پ

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ استاد «محمدمهدی بحرالعلوم» معاون آموزش مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، از برگزاری اولین نشست توجیهی مجریان آزمون‌های حفظ عمومی قرآن كریم استان تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الكریم، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مركز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن كریم، سیدحسن دهقان، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشكل‌های قرآن و عترت استان تهران و جمعی از اساتید و مدیران مؤسسات قرآنی كشور در اداره كل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران خبر داد و گفت: در این نشست توجیهی حسین تقی‌پور، معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الكریم در ابتدای این نشست ضمن تشریح آزمون‌های حفظ عمومی قرآن كریم، گفت: سازمان دارالقرآن مسئول آزمون تخصصی حفاظ در سراسر كشور است كه برهمین اساس سالی یك‌بار این آزمون‌های تخصصی برگزار می‌شود. امسال برای اولین بار آزمون حفظ عمومی قرآن كریم در كشور برگزار خواهد شد كه تفاوت‌هایی را با حفظ تخصصی دارد.

 وی افزود: در حفظ عمومی هدف این است كه تسهیلاتی فراهم می‌شود تا اگر فردی فقط یك جز از قرآن را در هر نقطه از كشور حفظ كرده، برای همان محفوظات آزمون دهد و مدرك دریافت كند. به‌دلیل پراكندگی صدور مدرك از سوی مراكز این امر نیاز به ساماندهی در این حوزه بود كه براساس این، این فعالیت انجام خواهد شد. در نهایت این ۲ آزمون در حوزه حفظ مرجع ما برای صدور مدرك در كل كشور خواهد شد.

 معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الكریم اظهار كرد: در این طرح جریان مردمی وارد صحنه خواهد شد و با كمك خود مردم و دستگاه‌ها و تشكل‌های دولتی و مردمی این مسیر را پیش خواهیم برد. این آزمون‌ها نقش مهمی در گسترش حفظ عمومی خواهد داشت و در این طرح مؤسساتی كه آزمون را برگزار می‌كنند به‌صورت یكپارچه اقدام خواهند كرد. از این طریق حفاظ به راحتی می‌توانند به صورت هفته‌ای یا ماهانه در آزمون‌های حفظ تخصصی و عمومی شركت كنند و نیاز به الزام حضور در مركز یا زمان خاص نیست.

 تقی‌پور ادامه داد: در حال حاضر یك‌ هزار و ۵۰۰ مركز قرآنی در كل كشور پذیرای آزمون‌های حفظ عمومی قرآن خواهند بود كه ۲۰۰ مركز آن در استان تهران قرار دارد. دبیرخانه مركزی این فعالیت هم در سازمان دارالقرآن قرار دارد و دبیرخانه استانی مسئولان سازمان تبلیغات در استان‌ها هستند و كمیته فنی از اركان این ستاد است.

 وی گفت: این آزمون ۱۰ مقطع دارد كه از حفظ یك جز، تا حفظ كامل را شامل می‌شود و هر مؤسسه در سال حداقل باید چهار بار این آزمون را برگزار كند. حفاظ برای امتحان بنابر اجزای امتحانی به ترتیب مبالغ ۷۰، ۵۰، ۲۰ هزار تومان را پرداخت خواهند كرد.

 در ادامه جلسه حجت الاسلام محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: معتقدم مظلوم‌ترین و عقب نگه داشته شده ترین شهر تهران است چرا كه بیشترین تعرض دشمن متوجه تهران شده و به اندازه آن برای این شهر فعالیت فرهنگی نمی‌شود. ما باید اقدام جدی انجام دهیم ایران به عنوان نقطه امید مستضعفان در جهان است و این نقش در سراسر جهان بسیار پررنگ است.

 وی ادامه داد: كسی كه در تهران فعال فرهنگی و قرآنی است، باید نگاه، افق دید و سطح تلاشش متفاوت باشد. در مقطعی شش هزار نهاد مردمی از سوی دشمن در كشور با مجوزهای رسمی به فعالیت در سطح كشور پرداختند. وضعیت حجاب در تهران اصلاً مناسب نیست و این امر به شهرهای دیگر هم در حال سرایت است. برای همین اساس وظیفه ما بسیار پررنگ‌تر است. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: شاه بیت تحولات فرهنگی تحول قرآنی و در مساله قرآن، موضوع حفظ سرآمد است اگر در حفظ موفق بودیم می‌توانیم در بقیه امور فرهنگی نیز خود را سربلند بدانیم. در هنر و همه ابعاد نیز رنگ و بوی قرآنی داشتن مهم است اما حفظ قرآن خط وصل تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی است. از نظر محتوایی اگر همه ابعاد هنری فرهنگی را با قرآن و عترت آمیخته كنیم و شاكله و زیر ساخت فرهنگی بر اساس محتواهای قرآنی صورت بگیرد دغدغه بخش‌های دیگر را نخواهیم داشت.

 وی افزود: در آموزش عمومی قرآن كریم ۹ هدف تصویب شد. وقتی اهداف را تحلیل می‌كنیم به سه ضلع مشخص می‌رسیم. در حوزه ذهنی یعنی قرآن را بشناسیم، در حوزه رفتاری، رفتارهای قرآنی را انجام داده و در حوزه قلبی یعنی باورهای قرآنی در رفتارها متجلی شود. می‌توانیم بگوییم غایت ما حضور قرآن در صحنه است. توسعه فرهنگ قرآنی نیز دقیقاً همین معنا را دارد یعنی توسعه، ذهنی، رفتار و باورهای قرآنی است.

