پ

عبدالعلی براتی رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نهضت از تأسیس 30 خانه قرآن و عترت در قم خبر داد و اظهار کرد: در 7 ماهه امسال 50 مجوز خانه‌های قرآن و عترت در استان قم صادر شده که از این تعداد 30 مجوز در راستای تأسیس خانه‌های قرآن و عترت و 20 مجوز برای تمدید این خانه‌ها بوده است.

تاکید بر تأسیس خانه‌های قرآنی در مناطق محروم / تقویت بنیه علمی و آموزشی مدیران خانه‌های قرآنی

وی افزود: فرایند صدور مجوز همچون تشکیل پرونده برای متقاضیان، بازدید از مکان فعالیت خانه‌های قرآن و عترت، مصاحبه با متقاضیان و همکاری در راستای صدور مجوز از جمله فعالیت‌های کارشناسان اداره امور قرآنی قم بوده است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم تاکید کرد که علاوه بر افزایش کمی خانه‌های قرآن و عترت، به کیفیت برنامه‌ها و فعالیت‌های این خانه‌ها نیز توجه می‌شود.

وی با اشاره به برخی از مشکلات برای تأسیس خانه‌های قرآنی همچون مکان مناسب گفت: تلاش کردیم با هماهنگی ائمه جماعات، برخی از خانه‌های قرآنی در مساجد برگزار شوند.

عبدالعلی براتی با بیان اینکه تاکید ما برای تأسیس خانه‌های قرآن و عترت در مناطق محروم و یا مناطقی که کمتر دارای خانه‌های قرآنی هستند از کاهش بنیه علمی و آموزشی برخی از خانه‌های قرآنی خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه برخی از خانه‌های قرآنی به دلیل مشکلات مالی و معیشتی که با آن دست به گریبان هستند از سطح علمی و آموزشی کمتری برخوردارند و تلاش می‌کنیم با برگزاری برخی از دوره‌ها برای مدیران و مربیان آنان؛ به تقویت بنیه علمی و آموزشی آنان کمک کنیم.
به گفته رئیس اداره امور قرآنی استان قم، یکی از راه‌های افزایش سطح علمی و آموزشی خانه‌های قرآنی، بازنگری در قانون تأسیس این نوع خانه‌های قرآنی است و باید مدرک تحصیلی مدیرانی که قصد تأسیس خانه‌های قرآنی را دارند از «دیپلم» به «کارشناسی» ارتقاء پیدا کند.
وی تاکید کرد: معتقدم اگر مبلغین و مبلغاتی که دوره طلبگی را طی کردند و آشنایی بیشتری با مفاهیم قرآنی دارند وارد عرصه مدیریت این نوع فعالیت‌ها شوند، حتماً در ارتقاء بنیه علمی و آموزشی خانه‌های قرآنی تاثیرگذار خواهند بود.
براتی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 200 خانه قرآنی در استان قم ثبت شده‌اند گفت: اگر چه در دوران کرونا برخی ازخانه‌های قرآنی تعطیل شده بودند اما بعداز فروکش کردن کرونا، شاهد ورود دوباره این خانه‌ها به عرصه فعالیت بودیم و هم اکنون نیز حدود 110 خانه قرآنی در سطح استان فعال هستند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: هم اکنون سطح هزینه‌های آموزشی در کشور ما بالاست و یکی از دغدغه‌های ما، بحث توان سازی خانه‌های قرآنی به لحاظ علمی و آموزشی است. علاوه بر آن نیز، برای رفع مشکلات حقوقی خانه‌های قرآنی، مرکز مشاوره حقوقی در اداره امور قرآنی دایر کردیم. این درحالی است که برخی از کتاب‌های آموزشی در زمینه امور قرآنی نیز با قیمت‌های بسیار نازل در اختیار خانه‌های قرآنی گذاشته می‌شود و تلاش می‌کنیم با هماهنگی‌های لازم، بعضی از خانه‌های قرآنی را به صندوق‌های وام قرض الحسنه معرفی کنیم.

به گفته براتی، تاکید اداره امور قرآنی استان قم بر نگاه راهبری نسبت به خانه‌های قرآنی بوده است.

وی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم خانه‌های قرآنی را به لحاظ مهارتی وعلمی توانمند سازیم به طوری که شاهد اعتماد بیشتر خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندانشان در این خانه‌های قرآنی باشیم گفت: اعتماد خانواده‌ها نسبت به خانه‌های قرآنی سبب رونق این خانه‌ها خواهد شد.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، از بازدیدهای میدانی نسبت به خانه‌های قرآنی برای نظارت بیشتر بر کیفیت این خانه‌ها خبر داد و گفت: اگر چه تاکنون شاهد انحلال خانه‌های قرآنی به دلیل تخلفات نبودیم اما به برخی از آنان؛ تذکرهای لازم به لحاظ کیفی و مکانی داده شده است.

عبدالعلی براتی در پایان، هزینه ثبت نام برای هنرجویان قرآنی در هشت ماه را حدود 500 هزارتومان اعلام کرد و خواستار رتبه بندی خانه‌های قرآنی همچون مدارس غیرانتفاعی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.