پ

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست توجیهی مجریان آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم استان تهران با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران و جمعی از اساتید و مدیران مؤسسات قرآنی کشور امروز یکشنبه، ۲۲ خردادماه در اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه مسائل فرهنگی در کشور و ضرورت توسعه مادی و معنوی این عرصه گفت: امروزه علی‌رغم وجود منابع فرهنگی متعدد در کشور، اما حق تهران در این حوزه به خوبی ادا نشده است. باید اقدام جدی و واجبی را در این حوزه انجام دهیم. کشور ما تنها امید مستضعفان جهان است و لذا تشکیل هسته‌های مقاومت در جهان یکی از راهبرد‌های کلیدی ماست.

وی افزود:‌ تهران نقطه اتکا و امید همه جهان است و لذا دشمن این را خیلی خوب فهمیده؛‌ در حالی که ما به خوبی این مسئله را درک نکرده‌ایم دشمن از آن به خوبی استفاده می‌کند و متأسفانه مسئولان فرهنگی ما نیز در استان تهران به این موضوع مهم که تهران، نقطه اتکای بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در کشور است کم توجه هستند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه کسی که در تهران فعالیت فرهنگی و قرآنی انجام می‌دهد کاملاً باید حس، نگاه و سطح تلاشش نسبت به سایر مراکز مهم‌تر و بالاتر باشد، گفت: تهران از این منظر مظلوم واقع شده است و هر مقدار که ما تلاش کنیم قطعاً این حق را به شایستگی نمی‌توانیم ادا کنیم. امروز دشمن به خوبی این موضوع را درک کرد و توانست در مقطعی تاریخی بیش از ۶ هزار مرکز مردمی در قالب(NGO) را با مجوز دولتی تأسیس کند، تا برخی از جریانات سیاسی در کشور مورد حمایت این گروه‌ها قرار گیرد و آن‌ها هم از این گروه‌ها حمایت کنند.

وی ادامه داد: حجم عظیمی از مسائلی که امروز در کشور داریم محصول این‌ مراکز و تفکرات است. روزی که تلاش می‌کردند حجاب را در کشور جمع کنند سازماندهی‌ آنها از همان‌جا شروع شد. تغییر فرهنگ فمینیسم، ضربه‌زدن به خانواده و مسائلی از این دست از جمله مواردی است که این جریان بعد از انقلاب در حال تلاش است تا به جامعه وارد کند. نقطه تلاش آنها هم تهران است؛ چراکه هر اتفاقی در تهران رخ دهد در سایر شهر‌ها نیز تسری پیدا می‌کند؛ بنابراین باید به این نکته مهم توجه کنیم و نسبت خودمان را با مسائل فرهنگی به درستی متوجه شویم.

محمدی با طرح اینکه چرا موضوع حفظ قرآن کریم تا این حد از نظر مقام معظم رهبری و ما اهمیت دارد و دیگران برنامه‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر می‌گیرند، پاسخ داد: به‌ تعبیر مقام معظم رهبری شاه‌بیت تحولات فرهنگی در کشور تحولات قرآنی است؛ لذا منشأ و ریشه هر تحول فرهنگی تحول قرآنی است و شاه‌بیت تحول قرآنی، تحول در موضوع حفظ قرآن کریم است؛ بنابراین شاه‌بیت تحولات فرهنگی در کشور مسئله حفظ قرآن کریم است.

از نظر محتوایی اگر بتوانیم همه این فعالیت‌ها را با محتوای قرآنی غنی‌سازی و رهبری کنیم و شاکله و زیرساخت فرهنگی کشور بر اساس نگاه قرآنی سامان گیرد، دغدغه سایر بخش‌ها را نخواهیم داشت

وی تصریح کرد: لذا اگر ما در مقوله حفظ موفق بودیم می‌توانیم در تحول سایر موضوعات فرهنگی هم امید داشته باشیم. البته قصد نفی سایر فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای و فناورانه را ندارم و به شدت با آن‌ها هم موافق هستم، اما از نظر محتوایی اگر بتوانیم همه این فعالیت‌ها را با محتوای قرآنی غنی‌سازی و رهبری کنیم و شاکله و زیرساخت فرهنگی کشور بر اساس نگاه قرآنی سامان بگیرد، دغدغه سایر بخش‌ها را نخواهیم داشت. اگر محتوا قرآنی شود ما به اندازه کافی در ایران دارای قالب‌های متنوع هنری هستیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه کشور ما به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و عقبه تمدنی قوی و بهره‌مندی از مکتب اهل بیت(ع) بی‌نظیر است،‌ گفت: این امر برگرفته از بیش از ۵۰ سفر بنده به خارج از کشور است. امروز سرمایه‌های عجیب و غریبی در حوزه تمدنی و محتوایی از نوع اهل بیتی(ع) در اختیار کشور ماست که نعمت عظیمی برای فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود. امام خمینی(ره) نیز در وصیت‌نامه خود به این مسئله اشاره می‌کنند و می‌فرمایند ما از این نعمت بهره‌مند هستیم و هزاران بار خدا را شاکریم که در این سرزمین پر نعمت و عظیم ساکن هستیم و تنفس می‌کنیم.