حجت الاسلام محمدی گفت: توجه به این سه ضلع و رشد متوازن این سه ضلع مثبت است. شاه بیت همه آموزش‌های قرآنی حفظ است. در حوزه قرآنی هفت گام باید برداریم روخوانی، روانخوانی، زیباخوانی در حوزه لفظی و آشنایی با ترجمه مفاهیم و معارف قرآنی در حوزه معنایی قرآن دارد. نقطه اتصال این ها حفظ است.

 وی با اشاره به اینكه حفظ بستر ساز، تدبر است و مدخل تدبر قرآن نیز حفظ است، گفت: راز بیمه شدن جامعه تسلط به حفظ قرآن است. در حال حاضر دقیق‌ترین و پر ارزش ترین كار بر دوش مدیران موسساتی است كه پرچم حفظ قرآن را به جلو می‌برند.

محمدی ادامه داد: ما دو نوع حفظ قرآن داریم یكی كه قرآن را می‌كنند و دیگری قرآن را بر اثر موانست و زیاد خواندن حفظ می‌شوند. این رسمی است كه اكثر علما به آن تداوم داشتند و از موانست زیاد قرآن را حفظ می‌شوند. در حفظ عمومی آسان‌گیری حفظ، نرم و ملایم و فراگیر مورد نظر بود و برای سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب رسیده است.

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: در حفظ عمومی سطح انتظارات را كاهش دادیم خواندن روان و صحیح قرآن را از اهداف این مساله بیان كردیم.

 وی با تاكید بر اینكه سازماندهی خوبی در این حیطه صورت گرفته است، گفت: سازمان تبلیغات هم محور آزمون‌های عمومی شد. مهم این است آزمون‌ها متمركز شده و حالا همه دستگاه‌ها ذیل ستاد راهبری طرح ملی حفظ در سازمان اوقاف و سازمان دارالقرآن در حال هماهنگی و تلاش هستند.

محمدی با اعلام اینكه امسال تخصیص بودجه قرآنی حتمی است گفت: امسال ۴۰ میلیارد بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی به شورا خواهد رسید و تخصیصش هم قطعی خواهد بود و از این میزان بودجه پنجاه درصدش برای حفظ قرآن خواهد بود و از آنجایی كه زیرساخت‌های تربیت استاد، داور در سال‌های گذشته صورت گرفته است، جهش حفظ قرآن از امسال مورد انتظار است.

در بخش دیگری از این نشست حمید مجیدی‌مهر، رئیس مركز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن كریم، با تأكید بر اینكه مدیران دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله قرآنی باید در بین مردم باشند و با آن‌ها حشر و نشر كنند، گفت: ما نیز تلاش می‌كنیم بین مردم باشیم و دستمان را به سوی آن‌ها دراز می‌كنیم تا به ما بگویند چه كنیم.

 وی با اشاره به اینكه حلقه مفقوده مسائل ما نگاه مدیریتی است، گفت: اگر این نگاه به درستی پیاده شود، خیلی از اتفاقات عملیاتی خواهد شد. امروز مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه این نگاه را به ستاد راهبری حفظ قرآن كریم تزریق كرده است تا بتواند به كمك مردم مسائل و مشكلات را مرتفع كند.

 رئیس مركز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینكه از ابتدای سال تا امروز نزدیك به ۴۰ جلسه كوچك و بزرگ در ستاد راهبری حفظ برگزار شده است، گفت: دائما ما پیگیر تحقق مدیریت سالم و صحیح در این مسئله بود‌ه‌ایم. خروجی این جلسات منجر به این شد كه ستاد راهبری حفظ به كمیسیون ارتقا پیدا كند. ستاد راهبری حفظ وظیفه هدایت، نظارت و حمایت را بر عهده دارد.

مجیدی‌مهر با بیان اینكه اخیرا بیان می‌كنند ستاد عالی مسابقات و سازمان اوقاف مخالف برگزاری برخی مسابقات قرآنی در كشور است، گفت: ما مانع برگزاری هیچ مسابقه‌ای در هیچ كجای ایران نیستم. اگر تمام داوران جمهوری اسلامی ایران مدرك درجه یك بگیرند ما خوشحال‌تر می‌شویم و باید به خودمان ببالیم كه این اتفاق رخ می‌دهد.

وی تصریح كرد: ما سقفی را برای چیزی تعیین نكرده‌ایم و تنها یكسری مبانی زیرساختی وجود دارد كه تلاش می‌كنیم آن‌ها را عملیاتی و رعایت كنیم. توجه به این نكات هم باعث می‌شود به جایی حركت‌كنیم كه بتوانیم انتقاد‌ها را كم و عملیاتی كنیم، اما گا‌هاً اعلام می‌شود كه اوقاف مانع برگزاری مسابقات می‌شود و امیدوارم این كار‌ها بتواند به ارتقای جایگاه حفظ منجر شود. در پایان این نشست توجیهی، آموزش‌های مربوط به طرح ملی حفظ عمومی و نحوه استفاده از سامانه ملی این طرح به‌منظور آغاز به كار و نحوه استفاده از سامانه‌های حفظ عمومی قرآن كریم، ارائه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.