پ

دکتر کریم دولتی داور بین المللی پژوهشگر و استاد قرآن کریم با حضور در برنامه زنده مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به لزوم تحول و بازنگری در حوزه آموزش قرآن کریم گفت:  ما گرفتار ساختارها و عرصه‌های مدیریتی قرآن کریم شده ایم و همین موجب شده تا مسئولین فراموش کنند که همه این موضوعات با هدف خروجی سازی اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به جایگاه آموزش عمومی قرآن کریم  تصریح کرد:  برای یک فرد قرانی مهم نیست که چه تعداد دستگاه عریض و طویل در این حوزه وجود داشته باشد بلکه هدف اصلی تحول و بازنگری در حوزه آموزش همگانی قرآن کریم است.

 این استاد و پژوهشگر قرآن کریم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر  حاکم شدن روح قرآن در جامعه  عنوان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای جامعه باید قرآنی شود اما این اتفاق با تعارف محقق نمی شود لذا ابتدا باید خودمان به قرآن عمل کنیم تا در مخاطب نیز این عمل اتفاق افتد.
دولتی تصریح کرد: یکی از زیرساخت ها و دستگاه های آموزش قرآن کریم وزارت آموزش و پرورش است اما گاهی  برخی از برنامه‌های تلویزیونی مشاهده می‌شود که برخی از کارشناسان با  عتاب و خطاب تندی این وزارتخانه را مورد هجمه قرار داده و عملکرد آن را در حوزه آموزش قرآن کریم موفق نمی دانند.

وی افزود: نکته قابل تامل اینجاست که وزارت آموزش و پرورش نه تنها عملکرد آنچنان ضعیفی نداشته و در برخی از مقاطع موفق ظاهر شده است به طوری که این وزارتخانه در کنار سایر دستگاهها عقب نیست و گاهی نیز از سایر دستگاه ها بهتر عمل کرده است. وزارتخانه آموزش و پرورش با در اختیار داشتن ۱۳ تا ۱۴ میلیون مخاطب مستقیم فرصت مناسبی برای تبیین آموزش‌های عمومی قرآن کریم دارد.
این استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: به  دلیل آن که در فضاهای تخصصی قرآن کریم تکلیف مشخص است و مطالبه‌گری از سوی مخاطبان بیشتر اتفاق می افتد آموزش‌ها مدون صورت گرفته اما در فضای آموزش عمومی قرآن کریم به دلیل نقص هایی که وجود دارد مطالبه گری کمتر بوده و مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: پرورش را نمی توان از آموزش قرآن کریم منفک کرد پس باید ارتباطات دستگاه‌های مختلف قرآنی درست تعریف شود امروز برای تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی و به خصوص بخش آموزش نیازمند پژوهش هستیم اما جای سوال وجود دارد که چرا تاکنون پژوهش‌ها اتفاق نیفتاده است؟
دولتی تصریح کرد: شاید هر چه دیرتر برای تحول و بازنگری ساختار قرآنی عمل کنیم  زمان و فرصت از بین برود اما یک تحول خوب می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد و گذر زمان را جبران کند.

 وی خاطرنشان کرد: باید وظایف دستگاه ها در  حوزه آموزش قرآن کریم مشخص تا از تداخل کاری و  موازی کاری پرهیز شود.در این مجال شایسته است از نظرات مسئولانی استفاده شود که اکنون مسئولیت ندارند چرا که نظرشان مفید و بی طرفانه بوده و دغدغه کوچک شدن میز خودشان را نخواهند داشت.

دولتی با اشاره به لزوم تقویت بخش مردمی  در حوزه آموزش های عمومی قرآن کریم عنوان کرد:  با شعار بخش مردمی،   نمی توان کار را به مردم سپرد ما باید کاری کنیم  این باور در مردم ایجاد شود که قرآن نتیجه اش در تعاملات دنیای مردم  اثر دارد و این اثر مثبت خواهد بود.بخش مردمی آموزش قرآن کریم یعنی آن که واقعاً کار دست مردم باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.