسائل دینی و مذهبی در میان اقشار مردم متأسفانه کم شده است و باید مجریان امورات قرآنی در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند. وی اظهار کرد: امروز عملکرد برنامه های قرآنی که منجر به خدمت رسانی به نیازمندان شود کمرنگ است و در این زمینه باید فعالیت مستمر و هدفمندی صورت پذیرد. وی با اشار به تبعات فقر در جامعه گفت، هر جا فقر باشد فساد، گناه و فحشا خواهد بود و ستاد قرآنی شهید سلیمانی باید در زمینه آموزش های فرهنگی و آموزش خانواده فعالیت داشته باشد. وی با اشاره به انجام کارهای پایدار و رفع مشکلات اجتماعی از جمله رسیدگی به کودکان کار، زنان بی سرپرست، اعتیاد و … اشاره کرد و گفت، برنامه های قرآنی و آموزش های قرآنی و دینی باید منجر به رفع مشکلات اجتماعی شود. وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم و ستاد شهید سلیمانی باید با در اختیار گذاشتن امکانات لازم مادی و معنوی و با انجام برنامه ریزی و شناسایی هدفمند آسیب های اجتماعی در این راستا اقدام کرده و از ظرفیت سازمان های مختلف و مرتبط، استفاده، و هماهنگی های لازم را صورت دهند.

توسعه یک رفتار قرآنی در جامعه

حجت‌الاسلام اخوان صباغ در ادامه نشست با بیان اینکه بنایمان بر این بود که یک رفتار قرآنی و اهل بیتی را در جامعه توسعه دهیم، گفت: در هر مجموعه و صنفی که هستیم، باید خود را مبلغ قرآن قرار دهیم.

همچنین خسروی با اشاره به اینکه قرار است کمیته‌ها در حوزه‌های خود، رفتارهای قرآنی را دنبال کنند، ادامه داد: در آینده نیزهر کسی استان خودش را انتخاب می‌کند و در آنجا کارها را پیش می‌برد؛ باید در همه استان‌ها قرارگاه داشته باشیم زیرا در همه شهرها آدم‌های متمول و خیر زیاد داریم که می‌توانند در این حوزه ورود کنند.

در ادامه محمدرضا طالقانی، کشتی‌گیر پیشکسوت و مسئول یکی از کمیته‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی، با بیان اینکه مردم همیشه پای کشور ایستاده‌اند، به نقش خیران در کشور اشاره کرد و گفت: دولت بدون خیران در اداره امور دچار مشکل می‌شود.

در بخش بعدی نشست سیدجواد هاشمی، بازیگر عنوان کرد: اگر حضورمان بتواند کمک کند با کمال افتخار حاضر هستیم. به شدت معتقدم که اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، برای کودکان باشد. هرس کردن خوب است اما آنچه که مهم است کاشتن بذر است، اگر قرار است برای قرآن کاری کنیم، نافذ، جدید و نو باشد، در شرایط حاضر می‌خواهیم از قرآنی حرف بزنیم که مملو از عشق برای نسل آینده است.

بنابراین گزارش، در ادامه دژاکام، مسئول یکی از کمیته‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی که در حوزه درمان و مهار اعتیاد فعالیت دارد، با بیان اینکه کتاب قرآن در اصل کتاب قانون است، گفت: این کتاب، مثل نسخه پزشک می‌ماند، اگر فقط دائماً نسخه را بخوانیم و زیر سر و بالای سرمان بگذاریم اثر ندارد. خیلی خوشحال شدم که دارالقرآن به سمت استفاده کاربردی رفته است، صوت و حفظ اگر وارد عمل نشود، هیچ فایده‌ای ندارد.

شفیعی، مسئول یکی دیگر از کمیته‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز به تشکیل قرارگاه مجموعه خیران قرآنی در تهران، ارسال ۹ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش قریب ۸ میلیارد تومان به سراسر کشور اشاره کرد.

قرآن کلام الهی نیست بلکه تکلم الهی است

در بخش انتهایی نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی جوادی آملی، تعبیر زیبایی دارد مبنی بر اینکه قرآن حرف‌های خدا نیست بلکه حرف زدن خداست، گفت: قرآن کلام الهی نیست بلکه تکلم الهی است.

حجت‌الاسلام قمی، حرف قرآن را هوای یکدیگر داشتن عنوان کرد و افزود: قرآن می‌خواهد مراقب هم باشیم، مواسات این است که من در رنج او شریک شوم، بهره از هدایت و رشد برای کسی است که به قرآن عمل می‌کند، اینطور نیست که اگر بیشتر درس آن را بخوانی، بیشتر رشد کنی، بلکه هر چه بیشتر عمل کنی، می‌توانی رشد بیشتری داشته باشی.

وی ادامه داد: اگر تعداد بیشتری در میدان مشارکت بیایند، نسبت به اینکه تمام مبلغ کمک را یک نفر پرداخت کند، ارزش بیشتری دارد، حتی در پرداخت صدقه هم می‌گویند، چند بار صدقه دادن به مبلغ کمتر، بهتر از یک بار صدقه دادن به مبلغ بیشتر است.

رئیس سازمان تبلیغات با بیان اینکه گره‌های بزرگ به دست مردم باز می‌شود، افزود: اتفاقی که در اندیکا افتاد، تجمیع تلاش‌های پراکنده بود، در کمک به اقشار و اصناف هم اولویت بدهیم، مثلاً به دختر مدرسه‌ای‌ها اولویت بیشتری بدهیم.

ضرورت ایجاد نظام اولویتی در کمک‌ به اقشار مختلف

وی با تأکید بر ایجاد نظام اولویتی در کمک‌ به اقشار مختلف، ابراز کرد: اگر اولویت‌بندی کنیم شرعاٌ و اخلاقاً موظف می‌شویم که نسبت به آن خودمان را تطبیق دهیم

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه ما بیشتر می‌توانیم در حوزه فرهنگی وارد شویم لذا هر چقدر از ما برمی‌آید مشخص کنید، اظهار کرد: هر کاری از من برمی‌آید به من بگویید، هر جا باشد می‌آییم؛ یک گزارش هم به ما بدهید تا به دست حضرت آقا برسانیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد نورانیت قرآن همه زندگی ما را چنان فرا بگیرد که زندگیمان منشأ برکات فراوانی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.