پ

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه توجیهی جمعی از ائمه جماعات و رابطان پایگاه‌های حفظ قرآن کریم در مساجد سطح استان تهران به منظور اعلام رسمی موجودیت «ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن کریم در مساجد» صبح امروز پنجم ‌مردادماه با حضور محمدمهدی بحرالعلوم، محمدجواد تجلیان و تعدادی از ائمه جماعات مساجد استان تهران و رابطان آنها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تجلیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حفظ قرآن گفت: فعالیت‌های مربوط به حفظ قرآن پس از تأکید رهبر انقلاب بیش از یک دهه است که پیگیری می‌شود و اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی به دیدار مقام معظم رهبری با جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در این دیدار رهبر انقلاب بار دیگر بر این موضوع تاکید داشتند. پس از آن اتفاقاتی رخ داد، اما آنچه مسلم است این است که فاصله بسیار زیادی با مطالبه مطرح شده پیدا کرده‌ایم.

شناسایی ۷۰ مسجد و اجرای آزمایشی در ۱۴ مسجد

تجلیان به اعلام موجودیت ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن در مساجد استان تهران اشاره و تصریح کرد: تاکنون هفتاد مسجد در استان تهران برای این منظور نقطه‌زنی و شناسایی شده است، اما شروع کار در استان تهران به صورت آزمایشی و با مشارکت ۱۴ مسجد خواهد بود.

این فعال قرآنی به اقداماتی که مساجد برای این کار مستلزم انجام هستند، اشاره و اظهار کرد: اولین مقوله در این طرح جذب مخاطبان به حفظ قرآن کریم است. رابطان این طرح حتماً باید با مدارس مناطق خود ارتباط داشته باشند، یعنی در بستر ارتباط با مدارس و مدیران مدارس است که می‌توان به ایجاد تعامل بین مسجد و مدرسه برای جذب دانش‌آموزان به این طرح امیدوار بود.

وی افزود: بحث دومی که رابطان مساجد باید مورد توجه قرار دهند، ایجاد انگیزه در بین مخاطبان برای گرایش به سمت حفظ قرآن کریم است. تهیه بسته تشویقی ‌برای مخاطبان می‌تواند یکی از راه‌های ایجاد عطش و ‌انگیزه‌بخشی در این زمینه باشد.

تجلیان یکی از ارکان پایگاه‌های مردمی حفظ قرآن در مساجد را استادان حفظ قرآن معرفی کرد و گفت: بیش از هزار استاد حفظ قرآن در استان تهران دارای مدرک آموزشی هستند که اکثر این استادان نیز حافظ کل قرآن هستند.

آغاز ثبت‌نام از هشتم مردادماه

وی در مورد زمانبندی اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، ‌پیش‌بینی شده است از شروع طرح از هشتم ‌مردادماه باشد و ثبت‌نام برای حضور در این طرح از هشتم مردادماه به مدت دو هفته ادامه داشته باشد. از شنبه بیست و ‌دوم ‌مردادماه نیز مساجد آماده شده و معرفی می‌شوند.

تجلیان در پایان بار دیگر به فعال شدن ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن در استان تهران و کاملاً مردمی بودن آن اشاره و اظهار کرد: هفت نفر از استادان حفظ قرآن به دور از وابستگی‌های سازمانی آنها، عضو این ستاد مردمی هستند که شامل حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، محمدمهدی بحرالعلوم، زرنوشه فراهانی، امیر آقایی، الهام ماندگارمهر و نجمه شبانی‌قهرودی هستند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم محمدمهدی بحرالعلوم، سخنگوی ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن کریم، حافظ کل قرآن و از مدرسان حفظ قرآن نیز به بیان برخی نکات پرداخت.

وی به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ که به موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم اختصاص داشت اشاره و اظهار کرد: پس از ۱۰ سال هنوز اتفاق نهضت گونه‌ای که منجر به حفظ این تعداد حافظ قرآن شود، رخ نداده است.

بحرالعلوم افزود: همان زمان که مقام معظم رهبری این مطالبه را مطرح فرمودند برخی تشکیک کردند که شاید اطلاعات اشتباهی به ایشان داده شده است، اما امسال که رهبر انقلاب مجدد بر این موضوع تأکید کردند نشان می‌دهد، اینگونه نبوده و این یک تصمیم مهم و راهبردی بوده است.

دلایل محقق نشدن مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری

بحرالعلوم به حضور خود در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به عنوان عضو حقیقی و مسئول دبیرخانه آن اشاره کرد و گفت: در آن ستاد مطالعات فراوانی در مورد دلایل محقق نشدن مطالبه مقام معظم رهبری صورت گرفت و بیش از بیست علت برای این کار مطرح شد. یکی از مهم‌ترین دلایل این عدم تحقق جاری نبودن فرهنگ حفظ قرآن در بین مردم بوده است. در گذشته این فرهنگ مقداری بهتر بوده و شاهد بوده‌ایم که حداقل در مکاتب حفظ جزء ۳۰ قرآن جزء دروس آموزشی بوده است اما در حال حاضر چنین نگاه و توجهی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا حفظ قرآن کریم به عنوان یک فرهنگ در فعالیت‌های روزمره مردم رسوخ کند، گفت: در حال حاضر محرم و‌ نوروز دو مناسبتی هستند که در فرهنگ عمومی مردم رسوخ‌ کرده و به همین خاطر است که از هفته‌های قبل از شروع این دو مناسبت مردم خود را درگیر آن می‌کنند.