غایت فعالیت‌های قرآنی

محمدی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه موضوع حفظ قرآن کریم گفت: در آموزش عمومی قرآن کشور چند هدف را ترسیم کرده‌ایم که به ترتیب شامل حوزه ذهنی ـ‌ شناختی، قلبی ـ باوری و رفتاری و عملی است. وقتی این اهداف را تحلیل می‌کنیم می‌بینیم باید قرآن را بفهمیم، آن را متوجه شویم، مؤمنانه آن را دنبال کنیم و باور‌های عمیق ما پشتوانه این حرکت باشد و در نهایت همه اتفاقاتی که رخ می‌دهد، قرآن در آن متجلی شود و غایت ما از همه این فعالیت‌ها، حضور قرآن در صحنه فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد.

توسعه فرهنگ قرآنی به معنای توسعه معرفت قرآنی، توسعه ایمان و در نهایت توسعه رفتار قرآنی است. جمع رشد متوازن این سه ضلع می‌تواند توسعه فرهنگ قرآنی را محقق کند

وی اظهار کرد: وقتی این اهداف را تحلیل می‌کنیم به توسعه فرهنگ قرآنی می‌رسیم. توسعه فرهنگ قرآنی به معنی توسعه معرفت قرآنی، توسعه ایمان و در نهایت توسعه رفتار قرآنی است. جمع رشد متوازن این سه ضلع می‌تواند توسعه فرهنگ قرآنی را محقق کند. ما باید رشد متوازن این سه ضلع را هدف توسعه خود قرار دهیم و معلمان قرآنی ما موظف هستند این موارد را با هم آموزش دهند. نتیجه این آموزش، تعلیم قرآن به صورت جامع در تمامی حیطه‌هاست؛ بنابراین توجه به این اضلاع و رشد متوازن آن‌ها موجب می‌شود که موجود کاریکاتوری به‌وجود نیاید، اما متأسفانه امروز اکثر فارغ‌التحصیلان قرآنی ما امروز کاریکاتوری هستند.

حفظ بسترساز تدبر در قرآن کریم است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه شاه‌بیت همه آموزش‌های قرآنی حفظ است، گفت: در حوزه قرآنی هفت گام و بستر داریم تا بتوانیم در حوزه معرفتی به آن دست پیدا کنیم. این موارد به‌ترتیب شامل روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، زیبا‌خوانی و رعایت تجوید و تقلید است که در حوزه لفظی است. در حوزه معنایی نیز آشنایی با معانی و ترجمه قرآنی، آشنایی با مفاهیم قرآنی و در بعد آشنایی با تفسیر موضوعی و ترتیبی قرآنی است. اما نقطه تلاقی و اتصال این موارد با هم حفظ قرآن کریم است که اگر محقق شود شما همه این‌ها را با هم خواهید داشت. به همین جهت است که مقام معظم رهبری مکرراً می‌فرمایند «حفظ بسترساز تدبر در قرآن کریم است».

راز بیمه شدن جامعه از لحاظ فرهنگی

محمدی اظهار کرد: مدخل ورد تدبیر، حفظ قرآن کریم است. مدخل خواندن قرآن و زیبا‌خوانی و روانخوانی آن و توجه به معنی آن حفظ است. کسی که دست به حفظ قرآن کریم می‌زند به طور طبیعی سه بخش معنایی و لفظی را با هم فرا می‌گیرد. راز بیمه شدن جامعه ما از لحاظ فرهنگی با تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم همین مورد است؛ لذا سنگین‌ترین، دقیق‌ترین و پر ارزش‌ترین کاری که امروز در جامعه باید انجام شود بر دوش شما مدیران قرآنی کشور است که پرچم حفظ را به دوش دارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.