پ

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: اولین مرحله از این آزمون، اردیبهشت‌ماه با شرکت ۳۱۱ نفر در پنج حوزه آزمونی در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و درمیان برگزار شد که در مجموع تعداد ۱۱۳ نفر حد نصاب لازم برای ورود به مرحله دوم را به‌دست آوردند.

وی افزود: در مرحله دوم که همانند مرحله اول در پنج حوزه آزمونی به مدت شش روز برگزار می‌شود، در ابتدا حُسن حفظ هر یک از شرکت‌کنندگان توسط دو داور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تلاوت شرکت‌کنندگان ضبط می‌شود و سپس فایل صوتی تلاوت شرکت‌کنندگان در اختیار داوران تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا قرار گرفته و در این رشته‌ها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پیش از این تلاوت‌های ضبط شده توسط شرکت‌کنندگان، برای داوری در رشته‌های تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا، به تهران ارسال می‌شد، اما امسال برای اولین بار، این داوری‌ها نیز در استان انجام شده و برای این کار از ظرفیت داوران مورد تأیید اداره امور قرآنی استان استفاده خواهد شد.

سلمانی ادامه داد: آزمون‌های طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم، همه ساله براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده و افرادی که حد نصاب لازم در این مرحله را به‌دست آورند، با توجه به رشته امتحانی، مدرک تخصصی حفظ از جمله مدرک تخصصی درجه سه ویژه حافظان کل (معادل لیسانس)، درجه چهار ویژه حافظان ۲۰ جزء (معادل فوق دیپلم) و درجه پنج ویژه حافظان ۱۰ جزء (معادل دیپلم) را با امضای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دست خواهند آورد.

وی بیان کرد: آن دسته از حافظان کل قرآن کریم که در مرحله اول و در مرحله دوم، حد نصاب کافی را برای دریافت مدارک تخصصی درجه یک و دو به‌دست آورند، برای شرکت در مرحله سوم و چهارم معرفی خواهند شد و در صورت موفقیت در این مراحل، مدرک تخصصی درجه دو معادل فق لیسانس و یا مدرک تخصصی درجه یک معادل دکترا را به کسب خواهند کرد.

سلمانی یادآور شد: آزمون شفاهی هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از شنبه، پنجم شهریور آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه، ۱۰ شهریور ادامه خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.