پ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی مدیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور و حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه در برنامه گفتگوی قرآنی جدیدترین برنامه‌های قرآنی حوزه‌های علمیه کشور تشریح کردند.
مشروح گفتگو به این شرح است

مجری: حوزه‌های علمیه خیمه‌های ترویج معانی حقیقی قرآن کریم، ترویج و توجه ویژه به فرهنگ نورانی کلام وحی، سعادت فردی و اجتماعی را به دنبال داردو حوزه‌های علمیه در راه اعتلا و نشر این فرهنگ ناب مسئول هستند. با تدابیر مسئولان حوزوی اقدامات ویژه‌ای دراین بخش صورت گرفته که از آن جمله برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت است. برای بررسی این اقدامات میزبان حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی دبیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور و حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه هستیم.

مجری: جناب آقای فقیهی، بحث سهم روحانیت در تشکیل تمدن نوین اسلامی چه می‌تواند باشد که حضرت آقا روی این اشاره داشتند؟
حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی دبیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور: در ابتدا بر خود لازم می‌دانم که تسلیت عرض کنم شهادت هموطنان عزیز و زوار حرم حضرت احمدبن موسی (ع) شاهچراغ را که قربانی تفکرات انحرافی شدند. در جامعه امروز نیاز جامعه اسلامی به تفکر صحیح قرآنی است، هر اسیبی که متوجه ما می‌شود در اثر دوری جامعه از تفکر واقعی و صحیح قرآنی است. بایداین را بپذیریم که از قرآن دور شدیم و راه علاج و راه برگشت و اصلاح جامعه ما در استفاده از کارشناسان و عالمان و دانشمندان دینی است که مسلط به معارف قرآن هستند، روحانیت و حوزه‌های علمیه در عصر کنونی متولیان تفسیر و ترویج و ابلاغ پیام قرآن به جامعه هستند که این مهم در هیچ نهاد دیگری به این حجم و عمق و گستردگی وجود نداشته، انقلاب اسلامی ما یکی از ثمرات تفکر صحیح قرآنی است که امام راحل در حوزه‌های علمیه تزریق کردند. این تفکر که در زمان خودش هم شاید غریب بود و با پیروزی انقلاب اسلامی به اوج شکوفایی رسیددر زمان کنونی که الان بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی می‌گذردومقام معظم رهبری بار‌ها تصریح فرمودند که ما باید به تمدن اسلامی برسیم و هدف از انقلاب اسلامی، احیا و بازنمایی تمدن اسلامی است، این تمدن اسلامی را حضرت آقا در سال ۹۱ در سفری که به بجنورد داشتند فرمودند الان بیش از ۱۰ سال از آن سخنرانی می‌گذرد فرمودند هدف از انقلاب اسلامی، احیای تمدن اسلامی است و یک مقدمه‌ای فرمودند که تمدن اسلامی سخت افزاری دارد که الحمدلله طی این سال‌ها شکل گرفته و نرم افزاری دارد که آن هم بحث سبک زندگی است، ما این سبک زندگی اسلامی و قرآنی را باید از چه کسی دریافت کنیم؟ آیا غیراز حوزه‌های علمیه است؟ آیا غیر از روحانیت است؟ این سبک زندگی اسلامی همه هم به کلام و منبر رفتن و سخنرانی نیست، مردم نگاه می‌کنند ببینند آیا این روحانیت و طلبه ما که می‌خواهد بعنوان الگوی سبک زندگی صحیح اسلامی و قرانی معرفی شود آیا در زندگی خودش هم موفق است یا نه؟ زندگی شخصی، اگر که همسر و فرزند طلبه ما بعنوان اولین حلقه دور یک طلبه، اولین کسانیکه بیشترین ساعات را با آن فرد کارشناس دینی می‌گذرانند، اگر یک زندگی موفق، سالم و با نشاط داشته باشند مردمی هم که نگاه می‌کنند می‌گویندبله پس معلوم است این تفکرات درست است و این سبک زندگی برای ما هم قابل الگوبرداری است.
