پ

به گزارش تلاوت از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در بازدید از اتحادیه موسسات و تشکل های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان اردبیل، قدم اول در تعالی فرهنگی و قرآنی جامعه را توجه به خودسازی، تربیت و تهذیب نفس عنوان کرد و گفت: در راه دین اول باید رفتار و کردارمان را اصلاح کرده سپس به ارشاد مردم بپردازیم.

وی افزود: در عصر کنونی و بلحاظ تعدد جریان های فرهنگی و بروز برخی آسیب های اجتماعی، تنها راه نجات جامعه بازگشت به قرآن و قرار گرفتن در مسیر هدایت کلام الهی است که ایجاد زمینه و بستر برای این امر برعهده متولیان امور قرآنی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ظرفیت بالای قرآنی در این استان را مایه افتخار و فرصت مناسب ترویج تعالیم قرآنی دانست و افزود: استعداد های شاخص و ظرفیت قرآنی در اردبیل بسیار بالاست و تفسیر مرحوم محقق اردبیلی، کسب رتبه اول بین المللی در تلاوت قرآن و درخشش جوانان در بخش خواهران و برادران در زمینه حفظ و قرائت نشان از این توانمندی های منحصر بفرد در استان اردبیل است که باید به نحو احسن در ترویج ارزش های دینی مورد استفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده استعانت از قرآن را راهگشای فعالیت ها عنوان کرد و گفت: در اجرای طرح ها و برنامه های قرآنی که با تعامل ادارات و نهادها انجام می‌شود نباید به دنبال اسم و رسم بوده و خروجی موثر مورد غفلت قرار گیرد بلکه باید نتیجه کار مد نظر قرار گرفته با شرح صدر و مبتنی بر اخلاق دینی کار کرد.

وی با تاکید بر توسعه آموزش قرآن در بین دانش آموزان افزود: تربیت قرآنی باید در بین مدارس، دانشگاه ها و ادارات با برنامه ریزی منسجم همراه با بکارگیری نیروهای قرآنی متخصص ترویج یابد چرا که مخاطبین این نهادها درآگاه سازی اقشار وسیعی از مردم اعم از خانواده و جامعه نقش مهمی دارند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: تشکیل جلسه پیشکسوتان و برترین های رشته قرائت قرآن در استان اردبیل در دستور کار قرار گیرد تا ضمن تکریم از آنان به ترجمه و تفسیر آیات قرآن نیز توجه شود.

ضرورت تشکیل بانک جامع اطلاعات فعالان قرآنی استان اردبیل

در ادامه حجت‌الاسلام عزیز صابر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل در سخنانی اتحادیه موسسات و تشکل های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان را از تشکل های فعال در استان عنوان کرد و گفت: تمام برنامه های ابلاغی از سازمان دارالقرآن الکریم مرکز به همت اتحادیه موسسات قرآنی استان اجرا می‌شود که مسئول این اتحادیه نیز عضو اتحادیه موسسات قرآنی کشوری است.

وی ترسیم چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت برای فعالیت های قرآنی را ضرورت مهم برای اتحادیه موسسات قرآنی عنوان کرد و گفت: نظم و برنامه ریزی برای توسعه فعالیت های قرآنی و طراحی برنامه های اثربخش باید در سرلوحه امور قرار گیرد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل از پایش و ارزیابی موسسات و خانه های قرآنی شهرستان های استان خبر اد و گفت: ازیابان اعزامی از مرکز استان با حضور در شهرستان ها و نیز روستاهای تابعه به پایش اطلاعات و ارزیابی عملکرد موسسات، مراکز و خانه های قرآنی می پردازند که این امر علاوه بر نظارت و بررسی فعالیت ها، باعث ارتقای کارایی و ایجاد انگیزه در بین مدیران و مربیان قرآنی می‌شود.

حجت‌الاسلام صابر بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات جامع فعالان قرآنی در استان تاکید کرد و گفت: تعدد نهادهای اجرایی در بحث قرآنی باعث پراکندگی اطلاعات فعالان قرآنی شده به گونه ای که بانک جامع اطلاعات حافظان، قاریان، مربیان و فعالان قرآنی به صورت کامل تکمیل نشده که در این خصوص باید از تمامی ادارات و نهادهای مرتبط با امور قرآنی اطلاعات لازم احصا و تجمیع شود.

وی با ابراز تاسف از بودجه اندک قرآنی، بر ضرورت پیگیری بودجه های تزریقی از طریق شورای توسعه تاکید کرد و دولت کنونی را حامی فعالیت های فرهنگی و قرآنی و فرصت مناسب برای ارتقای سطح برنامه های تدوین شده عنوان کرد.

خروج از تصدی گری و توسعه مشارکت های مردمی هدف اتحادیه موسسات قرآنی

در این جلسه اکبر غاربی رئیس اتحادیه موسسات و تشکل های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان اردبیل با تبیین برنامه های اولویت دار آموزشی در این اتحادیه، تعامل و همکاری گسترده با ادارات را نقطه قوت فعالیت های قرآنی عنوان کرد و گفت: اتحادیه در این دوره سعی کرده است نسبت به دوره های قبل با تلاش بیشتر و ایجاد پل های ارتباطی و تفکر واحد با دستگاه های بالادست به صورت فراسازمانی و بدور از تصدی گری و با تکیه بر مشارکت های مردمی در خدمت قرآن باشد.

غاربی تعالی فرهنگی قرآن را هدف اصلی اتحادیه موسسات قرآنی برشمرد و افزود: بزرگترین حسن اتحادیه نیت خالصانه داشتن و برخورداری از نیروی انسانی مصمم و پر انرژی در مجموعه است که با پیگیری مستمر فعالیت ها برای تحقق اهداف تلاش می‌کنند.

اتحادیه موسسات قرآنی بازوان توانمند تبلیغات اسلامی

در پایان نهضت حورزاده مدیر عامل اتحادیه موسسات و تشکل های فرهنگی و مردمی قرآن و عترت استان اردبیل با ارائه گزارش اجمالی از فعالیت های این اتحادیه اظهار داشت: اتحادیه موسسات و مراکز قرآنی به‌عنوان بازوان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی طی سنوات گذشته رتبه برتر کشوری را در حوزه ترویج نهضت قرآنی کسب کرده است.

وی به نبود اعتبار کافی برای اجرای طرح های آموزشی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دو سال اخیر هم بلحاظ شرایط کرونایی و هم کمبود اعتبار، برخی از موسسات و مراکز قرآنی قادر به فعالیت نبوده و تعطیل شده اند که این امر نقص و خلاء بزرگی برای جامعه قرآنی استان است.

حورزاده افزود: مشکل مکان و نبود فضای کافی برای دفتر اتحادیه موسسات قرآنی همواره یکی از دغدغه های اعضای هیئت مدیره بوده و اکنون در یک مکان موقوفی توسط خیرین با پرداخت اجاره بها مستقر شده که لازم است در خصوص مکان ثابت برای این اتحادیه تصمیم گیری شود.

مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی گفت: وجود مشکل مکان برای اتحادیه در حالی است که بسیاری از ساختمان های متعلق به ادارات و نهادهای دولتی بلا استفاده مانده و مکان های قرآنی و فرهنگی مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی از برگزاری برنامه های قرآنی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: تبیین نقش قرآن در پیروزی انقلاب اسلامی و پررنگ کردن نقش تعالیم قرآنی در زندگی، اولویت اصلی در برنامه های اتحادیه موسسات قرآنی در ایام الله دهه فجر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.