پ

بیش از یک ماه از گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره ابلاغ متن مصوبه «دستورالعمل ضوابط اجرایی و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه‌‌نامه‌­های الحاقی» که در جلسه هشتم هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی ـ مردمی، به تصویب رسیده است، می‌گذرد. برای اطلاع از مراحل اجرایی کردن آن و اطلاع مسئولان مربوطه و میزان اثرگذاری این دستورالعمل در نزدیک کردن دیدگاه دو دستگاه سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(مجریان صدور مجوز موسسات قرآنی) به سراغ مسئولان اجرای این ابلاغیه در این دو دستگاه رفتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم الهایی‌سحر، معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در این باره گفت: پس از ابلاغ اجرایی کردن این دستورا‌لعمل، از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز به استان‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌ آموزشی برای مدیران مؤسسات قرآنی به دلیل وجود تغییراتی در این دستورالعمل اظهار کرد: از جمله این تغییرات، درباره مکان مؤسسات قرآنی بود. براساس این تغییر، علاقه‌مندان به فعالیت مؤسسات قرآنی، مجاز هستند مؤسسه را در حسینیه‌ها، هیئت‌ها، مساجد و … راه‌اندازی کنند.

الهایی‌سحر با اشاره به اینکه از دیگر تغییرات این است که هر سه نفر از اعضای هیئت مدیره مؤسسه باید دارای مدرک کارشناسی با اولویت یک نفر رشته مرتبط است، بیان کرد: همچنین حضور اتحادیه‌های کشوری و استانی در روند صدور مجوز پررنگ دیده شده است تا از ظرفیت اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها استفاده شود. در گذشته این امر تعاملی رخ می‌داد اما اینک، این موضوع قید شده است که اتحادیه در صدور مجوز باید نقش ایفا کند.

معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به این سؤال که این دستورالعمل چه میزان می‌تواند در نزدیکی دیدگاه دو دستگاه در زمینه صدور مجوز مؤسسات قرآنی اثرگذار باشد؟ اظهار کرد: این دستورالعمل آخرین مدل پس از جلسات متعدد در این زمینه است، یعنی سازمان تبلیغات اسلامی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه صدور مجوز نعل به نعل همگام و یکی خواهد بود.

الهایی‌سحر در پاسخ به این سؤال که در دوره‌ای به دلیل حمایت‌هایی که از سوی وزارت ارشاد می‌شد موج مراجعه دریافت مجوز مؤسسات قرآنی از این وزاتخانه بیشتر بود پس با این یکسانی دستورالعمل صدور مجوز از این موج کاسته خواهد شد؟ اضافه کرد: این موضوع برای سال‌ها پیش بود. به دلیل اینکه معاونت قرآن و عترت نوپا بود، بودجه زیادی برای این امر گذاشتند، به طوری که برهه‌ای از سال ۸۴ تا ۸۷ در سازمان تبلیغات اسلامی با سیر نزولی درخواست صدور مجوز مؤسسات قرآنی روبرو بودیم.

وی ادامه داد: امسال با وجود شرایط کرونایی کشور و بستر آموزش‌های مجازی و عدم حمایت‌های لازم اما حدود ۱۴۳ درخواست‌کننده برای صدور مجوز تأسیس مؤسسات قرآنی داشتیم و در حالی که از دوستان در ارشاد پرسیدم در مجموع ۲۳ درخواست داشتند.

معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه البته نگاه مردم به دریافت مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی متفاوت است، بیان کرد: برخی به دنبال بحث‌های حمایتی نیستند و معتقدند می‌خواهند قرآن‌آموز تربیت کنند.

وی با ابراز گلایه از اینکه حوزه فعالیت بیشتر مؤسسات قرآنی برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی و مهد قرآن شده است، اظهار کرد: براساس پایش انجام شده در سال گذشته به صورت حضوری از تمامی مؤسسات قرآنی کشور به این نتیجه رسیدیم که از دو هزار و ۲۰۰ مؤسسه، بیش از هزار و ۹۰۰ مؤسسه خوب هستند و از این تعداد ۷۰ درصد به دلیل اینکه دستگاه‌های حاکمیتی از آنها حمایتی نمی‌کنند، فعالیت مهد کودک دارند و شهریه دریافت می‌کنند.

معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه امسال پایش خانه‌های قرآن در حال انجام است، بیان کرد: این پایش پس از ماه مبارک رمضان آغاز شده است به طوری که بیش از ۵۰ درصد خانه‌های قرآن به صورت میدانی پایش شده است و تا اواخر بهمن‌ماه این پایش به اتمام می‌رسد. این پایش نیز به دو مرحله‌ای(یکی به صورت خوداظهاری و دیگری میدانی) بوده است.

الهایی‌سحر گفت: امسال برنامه‌ای برای پایش مؤسسات قرآنی نداریم، بلکه طی پایش سال‌ گذشته مقرر شد تا دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی تا پایان ۱۴۰۰ برگزار شود. این دوره به صورت حضوری با تعداد محدود و تعداد دوره‌های بیشتر و در کنار آن غیر حضوری و از طریق سامانه (lms) الکترونیکی آموزش سازمان دارالقرآن‌ الکریم برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا پس از چندین بار تماس تلفنی با ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی به طور اجمالی گفت: وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغیه‌ای دارد، باید به صورت رسمی عملیاتی شود و در آن ان‌قلتی نیست.

وی با تأکید بر اینکه به تازگی معاون قرآن و عترت نیز منصوب شده است، ادامه داد: این ابلاغیه خدمت آقای معاف، معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده تا آن را مطالعه کنند و دستورات لازم را ارائه دهند.

کرمانی‌نژاد از تأخیر چند روزه در ارسال این ابلاغیه به معاونت نیز گلایه کرد.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نیز در این باره به ایکنا گفت: تنها می‌دانم «دستورالعمل ضوابط اجرایی و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه‌نامه‌‌های الحاقی» به دو دستگاه ارشاد و تبلیغات اسلامی ابلاغ شده است اما از مفاد ابلاغیه مطلع نیستم و از نظر اتحادیه هنوز این ابلاغیه با گذشتن یک ماه از ابلاغ آن، اجرایی نشده است.

وی نیز از عدم اجرایی نشدن تفاهم‌نامه‌هایی که برای واگذاری امور اتحادیه کشوری با دو دستگاه قرآنی انجام داده است، گلایه کرد.

هر چند مشکل مؤسسات قرآنی و ایجاد ترغیب برای ادامه فعالیت‌ بخش مردمی نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تر است، اما امید است با ابلاغیه اجرایی کردن صدور دستورالعمل ضوابط اجرایی و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و شیوه‌نامه‌‌های الحاقی از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالاترین مرجع قرآنی کشور، راهکاری به منظور تحول و بازسازی ساختارها صورت گیرد و شاهد رونق فعالیت‌های بخش مردمی باشیم.

دستورالعمل اجرائی، ضوابط و مقررات تأسیس، فعالیت و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.