ما در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بعنوان متولیان امور فرهنگی خانواده طلاب یعنی همسر و فرزندان، طلاب محترم در مدارس علمیه تمامی برنامه‌های علمی، پژوهشی و قرآنی و فرهنگی شان در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه فقط در امور فرهنگی مخاطبش همسر و فرزندان طلاب است در نگاه ما خانواده طلبه و همسر و فرزند طلبه باید بعنوان الگوی عملی سبک زندگی برای مردم باشند و این خیلی مهم است. پیامبر خدا (ص)، ایشان فرمایشاتی در بحث ابلاغ دین که برای مردم و جامعه داشتند یک قسمت زیادی از تبلیغ دین، سیره عملی زندگی ایشان بود یعنی پیامبر خدا فقط با کلام مردم را دعوت نمی‌کردند، ایشان اینقدر زیبا زندگی می‌کردند در کوچه و خیابان حرکت می‌کردند مردم ایشان را می‌دیدند عاشق این سبک زندگی می‌شدند، نحوه پوشش، نحوه آرایش، عطری که استعمال می‌کردند، لبخندی که بر لب داشتند، نظافت، طهارت، مهربانی، ارتباط با همسایگان این الگو‌ها را ما نباید فراموش کنیم این‌ها بصورت عملی برای مردم جامعه ما وجود دارد، ما این‌ها را باید در زندگی کنونی خانواده طلاب ببینیم، ما در بحث همسران، نگاه ما به همسر یک طلبه نگاهی است که به حضرت خدیجه کبری (س) داریم، حضرت خدیجه (س) نه پیامبر بودند نه امام، یک انسان عادی بودند، یک زن و یک بانو بودند، ولی در کنار پیامبر خدا از مال وجان و آبروی خودشان در راه ترویج اسلام هزینه کردند، همسر طلبه ما باید جایگاه خودش را درک کند که من باید بعنوان یک مبلغه در خدمت اسلام باشم، من هم باید در کنار شوهرم که به امور تبلیغی می‌پردازد با سختی‌های زندگی طلبگی کنار بیایم، همراهی کنم با او و در راه امر تبلیغ دین موفق باشم.
مجری: عالی بود توضیح خیلی خوبی دادید. آقای شفیعی بفرمائید چه شد که شما با حوزه‌های علمیه همکاری کردید؟ اصلا جزو شرح وظایف سازمان دارالقرآن کریم است که این برنامه‌ها باشد یا نه؟ جشنواره بین المللی قرآن و عترت به خصوص
حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه: بنده هم عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان عزیز در حرم حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ و آرزوی علو درجات برای آنها. در بحثی که شما اشاره کردید مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه تعاملات و ارتباطات با سازمان‌ها، نهاد‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی، سلسله تفاهم نامه‌هایی را منعقد می‌کند ارتباط برقرار می‌کنددر حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و بخش‌های مختلف، از جمله این تفاهم نامه‌ها که ریاست محترم سازمان با ریاست محترم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ودیگر بخش‌های نهاد‌های حوزوی امضا فرمودند بحث تعامل در همکاری با مرکز خدمات حوزه علمیه است که بخش‌ها و لایه‌های مختلفی دارد و آنچه که به حوزه سازمان دارالقرآن برمی گردد بحث توسعه و ترویج فعالیت‌ها و فرهنگ و معارف قرآنی است. ما در این بخش سلسله مباحث و کار‌هایی را با دوستانمان در مرکز خدمات برنامه ریزی و پیش بینی کردیم که هم بحث توسعه و ترویج را دیدیم و این جشنواره به نوعی یک حرکت تبلیغی وترویجی است در مقدمه و شروع کار و هم اینکه آموزش‌هایی را بصورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت که به برکت آغاز این جشنواره که از سال گذشته یک مقدار گسترده‌تر شد و قوی‌تر برگزار شد به حمدالله این تعاملات بین ما و نهاد‌های حوزوی با محوریت مرکز خدمات شکل گرفته، حوزه علمیه برادران و حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه الزهرا، جامعه المصطفی العالمیه و مجموعه دبیرخانه مدارس اهل سنت که این مجموعه‌ها دورهم بعنوان نهاد‌های حوزوی جمع شدند در تعامل و ارتباطی که برقرار شده مقدمات برگزاری این جشنواره جهت همسر و فرزندان طلاب برادر، طلاب خواهر و فرزندانشان به حمدالله زمینه اش شکل گرفته است.
