پ

مهدی دغاغله، پیشکسوت و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به تغییر دولت طی ماه‌های آینده به تبیین انتظارات جامعه قرآنی از دولت جدید پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین انتظارات از دولت جدید داشتن نگاه ويژه به تقویت حفظ قرآن کريم از لحاظ کمی و کيفی و تأمين نظر مقام معظم رهبری  در خصوص رسیدن به عدد ۱۰ میلیون حافظ است که امیدواريم چشم مقام معظم رهبری با تحقق این مهم توسط این دولت، روشن شود.

وی به مسئله بیمه فعالان قرآنی اشاره و بر رفع مشکلات آن تأکید کرد و افزود: همچنین با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی ایران، قاری قرآن بودن به عنوان یک شغل شناخته شده نیست لذا ردیف بودجه برای آن تعریف نشده و دارای بیمه هم نیست.

دغاغله با بیان اینکه جذب قاريان قرآن به دستگاه‌های دولتی در قسمت‌های فرهنگی و به‌ویژه در آموزش و پروش به عنوان معلم قرآن با صدایی جذاب از جمله اولویت‌هاست خواستار جذب حداقل ۵ تا ۱۰ هزار نیروی قرآنی در آموزش و پرورش (جوانان و نخبگان مسابقات قرآنی در اولویت استخدام باشند) شد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تصریح اینکه انتظار می‌رود حداقل بیمه قاريان قرآن با معیارهایی مشخص حل شود، گفت: عده‌‌ای از قاريان، حافظان و اعضای گروه‌های تواشيح در دستگاه‌های دولتی شاغل هستند و در بسیاری اوقات برای شرکت در برنامه‌های رسمی و بین‌المللی قرآنی و همچنین اعزام‌های خارجی برای تبلیغ و ترويج با معضل و مشکل مرخصی مواجه می‌شوند که انتظار می‌رود راه حل مناسبی برای این معضل ارائه شود.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که بخش‌های قرآنی موجود در همه سازمان‌ها معمولاً با برگزاری دوره‌ها و مسابقات موافقت می‌کنند اما هیچ‌کدام نسبت به حمایت و پشتیبانی واقعی از اهل قرآن مسئوليتی ندارند و اگر کاری انجام دهند به‌عنوان یک کار حاشیه‌ای بوده و  بیشتر، نوعی بهره‌برداری از تلاش هنرمندان قرآنی است اما موضوع تربیت قرآنی و آموزش قرآن بیشتر متکی بر فعالیت خودجوش و مردمی است. در این وضعیت، اگر قاری یا حافظی مدال‌آور شد، بعد از یک جایزه و تقدیر به آرشيو خاطرات سپرده می‌شود.

ضرورت تشکیل سازمان قرآنی

دغاغله همچنین پیشنهاد کرد: ضمن حفظ و توسعه نهادهای مرتبط با قرآن، یک وزارت یا سازمان قرآنی در حد معاون رئیس‌جمهور تشکیل شود تا علاوه بر پشتیبانی از همه فعالیت‌های قرآنی، اهل قرآن را به‌صورت مستمر سازماندهی کرده و تمامی پیشنهادات، مشکلات و دغدغه‌‌های اهل قرآن را به‌عنوان وظیفه اصلی به عهده بگیرد. در این‌صورت، اشتغال، بیمه، حمایت از فعالیت‌های مردمی و سنتی و بسیاری موارد دیگر را به‌طور رسمی دنبال کند.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن به مسئله بودجه‌های قرآنی هم اشاره کرد و گفت: افزایش بودجه سالانه و اعتبارات قرآنی خصوصاً در ارگان‌هایی نظیر آموزش و پرورش جهت ایجاد نشاط و انگیزه در فعالیت‌های جامعه قرآنی از اولویت‌هاست چرا که دولت‌های قبل هر کدام به دلایل متفاوتی از جمله بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و… بودجه‌های قرآنی را به حداقل رساندند که این امر در قیاس با بودجه‌های دیگر حوزه‌ها مانند ورزش قابل مقایسه نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا حداقل شور و نشاط سابق فعالان عرصه‌های قرآنی به آن‌ها برگردد، خواستار برنامه‌ریزی دقيق و مدون جهت بسط و گسترش‌ فرهنگ قرآنی ميان عموم مردم و اهتمام به این امر بیش از قهرمان‌پروری در مسابقات سالانه کشوری و بین‌المللی و تقویت صحت قرائت و آشنایی با مفاهيم قرآن کریم در سطح جامعه شد.

مراکز قرآنی فرسوده نوسازی شوند

دغاغله با بیان اینکه باید تقويت و پشتيبانی از مراکز و مؤسسات قرآنی و نيز برنامه‌ریزی جهت نوسازی مراکز قرآنی فرسوده و تجهیز و به روز کردن آن‌ها انجام شود، بر ضرورت در نظر گرفتن صحت قرائت قرآن کریم به عنوان یکی از شروط استخدام در همه ارگان‌ها تأکید کرد.

به رسمیت شناختن جامعه قرآنی استان‌ها و شهرهای تابعه و لزوم همکاری قانونمند سازمان‌های فرهنگی مانند اداره تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اوقاف و امور خيريه و… در زمینه‌های مختلف که جامعه قرآنی ضرورت می‌داند، از دیگر درخواست‌هایی بود که این پیشکسوت قرآنی آن‌ها را مطرح کرد.

این داور بین‌ المللی مسابقات قرآن کریم خواستار در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای نخبگان قرآنی اعم از قاریان، حافظان، داوران، پیشکسوتان و خادمان قرآن کریم برای استخدام یا انتصابات اداری و یا پذیرش در تحصیلات دانشگاهی شد و گفت: تقویت واحدهای اعزام قاریان قرآن کریم و گروه‌های تواشیح و ابتهالات دینی به کشورهای مختلف در کنار واحدهایی مانند اعزام مبلغان و زبان‌دانان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت توسعه فرهنگ تلاوت و ایجاد درآمد برای قاریان از دیگر مواردی است که خوب است دولت جدید به آن‌ها توجه کند.

دغاغله بیان کرد: تأمین هزینه‌های مساجد و حسینیه‌های رسمی که در ماه مبارک رمضان مبادرت به برقراری جلسات ختم قرآن کریم به‌صورت ترتیل دارند اعم از قاریان بر طبق نرخ مورد توافق جامعه قرآنی و تأمین هزینه ایاب و ذهاب قاریان بر اساس فاکتورهای ارائه شده در این جلسات از دیگر مواردی است که در دولت جدید باید بدان‌ها توجه شود.

وی همچنین بر ضرورت پشتیبانی مالی و لجستیکی از جلسات قرآن کریم در مساجد و حسینیه‌ها توسط ارگان‌های ذی‌ربط قرآنی و تقويت (تجويد الصلاة) ميان ائمه جماعات و اینکه در رسانه سعی شود بیشتر از پيش‌نمازان فصيح و خوش‌نغمه استفاده شود، تأکید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.