پ

سیدمحسن موسوی‌بلده، خادم‌القرآن و مؤلف کتاب حلیة‌القرآن، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به مؤلفه‌های تلاوت اثرگذار قرآن کریم بر مخاطب، به اهمیت برگزاری نشست تخصصی قاریان، حافظان و اساتید قرآن در توسعه تلاوت در کشور اشاره کرد و گفت: نفس برگزاری کنگره‌ها و نشست‌هایی درباره مهندسی تلاوت، خشوع تلاوت و موضوعات مرتبط با این حوزه بسیار مبارک است و قطعا داشتن آن از نداشتنش بهتر و به نوعی لازم است؛ لذا اگر نباشد باید تعجب کرد که چرا نیست؛ به همین سبب از برگزاری چنین نشست‌های علمی در حوزه تلاوت قرآن کریم تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به ضرورت وجود یک نهاد جریان‌ساز علمی و کاربردی در بحث تلاوت قرآن کریم در کشور همچون شورای عالی قرآن، گفت: نفس ایجاد چنین نشست‌هایی یک ضرورت در میان جامعه قرآنی است؛ چراکه این جامعه باید با تلاوت دلنشین، معنامحور و باخشوع آشنا باشد. حضور در چنین جلساتی به‌نوعی اثرگذار و خوب است. به همین سبب طرح مسئله خود نیمی از اجرای آن است. اما مسئله مهم این است که چه استفاده عملی بهتری می‌توانیم از این جلسات داشته باشیم.

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه بار مهم و عمده در اثرگذاری کنگره‌ها، نشست‌ها و جلسات قرآنی، نتیجه و انتقال این نتیجه به مخاطب است، افزود: با‌توجه به اینکه رسانه ملی، اصلی‌ترین رسانه کشور شناخته می‌شود که مردم از آن تلاوت می‌شنوند و در کنار آن ایکنا در حد خودش در ترویج این تلاوت‌ها نقش داشته و اثرگذار بوده است، در حالی که نمی‌تواند جای صدا و سیما را بگیرد، این مسئولیت و نتیجه‌گیری‌ها باید به برنامه قرآنی تبدیل شود و در نهایت در صدا و سیما منتشر شود؛ لذا باید اتاق فکری ایجاد شود که نتیجه این برنامه‌ها را به آموزش تبدیل کند و در نهایت به صدا و سیما ببرد.

موسوی‌بلده با بیان اینکه حاصل نشست‌های تخصصی قرآن باید عملیاتی شود، گفت: می‌توان با برگزاری میزگرد‌هایی، چگونگی به نتیجه رسیدن این برنامه را در جامعه بررسی کرد. برای مثال وقتی یک مقاله راهکار‌های عملی را ارائه داده است، باید این راهکار‌ها عملیاتی شود؛ لذا می‌توان با برگزاری میزگردهایی آنها را به معلم‌ها و اساتید کشور آموزش داد و بدین ترتیب جلسات قرآن در مدارس توسعه می‌یابد.

وی تصریح کرد: باید جریان تلاوت را در کشورمان زنده کنیم. امروز در صدا و سیما با هر وسیله‌ای ورزش را زنده نگه داشته‌ایم، اما وقتی به ورزش نگاه می‌کنیم، با وجود اینکه یک شبکه ورزشی داریم و هرکسی بخواهد می‌تواند موضوعات ورزشی را پیگیری کند و نیز در سایر شبکه‌ها از شبکه یک تا شبکه خبر یا شبکه سوم سیما و در اخبار سراسری، خبر ورزشی پخش می‌شود، اما وقتی گلایه می‌کنیم که جایگاه قرآن در بین سایر شبکه‌های سیما کجاست، سریع اعلام می‌کنند که یک شبکه قرآن هست تا هرکسی به دنبال قرآن است به این شبکه مراجعه کند و این یعنی تبعید قرآن به یک شبکه خاص به اسم سیمای قرآن و صدای قرآن را هم به رادیو قرآن تبعید کرده‌اند و از سایر شبکه‌های رادیو‌های سراسری صدایی از قرآن شنیده نمی‌شود و اعلام می‌کنند که نیازی نیست. چرا برای ورزش این کار را نمی‌کنید؟ اگر نسل جدید را بیاورید و در جلسات قرآن را به آن‌ها یاد بدهید و مانند دهه هفتاد که فروغی‌ها رشد کردند و این نخبه‌ها را در شبکه‌های مختلف به مردم نشان دهید، فردا برای سایر بچه‌ها و خانواده‌ها نیز انگیزه ایجاد می‌شود که به دنبال قرآن بروند.

موسوی‌بلده ادامه داد: زمانی که جواد فروغی معرفی شد، در مؤسسات قرآن، هجوم پدر و مادر‌ها که بچه‌های خودشان را آورده بودند و از ما یک جواد فروغی می‌خواستند را تجربه کردیم؛ لذا این نشان می‌دهد که اثر دارد؛ لذا پیشنهاد می‌شود به این موضوعات عمومیت بخشیده شود.

وی در خصوص تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطب و مؤلفه‌های آن گفت: اگر کسی خودش از قرآن تأثیر پذیرفته باشد زمانی که می‌خواند اثر می‌گذارد و زمانی که خودش اثر نپذیرفته باشد فقط ادای تحریر و مد در می‌آورد و این تلاوت نمی‌گیرد؛ لذا برای اینکه تلاوتتان دلنشین شود باید ابتدا به دل خودتان بنشیند و اگر به دل قاری نشست، بعد به دل مردم هم خواهد نشست و دلنشین می‌شود. برای اینکه قاری قرآن تلاوت دلنشینی داشته باشد نباید بعد از گذراندن دوره آموزش تجوید و درست خواندن، به دنبال تحریر‌ها برود، بلکه در صحنه عمل دلش را به خدا بدهد و در قرآن برای خود و مردم اثر بگذارد. وقتی این نیت را کرد معنا را نگاهی بیندازد. قاری قرآن وقتی به معنای آیه نگاه انداخت می‌تواند زیبا‌تر بخواند. البته این اصل زیبا خواندن و اثرگذار خواندن و زمانی که به مفهوم آیات مطلع باشد، وقتی از دل برخاسته باشد به دل خواهد نشست. مثال خوب آن مداحی است. یک مداح وقتی در بین مردم می‌خواند به دنبال تحریر‌ها و چگونگی خواندن نیست بلکه او هنری را دارد و زمانی که از حسین می‌خواند این صحنه را در ذهن خودش مجسم می‌کند و این صحنه در خواندنش بروز می‌کند و باعث می‌شود که مجلس را آتش بزند و حتی به تحریر‌ها فکر نمی‌کند و در واقع صحنه تحریر‌ها را می‌آورد.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: حال در مورد قرآن ما چقدر در هنگام تلاوت آیات را در ذهن مجسم می‌کنیم؟ وقتی قرآن در ابتدا بر دل خود قاری اثر می‌گذارد بعد در دل شنونده هم می‌نشیند. لازم نیست قاری به دنبال تفسیر باشد. تدبر یعنی معنای کلمه‌ای که می‌خواند را بداند و سرسری از این جملات رد نشود و بعد خواهید دید که تلاوت آیات چقدر بر شنونده اثرگذار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.