مجری: آقای شفیعی یعنی این جشنواره که شما برگزار می‌کنید مقدمات از سال گذشته، گذاشته شده است و از کی این جشنواره شروع شده است؟
حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه: جشنواره چهارم سال گذشته ولو در ایام کرونا به صورت مجازی برگزار شد که ما فقط توانستیم مرحله کشوری را به صورت حضوری در بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شود، کلا سال گذشته جشنواره چهارم که با حضور ۲۲ هزار نفر از خانواده طلاب و روحانیون بود در فضای مجازی و بصورت غیر حضوری الحمدلله در استان‌ها و سپس بصورت کشوری برگزار شد.
ولی امسال ما بحث جشنواره را در فاز اول که از تیرماه شروع شد توسعه آموزش بود یعنی جشنواره ما یک مقدمه آموزشی دارد ما در جشنواره چهارم کل آموزش هایمان مجازی بود یعنی سه هزار نفر از همسر و فرزندان، آموزش‌های قرآنی را در سامانه قرآن و عترت سازمان دارالقرآن بصورت مجازی گذراندند امکان حضوری برقرار نشد و امسال با تدابیری که اندیشیده شد و در ستاد‌های حوزوی مطرح شد، عزیزان ما چه در شهرستانها، شهر‌ها و روستا‌ها و چه در مراکز استان ها، کسانی که در رشته‌های مختلف قرآنی چه در جشنواره آن رشته بوده و چه نبوده مراجعه کردند به بهترین مراکز و موسسات مردمی که اینهادر کار تخصص آموزش قرآن مهارت داشتند آن آموزش‌ها را گذراندند و هنوزهم می‌گذرانند و چه آن‌هایی که در آموزش شرکت کردند و چه آن‌هایی که نیاز به آموزش نداشتند تا ۱۵ آبان ما در جشنواره پنجم در رشته‌های مختلفی که پیش بینی کردیم شرکت می‌کنند وکار اجرایی مسابقات جشنواره شروع خواهد شد.
مجری: الان که تعداد مشخص نیست تا ۱۵ آبان که بخواهد ثبت نام تمام شود؟
حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه:، چون بخش‌های جشنواره به خاطر زیرساخت‌های مقدماتی که الحمدلله امسال انجام شد، خواهران جامعه الزهرا در یک سامانه ثبت نام می‌کنند، طلاب خواهر در یک سامانه و کلا همسر طلاب برادر در سامانه سخای مرکز خدمات و دوستان اهل سنت و جامعه المصطفی بصورت مجزا، ولی این‌ها در سیاست گذاری کلان در برنامه با هم همکاهنگ هستند، ولی ثبت نام به خاطر خاص بودن آمار و اطلاعات در شبکه‌های خودشان انجام می‌شود.
مجری: آقای دکتر فقیهی تعداد را می‌خواستیم بپرسیم، تعداد جامعه هدف شما مشخص است چه تعدادی هستند؟
حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی دبیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور: بله همسر وفرزندان طلاب سراسر کشور در حوزه‌های علمیه برادران، خواهران، ایرانی و غیرایرانی و شیعه و سنی، همسران و فرزندان این‌ها را ما در برنامه‌های فرهنگی، جامعه هدف خودمان می‌دانیم. آمار متغیر است، اما نکته‌ای که است ما فقط به طلاب غیرشاغل یعنی کسانی که در حال تحصیل هستند برنامه‌های فرهنگی مان را برای خانواده هایشان ارائه می‌دهیم به این علت که مثل دانشگاه که یک اداره رفاهی دارد برای دانشجویانی که در حال تحصیل هستند خدماتی عرضه می‌کند، ما هم فقط و فقط به طلابی که در حال تحصیل باشند یا امر تبلیغ یا تدریس یعنی یکی از شئون طلبگی را در حال انجام وظیفه باشند مرکز خدمات، خدمت می‌دهد.