این حافظ کل قرآن به شروع برنامه‌‌ریزی‌ها برای شکل‌گیری ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن در مساجد از دو ماه قبل اشاره کرد و گفت: جلسات این ستاد با حضور اعضای معرفی شده بدون عناوین دولتی آنها برگزار شد تا بر مردمی بودن این کار حرکت تأکید بیشتری کرده باشیم. آنچه طراحی شده این است که اگر‌ حتی یک‌ مسجد این کار را درست انجام دهد، می‌تواند به عنوان الگوی دیگر مساجد مطرح شود.

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه الگویی که به دنبال آن هستیم ایجاد یک‌ پایگاه حفظ قرآن است نه یک ‌جلسه حفظ قرآن، بیان کرد: اینکه کار باید از کجا، چگونه و در کدام گروه‌های مخشص شروع شود روشن شده و برخی موارد دیگر نیز در ادامه راه روشن خواهد شد.

نگاهی به ساختار ستاد مردمی حفظ قرآن

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: برای اینکه کار سامان خوبی پیدا کند یک ساختار در هر پایگاه در نظر گرفته شده است. در این ساختار ‌امام جماعت مسجد مسئول پایگاه قرار داده شده است، بر همین اساس است که در فاز اول اجرای طرح به دنبال مساجدی رفته‌ایم که امام جماعت آن با قوت پای کار حضور داشته باشد.

سخنگوی ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن کریم در مساجد استان تهران یکی دیگر از ارکان این طرح را رابطان مساجد معرفی کرد و گفت: برای اینکه پیگیری مطلوبی از مسائل داشته باشیم رابطانی در نظر گرفته شده است. مردمی بودن این طرح به معنای استفاده نکردن از منابع دولتی نیست، بلکه به معنای این است که مساجد تمام تکیه خود را بر منابع دولتی نداشته باشند.

وی گروه خیرین را یکی دیگر از ارکان این طرح معرفی کرد و افزود: خوشبختانه خیرین در همه مناطق هستند و ائمه جماعات نیز بیشترین ارتباط را با این افراد دارند. بر همین اساس در فاز اول اجرای این طرح یکی از شاخص‌های مساجدی که انتخاب شده است، داشتن چنین ظرفیتی بوده است.

سخنگوی ستاد مردمی پایگاه‌های حفظ قرآن کریم در مساجد استان تهران رکن بعدی این طرح را اساتید حفظ قرآن معرفی کرد و گفت: در استان تهران تعداد قابل توجهی از مدرسان و اساتید حفظ قرآن حضور دارند که حافظ قرآن نیز هستند، از این ظرفیت برای اجرای طرح استفاده خواهد شد. در حال حاضر ۵۰۰ نفر برای این کار در نظر گرفته شده است.

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه مساجد حاضر در این طرح باید در طول اجرای آن با هم ارتباط داشته باشند، گفت: بر همین اساس باید تمهیداتی در نظر گرفته تا این نوع جلسات بیشتر برگزار شود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم برخی از ائمه جماعات و رابطان مساجد نیز به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این طرح پرداختند که مهم‌ترین آن به شرح زیر است.

  • برنامه‌هایی که برای فضاسازی و جذاب‌سازی فضای آموزشی در نظر گرفته شده است در اسرع وقت اعلام شود تا مساجد نسبت به آن برنامه‌ریزی کنند.
  • زیست‌بوم مسجد و منطقه‌ای که مسجد در آن قرار دارد در این طرح مورد توجه جدی قرار گیرد.
  • در این طرح به استقرار دائمی امام جماعت و مدت زمان حضور آنها در هر مسجد توجه شود.
  • متولیان کار مشکلات مسجد را احصا کنند و اگر قرار است کاری انجام شود با توجه به وضعیت مساجد صورت گیرد.
  • لازم است یک نفر از ائمه جماعات و رابطان مساجد در جلسات ستاد مردمی حضور داشته باشند.

در پایان این جلسه مقرر شد جلسه آینده روز سه‌شنبه هفته آینده به میزبانی یکی از مساجد حاضر در این طرح برگزار شود.

یادآور می‌شود اولین جلسات این ستاد در ماه مبارک رمضان و بعد از سخنان مقام معظم رهبری در مورد قرآنی شدن مساجد، برگزار شد و طی آن شاخص‌های فعالیت در این زمینه نهایی شده است.

این طرح کاملاً مردمی بوده و در مرحله اول اجرای آن ۷۰ مسجد شناسایی شده و در فاز آزمایشی ۱۴ مسجد از بین آنها در سطح استان تهران انتخاب شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.