پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم خوش‌خلق رییس تبلیغات اسلامی شهرستان درگز به تشریح نحوه عملکرد مرکز نفس شهرستان درگز پرداخت. وی عنوان داشت: مرکز نفس شهرستان درگز، در 3 حوزه «شناسایی، فرهنگ‌سازی و حمایت» پیشگیری از سقط متمرکز می باشد.

به گفته خوش‌خلق، در حوزه شناسایی، والدینی که تصمیم به سقط جنین می گیرند، از طریق ارجاعات از مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان و نیز پوستر معرفی مرکز نفس به این مرکز مراجعه می کنند. وی ادامه داد: پوستر این مرکز به نوعی طراحی شده که گاهی افراد تصور می‌کنند که مرکز نفس، مرکز تخصصی سقط جنین هست که قریب به ۳۰ تا ۴۰ درصد از تماس‌ها و مراجعات به مرکز نفس، از سمت افرادی است که تصور می‌کنند با یک مرکز تخصصی سقط ارتباط گرفته‌اند.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان درگز گفت: پس از تماس و مراجعه آن ها، با راهکارهای روانشناسی والدینی که قصد سقط جنین خود را داشتند، مرکز نفس معرفی می شود. وی تصریح کرد: در بحث فرهنگ سازی، باور غلطی که بین مردم ایجاد شده، این است که سقط جنین تا قبل از 4 ماه، بدون اشکال است و قتل محسوب نمی‌شود، در حالیکه از نظر شرعی و اخلاق حرفه‌ای، سقط جنین از همان زمان تشکیل نطفه، قتل محسوب می‌شود.

خوش‌خلق افزود: بنابراین در جلسات متعدد عمومی و تخصصی (با گروه هدف خاص) به اطلاع‌رسانی این مهم و تشریح عوارض جسمی و روحی سقط برای مادر پرداخته می شود. وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی در بحث فرهنگ سازی، اقناع والدین و تغییر باور آنها نسبت به جنین‌شان است.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان درگز با اشاره به قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «عَسَی أَنْ تَکرَهُوا شَیئًا وَهُوَ خَیرٌ لَکمْ وَعَسَی أَنْ تُحِبُّوا شَیئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکمْ وَاللَّهُ یعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»(چه بسا چیزی را خوش نمی‌دارید اما در حقیقت خیر و صلاح شما در آن است و چه بسا چیزی را دوست دارید اما درواقع برای شما مایه شر است. و خدا به مصالح امور، داناست و شما نمی‌دانید.)

وی با بیان اینکه بعد از مراجعه یا تماس والدینی که تصمیم به سقط جنین خود را دارند، با این مادران ارتباط گرفته می شود گفت: در وحله اول، یک یا چند جلسه روانشناسی برای بررسی علت زمینه ای سقط انجام میشود و سپس به رفع ابهامات با کمک مشاوره های اعتقادی، دینی، روانشناسی انجام می‌شود.

خوش‌خلق متذکر شد: کمک هزینه های اقتصادی و حمایت های پزشکی تا پایان دو سالگی نوزادشان، صورت می گیرد که این رویکرد حمایتی مرکز نفس شهرستان درگز می باشد. وی با بیان اینکه متاسفانه ۹۵٪ سقط ها مربوط به سقط جنایی یا سقط ارادی می باشد، گفت: برآورد شده سالانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می افتد، یعنی به طور میانگین، روزانه حداقل ۱۰۰۰ سقط و این آمار در خراسان رضوی، حداقل ۸۰ سقط در روز پیش بینی شده است.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان درگز ابراز داشت: الحمدالله، تعداد فرزند نجات یافته از سقط مرکز نفس شهرستان درگز در مدت ۹ ماه آغاز فعالیت، ۲۷ مورد و تا مورخ 12 آذرماه تعداد ۲۱ مادر باردار (یک مورد بارداری دوقلویی) و ۴ مادر پس از زایمان و ۵ نوزاد متولد شده (یک تولد دوقلویی)، می باشند.

وی عنوان کرد: در مرکز نفس سعی بر این است تا علاوه بر در پیش گرفتن سه رویکرد مهم و اساسی مذکور، با کمک مردم فهیم و با بصیرت شهرستان و همچنین هماهنگی های بین بخشی با سایر نهادها و ادارات، حمایت همه جانبه و توانمندسازی خانواده ها در جهت پیشگیری از سقط فرزندان در سطح شهرستان وجود داشته باشد. خوش‌خلق در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدواریم در این راستا احیاگر آیه ۳۲ از سوره مائده باشیم که فرمود “هر کسی انسانی را نجات بخشد مثل آن است که همه مردم را زندگی بخشیده است”.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.