مجری: یعنی بر آن مبنا آمارتان مشخص می‌شود که چیست.
آقای دکتر فقیهی در رابطه با طرح و برنامه‌هایی که برای سبک زندگی اسلامی اشاره فرمودید که واقعا هم به جا است و باید خانواده طلاب الگو باشند برای دیگر افراد جامعه، چه طرح و برنامه‌هایی را تا الان اجرا کردیدو در دست اجرا دارید؟
حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی دبیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور: روحانیت یکی از گروه‌های مرجع است یعنی محل رجوع مردم است و همسر طلبه هم همین طور، وقتی طلبه ما برای امر تبلیغ به یک روستایی به یک استانی یا شهری سفر می‌کند و برای مردم سخنرانی می‌کند خانواده خودش را هم که همراه خودش می‌برد نگاه مردم به همسر یک طلبه این است که او هم باید پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد یعنی ما بایک گروه مرجعی مواجه هستیم که گاهی وقت‌ها وظیفه ما است که آن‌ها را تغذیه کنیم، درمسائل سیاسی، فضای مجازی، سواد رسانه، مسائل علمی و کتابخوانی وقرآنی ما باید تلاش کنیم که همسر طلبه ما از لحاظ فکری و عقیدتی و فرهنگی خودش تغذیه شود و بعد بتواند این بحث معارف را به مردم منتقل کند، جشنواره قرآنی که به حول و قوه الهی پنجمین سال اجرای آن است و اختصاص به خانواده‌ها دارد، چون ما جشنواره‌های طلاب جهان اسلام هم داریم.
جشنواره‌های مختلف وجود دارد اینجا اختصاصا برای خانواده طلاب است یکی از برنامه‌های فرهنگی است که در مرکز خدمات وجود دارد، جشنواره‌های هنری برای فرزندانشان داریم که این‌ها را به ابزار روز مجهز کنیم بتوانند دربحث برنامه نویسی کامپیوتری، بازی سازی و ابزار هنر و رسانه هم مجهز شوند، چون در جهان کنونی تبلیغ و فرهنگ از طریق این ابزار‌های نوین انجام می‌شود، مسابقات ورزشی برای این‌ها سعی می‌کنیم برگزار کنیم، سعی می‌کنیم که نیاز‌های خانوادگی از این لحاظ که یک خانواده مستحکم، ارتباط همسر و رابطه زوجین باید یک رابطه قوی باشد سعی می‌کنیم آسیب شناسی کنیم اگر خانواده طلبه‌ای از نظر مسائل ارتباطات عاطفی زوجین، بحث تربیت فرزند اگر سوالی داشتند و نیاز به مشاوره داشتند ما برای این‌ها اساتیدی را ارسال کنیم و جلساتی برگزار کنیم این‌ها را آموزش دهیم، در امر کتابخوانی ورود پیدا کردیم و سعی کردیم سایت اختصاصی ایجاد کنیم در قالب مطالبی که تولید می‌کنیم برای این‌ها و خودمان را در جایگاهی می‌بینیم که بتوانیم برای فرزند و همسر طلبه یک سری اطلاعات معارفی را بتوانیم تامین و تولید کنیم و به آن‌ها انتقال دهیم. گاهی وقت‌ها می‌بینیم برخی از طلاب به خاطر اینکه در حین تحصیل هستند و گرفتاری‌های معیشتی دارند کمک می‌کنیم که این‌ها بتوانند یک سفر زیارتی داشته باشند هرچند سال یکبار، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی بصورت مرتب داریم که الان بحث قرآن است.
