پ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا عابدینی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای تداوم حرکت‌های قرآنی انقلاب و دولت انقلابی گفت: باور داریم که این عزیزان زنده‌اند و هم‌اکنون از دیدن پاداش کریمانه مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر خود شادمانند و به همه مردم و مسئولان خدومی که می‌خواهند راهشان را ادامه دهند، امید و آینده‌ای روشن را بشارت می‌دهند: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏ فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون» (۱۶۹ و ۱۷۰ آل عمران)

وی ادامه داد: با استشهاد به آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ آل عمران، قرآن نگاهمان را نسبت به کسانی که از دنیا رفته‌اند، تصحیح می‌کند. در ادامه این توجه قرآنی، متذکر این آیات می‌شویم که «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون‏ (۸ صف)»؛ خدای سبحان اراده کرده است که نورش را تتمیم کند، هر چند که مشرکان و کافران کراهت داشته باشند. مفهوم این آیات، همانند اتفاقی است که در مورد حضرت یوسف(ع) افتاده است؛ آنجا که برادرانش یوسف را به چاه انداختند، تا او را سر به نیست کنند و نامش را از بین ببرند، اما خدای سبحان از چاه او را به جاه و عزت رساند و بر صدر نشاند و همه سبطیان و قبطیان در برابر ایشان به سجده افتادند و یوسف(ع) به عزت رسید، چون خدا اراده کرده بود تا او را به عزت برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خدای سبحان در قرآن می‌فرمایند: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا (۹۶ مریم)»؛ اگر کسی ایمان و عمل صالح داشته باشد، وُد، محبت و دوستی او را به دل مردم می‌اندازد. وُد نه فقط محبت قلبی، بلکه اظهار محبت است. تا وقتی که محبت فقط در قلب است، حُب است، اما وقتی که این به بیرون کشیده می‌شود و اظهار می‌شود و عمومیت پیدا می‌کند، تبدیل به مودت می‌شود؛ لذا خداوند می‌فرماید: اگر کسی ایمان و عمل صالح داشته باشد، اگر در نظام فردی باشد، تنها در نظام فردی است و اگر در نظام اجتماعی باشد، ایمان و عمل صالحش در راستای ایجاد حاکمیت الهی و عزت حاکمیت الهی و خدمت به مردم باشد، سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا می‌شود و خدای سبحان، عزت جهانی و عزت عمومی به او می‌دهد و وُد عمومی برای او ایجاد می‌کند.

عابدینی ادامه داد: این مودت و محبت غیر قابل تصور است و کسی نمی‌تواند باور کند که این عزت و مودت عمومی، با چه حساب و قیاسی محقق خواهد شد. همانطوری که خدای سبحان این وُد را برای آیت‌الله رئیسی و دوستانشان ایجاد کرد. این امر عادی نبود، بلکه اراده الهی بود که در مقابل توطئه دشمنان برای ایجاد عداوت، سرکوبی، طعن، دشمنی و بدخواهی، خدای سبحان عزتمندی را برای ایشان به دنبال آورد، همانطور که برای حضرت یوسف(ع) ایجاد کرد.

وی بیان کرد: در آیه شریفه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏» خدای سبحان می‌فرماید کسانی را که در راه او به قتل رسیدند، مرده نپندارید، بلکه آنان حیات دارند. این حیات داشتن نزد رب یک حیات ویژه است. همه بعد از این عالم دنیا، در عالم برزخ زندگی برزخی دارند، ولی شهدا یک حیات ویژه دارند که در آن حیات، فعال هستند و یک تاثیری در این عالم دارند. این شهدا، موثرات در این عالم هستند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسانی که به نحو شهادت از دنیا رفتند در این عالم تاثیر ویژه دارند. این تاثیر ویژه به این گونه است که چون کار، فکر و دغدغه این افراد در عالم دنیا خدمت به مردم بوده است، حالشان با این خدمت، به مقام بالاتری رسیده است. مثل کسی که وقتی در مسند وزارت باشد، حیطه خدمت‌رسانی‌اش در یک محدوده‌ است، ولی وقتی رئیس جمهور شد، حیطه‌اش وسیع‌تر می‌شود. در این نگاه هم وقتی کسی در مرتبه‌ای از خدمت‌رسانی باشد و خدای سبحان او را انتخاب کند، این نحوه‌ای از بالاتر رفتن برای خدمت‌رسانی است. دیگر آن فرد از منظر الهی به خدمت‌رسانی مشغول می‌شود. همانطور که ملائکه الهی مدبرات امرند، احیا عند رب بودن و رزق عند رب اینها، تاثیرگذاری ویژه‌ای‌ است که در عالم دارند؛ منتهی اگر تاکنون با فکر و اراده خودشان در راه خدا این کار را انجام می‌دادند، از این به بعد به اراده خداوند و با قدرت و توجه پروردگار و از منظر رب و تدبیر رب به این خدمت‌رسانی مشغول می‌شوند و نشانگر عظمت کار و تأثیرگذاری آنان است.

عابدینی گفت: شهدا واسطه و به اصطلاح کانال وجودی رب در تدبیر عالم می‌شوند. حال چه کسانی می‌توانند از این فیض استفاده کنند؟ شرطش «وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِم» است‏؛ آنهایی از این هدایت‌ها و ارتباطات بهره‌مند می‌شوند که رابطه‌شان را با این شهدا حفظ کرده باشند، اما چگونه باید این کار را کرد؟ با دنباله‌روی و ادامه دادن مسیر آنان می‌توان این مسیر را ادامه داد. خط این شهدا را دنبال کنند و ادامه دهند؛ لذا اگر از نظر اجتماعی و فردی بخواهیم از شهدا و کسانی که در راه خدا به شهادت رسیدند بهره‌مند باشیم، باید با آنان نسبت و نزدیکی‌ پیدا کنیم و دنباله‌رو آنان باشیم.

وی با اشاره به آیه «وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِم» ادامه داد: باید فرهنگ شهادت و تبعیت از شهیدان را در جامعه توسعه دهیم. این شهدا انتخاب خدا هستند. اگر رئیس‌جمهور بوده بهترین بوده، اگر استاندار بوده بهترین بوده، اگر امام‌جمعه بوده بهترین بوده و اگر وزیر بوده بهترین بوده است. این یک انتخاب ویژه الهی و مهر تاییدی بر نظام کاری این بزرگواران است. فلذا باید این شهدا را به عنوان الگو و به عنوان راهنما برای خودمان قرار دهیم. باید این ویژگی‌ها را برای دیگران تعمیم دهیم و با این شهدا ارتباط برقرار کنیم تا از افاضات و دست‌اندرکاری این شهدا در نظام فردی و اجتماعی بهره‌مند شویم. این یک نگاه ویژه است، باید به شهید اینطور نگاه کرد، همان‌طور که همین نگاه را به سردار سلیمانی داریم. باید در نظام اجتماعی‌ از آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی بهره‌مند شویم، زیرا شهدای دغدغه‌مند واسطه فیض الهی هستند و باید مسیر آنان را ادامه دهیم.

یادآور می‌شود، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه؛ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط بالگرد شد و در شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، به همراه حجت‌الاسلام  و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم؛ نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و تعدادی از خدمه پرواز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.