پ

به گزارش تلاوت، نشست تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم با حضور 60 کارشناس خانم و آقا و با هدف بررسی وضعیت موجود و ارائه راه­کارهای مناسب جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی تصحیح قرآن کریم و ایجاد همدلی، هماهنگی و یکپارچگی بین متولیان نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و تقدیر و تشکر از کارشناسان تصحیح قرآن کریم، روز چهارشنبه مورخ ۲۵ بهمن ماه در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. در این نشست رئیس سازمان دارالقرآن الكريم حجت الاسلام تقی ­زاده و همچنین رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیز حضور داشتند.

در ابتدای نشست؛ میثم معافی، معاون اداری، مالی و پشتیبانی سازمان دارالقرآن الكريم و معاون سابق نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، ضمن عرض خیرمقدم و خوش آمدگویی به مدعوین این نشست، به بیان شرح ناملایماتی که در ابتدای مسئولیت خود از جمله محدودیت­های شدید کرونایی، تغییرات پی در پی مدیریتی در سازمان و دغدغه ­های مالی اشاره کرد.

مشاور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از تلاش­های ارزشمند رئیس سازمان دارالقرآن الكريم در جهت رفع نسبی مشکلات مالی سازمان تشکر و قدردانی کرد و در ادامه گفت: هدف اصلی و رسالت اساسی معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم تلاش در جهت چاپ و نشر قرآن بدون اشکال است. وی همچنین بر حساسیت بدون اغماض در خصوص چاپ قرآن­ های خارج از کشور تأکید ورزید. معافی در پایان اظهاراتشان بر پیگیری و اهمیت برگزاری کارگاه های تخصصی و علمی در آینده نزدیک در این معاونت اشاره داشت.

همچنین رئیس سازمان دارالقرآن الكريم سخنران ابتدایی نشست کارشناسان تصحیح بود و ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش آمدگویی به کارشناسان تصحیح قرآن کریم با ذکر آیاتی چند از سوره ­های مبارکه بقره و آل عمران به نقش نافرجام دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن کریم در ایجاد انحراف در کتاب الهی اشاره و اذعان کرد که این تلاش­ های مذبوحانه به یاری خداوند متعال و نقش پربار و اساسی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و حافظان و کاتبان وحی نقش بر آب شد.

 علی تقی زاده نقش کنونی کارشناسان تصحیح قرآن کریم را در راستا و ادامه حرکت گرانقدر حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و کاتبان وحی دانستند و بر اهمیت نقش کارشناسان تصحیح تأکید ورزیدند. رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پایان با اشاره توصیه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر جهاد تبیین گفت: مقابله با جریان انحرافی دشمنان دین و قرآن، جهاد تبیین است. وی همچنین با ذکر این نکته که زحمات کارشناسان تصحیح می ­بایست به سمت و سویی سوق یابد که محتوای قرآن کریم بیش از پیش به جامعه دینی و مردم منتقل شود، سخنان خود را به پایان رساند.

در ادامه این نشست حمید کرمی بروجنی سرپرست جدید معاونت نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم ضمن عرض خیر مقدم به کارشناسان تصحیح، به ارائه گزارش این معاونت از ابتدای سال 1402 تاکنون پرداخت. کرمی بروجنی تصحیح ۷۰۰۰ جزء از قرآن کریم، صدور ۹۰ عنوان مجوز چاپ برای تیراژ 543000 جلد، صدور ۸۹ عنوان مجوز نشر برای تیراژ 514000 جلد و صدور ۱۱ عنوان مجوز خروج قرآن از کشور برای تیراژ 15300 جلد قرآن کریم را بخشی از تلاش­های صورت گرفته این معاونت از ابتدای سال 1402 تاکنون برشمرد.

 سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم به ذکر اقدامات مثبت انجام شده در این معاونت از جمله رفع اختلافات این سازمان با مرکز طبع و نشر قرآن کریم، انعقاد تفاهم­نامه همکاری ­های گسترده علمی، تحقیقی با مرکز طبع و نشر، یکسان­ سازی و تجمیع صدور مجوزهای چاپ و نشر قرآن کریم توسط این معاونت پرداخت و از تلاش­های معاون اسبق معاونت نظارت تشکر و قدردانی نمود.

وی در بخش دیگر از اظهارات خود گفت: ایجاد تسهیل در روند صدور مجوزهای چاپ و نشر قرآن کریم به واسطه تعامل مثبت با دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دسترسی به سامانه جامع کتاب از دیگر اقدامات سازنده این معاونت است.

کرمی بروجنی تعامل با وزارت صمت و دسترسی به سامانه گمرکات، رفع موانع و تسهیل روند صادرات و واردات قرآن کریم را به عنوان اقدامات مثبت این معاونت بیان کرد و در پایان ضمن بیان چند توصیه فنی و تخصصی به کارشناسان تصحیح قرآن کریم به اظهارات خود خاتمه داد.

همچنین حجت الاسلام سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی میهمان ویژه و سخنران این نشست در ابتدا با استناد به آیه ۹ سوره مبارکه حجر بر مصون بودن قرآن کریم از هرگونه تحریف و انحراف تأکید ورزید و اشاره داشت که خداوند متعال می­فرماید: که ما خود قرآن را نازل کردیم و خودمان هم از این قرآن محافظت می­کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه گفت: خدای متعال توسط حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) و اهل بیت (عليهم السلام) سبب سازی کردند که در طول ۱۴ قرن، قرآن کریم طوری به ما برسد که به ایشان رسیده بود و در جمهوری اسلامی ایران شما کارشناسان تصحیح قرآن کریم  به برکت انقلاب اسلامی جزء اسبابی هستید که خداوند متعال جهت حفاظت و حراست از قرآن قرار داده است.

 حسینی همچنین با ذکر این نکته که اگر در طول تاریخ، از قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه محافظت نمی­شد شاید آن­ها نیز با این کیفیت بدست ما نمی­رسیدند هر چند که ما باید بیشترین دقت را نسبت به قرآن کریم داشته باشیم. حجت الاسلام حسینی گفت: خداوند ماه رجب، شعبان و رمضان را برای پالایش مردم قرار داده است ولی جماعتی در کره زمین دارد که هر روزشان می­تواند ماه مبارک رمضان باشد و روز و شب آن­ها و اوقات طلایی­شان برای قرآن می­گذرد.

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با ذکر دشواری ­های کار تصحیح قرآن اظهار داشت: ما در عالم چیزی افضل­ تر از قرآن کریم نداریم و آیا کاری در دنیا یافت می­ شود که از کار قرآنی بالاتر باشد؟ قدر کار و شرافت کاری که انجام می­دهید را بدانید به شرط اینکه متوجه و ملتفت باشید که در محضر که هستید و چه کار ارزشمندی را انجام می­دهید. وی در انتها با ذکر روایاتی چند و همچنین نقل قولی از حضرت آیت الله نجفی گفت: انشاءالله شما کارشناسان گرانقدر تصحیح جزء جماعتی باشید که طبق فرموده قرآن، شما را کشان کشان بسوی بهشت برین برند و درآخرت به شما جزای خیر فراوان دهند .

همچنین مداحی حاج حسین عرب سرخی در مدح ساقی دشت کربلا حضرت اباالفضل عباس و اهداء لوح تقدیر به کارشناسان تصحیح و در بخش پایانی این نشست، نشست صمیمی به سؤالات حاضرین با حضور سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم برگزار شد. در این نشست مواردی همچون بررسی آئین نامه ­های تصحیح قرآن کریم، افزایش حق الزحمه تصحیح قرآن کریم، بیمه کارشناسان تصحیح، ارزشیابی­ های کارشناسان تصحیح و پیشنهاد ایجاد کانال اختصاصی کارشناسان تصحیح مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.