مجری: این برای طلابی است که برای یکی از شئوناتی که شما برایشان تعریف کردید مشغول باشند؟
حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی دبیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور: بله دقیقا
مجری: آقای شفیعی عزیز دررابطه با خود پنجمین جشنواره قرآن و عترت بفرمائید در چه گستره‌ای برگزار می‌شود و رشته‌ها و زمان ثبت نام و پایان ثبت نام و الان در چه مرحله‌ای هستید؟
حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه: اصل این جشنواره که برگزار شد حضرت آقا می‌فرمایند حفظ و قرائت قرآن مقدمه‌ای بر فهم و عمل به قرآن است، این جشنواره صرفا یک مسابقه نیست که ما بیاییم در یک بازه چند ماهه این حرکت را انجام دهیم، افرادی برنده شوند و هدیه دهیم و تمام شود، ما همان فرمایشاتی که حاج آقای فقیهی داشتند هدف ما با این جشنواره این بود که انس با قرآن و با فهم و تدبر در قرآن و انشاالله مرحله اصلی آن که عمل به قرآن است در بین خانواده طلاب است و الحمدلله وجود دارد این گسترش پیدا کند، سازمان دارالقرآن که وابسته به سازمان تبلیغات است بزرگترین شبکه تخصصی قرآن کشوراست که با سابقه بیش از ۴ دهه در عرصه‌های مختلف، ما در استان‌ها و شهرستان‌ها شبکه گسترده‌ای داریم، چه در حوزه تبلیغی امامان محله و امامان روستا‌ها که الان خیلی از این‌ها هم در روستا‌ها کار آموزش قرآن را انجام می‌دهند. این جشنواره ثبت نامش تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد مرحله پایانی این ثبت نام است و بعد از ۱۵ آبان ماه آمار استان‌ها مجزا تفکیک می‌شود و به استان‌ها ارسال می‌شود در نیمه دوم آبان ماه یک مرحله مقدماتی داریم یعنی جمعی از داوران استانی یک صحت سنجی مقدماتی را انجام می‌دهند، یک کاری که امسال مرکز خدمات هم تاکید داشت این بود که وضعیتی از سطح قرآنی این خانواده طلاب عزیز را داشته باشیم که براساس آن بتوانیم یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برنامه ریزی کنیم و آن مرحله مقدماتی که بصورت مجازی خواهد بود در رشته حفظ، داور حفظ، در ترتیل، داور ترتیل و در قرائت همینطور این‌ها تماس خواهند گرفت افراد بعد از این تماس صحت سنجی می‌شوند به مرحله نیمه نهایی که مرحله استانی است آن افرادی که واجد شرایط باشند راه پیدا می‌کنند در یک بازه زمانی در آذرماه به استان‌ها این اختیار را می‌دهیم که زمانی را خودشان با توافق نهاد‌های حوزوی مشخص کنند، مرحله استانی مسابقات برگزار شود اتفاقی که امسال قرارشده است بیفتد با حاج آقای فقیهی و همکارانشان در آن بخش به توافق رسیدیم اختتامیه خواهیم داشت، سال گذشته کرونا بود، عذرخواهی هم میکنیم بخاطر بخشی از قصور‌هایی که به جهت محدودیت‌ها نتوانستیم انجام دهیم انشالله هر استانی با تصمیم خودش یک اختتامیه و یک محفل قرآنی برگزار می‌کند نفرات برتر استانی لوح تقدیر و هدیه شان را دریافت خواهند کردو برگزیدگان استانی در آن حد نصابی که به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد به مرحله کشوری انشاالله راه خواهند یافت. رشته‌های ما قرائت است، ترتیل و حفظ است که مشترک است از عزیزانمان در مقطع سه سال تا شش سال که ما نقاشی را برای آن‌ها دیدیم با مضامین قرآنی که آن‌ها این آیه را نگاه می‌کنند و برایشان توضیح داده می‌شود و یک اثر تولید می‌کنند و حفظ قرآن که تقریبا ده سوره قرآن را به اختیار حفظ می‌کنند.
درابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم و بزرگسالان که ما رشته حفظ و قرائت و ترتیل را به همراه نقاشی در بحث هنر هم با مضامین قرآنی وارد کردیم. رشته‌های تفسیری هم که تفسیر داریم صحیفه سجادیه و کتاب تبیین با نور قرآن
مجری: آقای دکتر فقیهی اشاره کردند فقط خانواده‌ها هستند بخشی از حوزه را که شما اشاره داشتید فرمودید که یک بخشش خود طلاب هم شرکت می‌کنند.
حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه: بله طلاب برادر یک روال خودشان دارند که تا مرحله بین الملل پیش می‌رود، فقط طلاب خواهر به جمع این جشنواره اضافه شدند آن هم به تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که بنا دارند خواهران هم مسابقاتشان، رقابتشان و جشنواره شان با فرزندانشان را با هم برگزار کنند که این وفاقی که به حمدالله دربین نهاد‌های حوزوی به وجود آمده از ظرفیت این جشنواره، این نهاد‌ها هم برنامه‌های خودشان را در این جشنواره همراه می‌شوند و اجرا می‌کنند و مرکز خدمات، خدماتش را صرفا به همسر طلاب برادر و فرزندان طلاب برادر و خواهر خواهند داد.
مجری: آقای دکتر فقیهی، شما الان در بحث جشنواره بین المللی قرآن و عترت سراغ سازمان دارالقرآن و سازمان تبلیغاتی اسلامی، تعاملتان را بفرمائید با دیگر نهاد‌های فرهنگی به چه صورت است برای اینکه بخواهید آن هدف اصلی تان که رسیدن به تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی اسلامی است.
حجت الاسلام دکتر سید حمید فقیهی دبیرکل فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور: در امور فرهنگی در جامعه ما الان نهاد‌های تخصصی وجوددارد، حوزه هنری انقلاب اسلامی در مسائل هنری، موضوع وزارت ورزش و جوانان در امور ورزشی، مراکز مشاوره متعدد در مورد مشاوره‌های خانوادگی و امور قرآنی و غیره، ما بعنوان بهره بردار و واسطه ارائه خدمت به خانواده طلاب در هر موضوع خاصی به سراغ متخصص‌ترین آن رشته‌ها می‌رویم و از آن‌ها درخواست میکنیم که برای جامعه هدف ما خدمتی را ارائه دهند و تشکر هم می‌کنم از همکاران محترم سازمان تبلیغات و سازمان دارالقرآن کریم که دراین سال‌ها به آن‌ها زحمت دادیم.
مجری: آقای شفیعی کلام پایانی را بفرمائید.
حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه: من هم تشکر میکنم از همه عزیزانی که از سطح شهرستان یا حتی روستا و استان چه مدیران کل مرکز خدمات و تبلیغات اسلامی، معاونین اجرایی مرکز خدمات و روسای ادارات امور قرآنی و کارشناسان عزیز ما در شهرستان‌ها که همه دست به دست هم دادند که به این قشر ارزشمند خدماتی ارائه کنند و عزیزان ما در ستاد سازمان دارالقرآن که کمیته و دبیرخانه تشکیل شده دارند شبانه روز تلاش می‌کنند و دوستان مرکز خدمات که همه دست به دست هم دادیم که بتوانیم قدمی در توسعه و نشر فرهنگ و معارف قرآن کریم در سطح جامعه به ویژه این قشر عزیز و محترم انشاالله داشته باشیم و بتوانیم گام‌های مقدماتی را با گام‌های بلندتر بعد از این جشنواره برداریم. مجری: این بحث بین المللی بودن جشنواره مقداری ممکن است علامت سوال ایجاد کند که به چه ترتیب است آیا خارج از کشور شرکت می‌کنند یا، چون بحث جامعه المصطفی در آن است. حجت الاسلام محمدرضا شفیعی مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت حوزه‌های علمیه: جامعه المصطفی طلاب، همسر و فرزندان طلابی هم که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و حوزه‌هایی که آن‌ها بیرون دارند آن‌ها هم در این سهیم هستند. بعد بین المللی اش جامعه المصطفی است.
مجری: ممنون از توضیحات شما دو عزیز خیلی جامع و کامل بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.