پ

اسماعیل عابدیان، قاری پیشکسوت و مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص نقش محوری و تاثیرگذار آموزش و پرورش در جذب نوجوانان و جوانان به سمت قرآن، اظهار کرد: در حال حاضر و در جامعه فعلی با توجه به اینکه حضور نوجوانان و جوانان در جلسات قرآنی کمرنگ شده، نباید از نقش آموزش و پرورش در این راستا غافل شد.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش در زمینه پرورش معنوی دانش‌آموزان، نقش خود را به خوبی ایفا کند و از طرفی معلمان قرآن نیز پای کار بیایند و در کلاس قرآن علاوه بر تدریس روخوانی و روانخوانی نیز مفاهیم قرآنی را برای دانش‌آموزان تبیین کنند زمینه رشد معنوی و قرآنی دانش‌آموزان فراهم خواهد شد.

عابدیان با اشاره به حضور کمرنگ قشر نوجوان و جوان در جلسات قرآن بیان کرد: با توجه به رده سنی دانش‌آموزان که در نوجوانی و جوانی هستند اگر آموزش و پرورش در زمینه پرورش معنوی این قشر کار خود را به نحو احسن انجام دهد، آنگاه شاهد حضور پر رنگ آنان در جلسات قرآنی نیز خواهیم بود.

اهمیت توامان جلسات قرآن خانگی و مسجدی

این قاری پیشکسوت در خصوص اهمیت برگزاری و اولویت‌بندی جلسات قرآن خانگی و مسجدی، ادامه داد: در مجموع نمی‌توان برگزاری یکی از جلسات را بر دیگری مقدم شمرد، بلکه برگزاری هر دو گونه جلسات چه جلسات قرآن خانگی و چه جلسات قرآن مسجدی حائز اهمیت است و هریک محاسن خود را دارد، لذا در این خصوص نمی‌توان اولویت‌گذاری کرد.

وی تصریح کرد: جلسات قرآن خانگی از قدیم‌الایام برگزار می‌شد و فواید خود را دارد و بیشتر افراد شرکت‌کننده در این جلسات افراد اقوام و همسایه‌ها هستند، لذا ضرورت دارد این جلسات در محلات و مناطق مختلف شهر همانند گذشته با در نظر گرفتن محیط مناسب و سایر شرایط تدوام داشته باشد.

این مدرس قرآن  اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه هر مسجد یک پایگاه قرآنی باشد نیز باید به برگزاری جلسات قرآن در مساجد اهتمام ورزید، چرا که مهمترین حسن برگزاری جلسات مسجدی، جنبه عمومی آن است که افراد زیادی می‌توانند از این محافل بهره‌مند شوند.

عابدیان افزود: مسجدمحور بودن جلسات خانگی می‌تواند باعث احیای پایگاه‌های قرآنی در مساجد شود، به‌طوری‌ که لطمه‌ای به جلسات قرآن خانگی وارد نشود، به عنوان مثال جلسات قرآن خانگی که در یک منطقه برگزار می‌شود به صورت ماهانه و تجمیعی یک جلسه را در مسجد همان منطقه برگزار کنند، همان کاری که اکنون در مسجد کرامت مشهد انجام می‌شود و ماهانه جلسات مختلف، یک جلسه قرآن مشترک را برگزار می‌کنند که این موضوع باعث تعاملات علمی بین اساتید و برطرف شدن برخی مسائل موجود در جلسات قرآنی می‌شود.

استاد مسلط به فنون قرآن

این قاری پیشکسوت قرآن کریم در خصوص مؤلفه‌های یک جلسه مطلوب قرآنی، اظهار کرد:  با در نظر گرفتن مکان مناسب به لحاظ موقعیت آمد و شد آسان برای مخاطبان و امکانات و تجهیزات کافی، حضور یک استاد مسلط به فنون قرآنی شامل مسائل تجوید، صوت و لحن و… اهمیت زیادی در راستای برگزاری یک جلسه قرآنی مطلوب دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر تسلط استاد آنچه حائز اهمیت است و باعث جذب مخاطبان و رشد یک جلسه قرآنی می‌شود اخلاق قرآنی در استاد جلسه است، اینکه یک استاد قرآنی برخورد خشکی نداشته باشد در جذب نوجوانان و جوانان بسیار تاثیرگذار است.

همچنین، جلسات اسماعیل عابدیان یکشنبه‌شب‌ها از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در مسجد امام حسن عسگری(ع) واقع در میدان طبرسی، شهید شوشتری ۳ و دوشنبه‌شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در توس ۱۳ برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.