اساسنامه سازمان
اساسنامه مؤسسه «سازمان دارالقرآن الکریم»
مقدمه:
توسعه و تعميق فرهنگ متعالي قرآن كريم و اهلبيت طاهرين(ع) در ميان آحاد مردم، زمينهساز دستيابي به جامعه مؤمن و صالح است كه نيازمند نهضت همگاني و تلاش و اهتمام آحاد مردم و دستگاههاي حاكميتي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است. سازمان تبليغات اسلامي با درك اين راهبرد مهم و اساسي از اولين سال هاي تأسيس، با ايجاد و تقويت دارالقرآن الكريم و پرورش نخبگان و فعالان قرآني گامي بزرگ و مؤثردر راستاي تحقق اين امر برداشت و جرياني قرآني در سراسر كشور ايجاد نمود كه نتايج ثمربخش آن موجب توسعه شتابدار فعاليتهاي قرآني در سطح كشور شد.
سازمان دارالقرآن الكريم در ادامه اين مسير درخشان با توجه به اصول و سياستهاي برگرفته از آموزههاي قرآن و سنت و سيره اهل بيت طاهرين(ع) و همچنين سياستهاي كلان نظام مقدس جمهوري اسلامي – كه در قانون اساسي و ساير قوانين رسمي كشور و منويات امام راحل عظيمالشأن (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) متبلور است- به عنوان نهاد فرهنگي وابسته به سازمان تبليغات اسلامي شكل گرفت و سكاندار فعاليتهاي قرآني گرديد.
توجه به جدايي ناپذيري قرآن و عترت(ع)، ابتناء به رهنمودهاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) ، توسعه مشاركتهاي مردمي، تأكيد بر تربيت قرآني، توجه به جامعيت و فراگيري برنامهها و فعاليتهاي قرآني و پوشش همه اقشار، توجه به نوآوری و تحول آفرینی بر اساس اقتضائات و نیازهای روز، تكيه بر استعدادهاي نخبگان قرآني و پرورش آنها ، همگرايي و تعامل حداكثري با همه اشخاص حقيقي و حقوقي، لزوم حركت در محورهاي هدايت، حمايت و نظارت و واگذاري تصديگري به بخش مردمي از اهم اصول و سياستهايي است كه اساسنامه سازمان دارالقرآن الكريم حول محور آنها تدوين و تنظيم گرديده است.
اميد است در پرتو انوار درخشان آيات بينات الهي و الطاف عاليه اهل بيت مطهر رسول اكرم(ص)، شاهد برافراشته شدن پرچم اسلام و پياده شدن تمامي احكام و دستورات قرآن كريم در سراسر جهان باشيم.
ماده 1 ـ نام و نوع موسسه:
نام موسسه عبارت است از: موسسه «سازمان دارالقرآن الکریم»
«سازمان دارالقرآن الکریم» نهادي است كه در جهت توسعه و ترويج فرهنگ و معارف متعالي قرآن كريم فعاليت مينمايد که به اختصار«سازمان» ذکر می شود.
ماده 2 ـ موضوع و اهداف موسسه:
الف: موضوع فعالیت موسسه عبارت است از:
- تهيه و تنظيم سياستهاي قرآني در حدود رسالتهاي سازمان تبليغات اسلامي و در چارچوب رهنمودها و منويات مقام معظم رهبري (مدظلهالعالي) و سياستهاي كلي نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و متناسب با شرايط و اقتضائات زمان و فضاي اجتماعي و فرهنگي جامعه.
- راهبري، هدايت، نظارت، ساماندهي، برنامهريزي و كارشناسي فعاليتهاي قرآني سازمان تبليغات اسلامي و واحدهاي تابعه آن در سراسر كشور و برنامه ریزی به منظور استفاده از ظرفیت های موسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برای توسعه فعالیت های قرآنی.
- مطالعه، بررسي و برنامهريزي در خصوص توزيع و تسهيم متناسب امكانات و اعتبارات قرآني سازمان تبليغات اسلامي در سطح كشور بر اساس آمايش سرزميني و با اولويتبخشي به مناطق آسیب پذیر، محروم و دورافتاده.
- حضور و مشاركت همهجانبه در مراكز كلان تصميمساز و تصميمگير فعاليتهاي ديني و قرآني و ايفاي نقش مؤثر در راهبري و مديريت امور قرآني كشور و ايجاد زمينههاي لازم براي وضع يا اصلاح قوانين و مقررات ناظر به فعاليتهاي قرآني.
- نوآوری در فعالیتهای قرآنی و حمایت از ایدهها و طرحهای نو در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) از طریق ایجاد و توسعه مراکز نوآوری
- طراحي و پايهگذاري الگوهاي نوین و مناسب در جهت ايجاد و تقويت رويكرد تربيت قرآني در كليه فعاليتهاي قرآني و اثربخشي آن در فرهنگ عمومي و زندگي فردي و اجتماعي آحاد مردم و طراحی و اجرای طرحهای تعلیم و تربیت قرآنی در سطح کشور با تکیه بر ظرفیتهای بالقوه و بالفعل مردمی .
- توسعه كمي و كيفي آموزشهاي عمومي و تخصصي قرآن كريم با نگرش اصولي و بهرهگيري از ظرفيتها و امكانات آموزشي كشور و اماكن عمومي و مذهبي، در سطوح و رشتههاي مختلف و تأمين، تربيت و سازماندهي نيروي انساني متعهد و كارآمد به منظور مشاركت در ارتقای معلومات قرآني در سطح كشور.
- مطالعه و برنامهريزي براي همگرايي و همدلي پيروان قرآن كريم به خصوص در مناطق دارای ترکیب مختلف قومی و مذهبی با بهرهگيري از برنامههاي قرآني وحدت آفرين و مؤثر در شناساندن مكتب قرآني اهل بيت (عليهمالسلام) با استفاده از مشتركات ديني.
- توسعه و تعميق مطالعات و پژوهشهاي راهبردي و كاربردي در حوزه فرهنگ و معارف قرآني و جلب همكاري و مشاركت محققان و پژوهشگران و مراكز علمي و پژوهشي كشور در اين زمينه و حمايت از اينگونه فعاليتها و تلاش همهجانبه به منظور تأمین محتوای قرآنی با هدف تحقق مأموریتهای تربیتی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی و گفتمان سازی.
- تقویت شبکه مردمی به منظور راهبری زیستبوم قرآنی و فراهم كردن شرايط و زمينههاي مناسب براي فعاليت افراد و گروههاي اثرگذار مردمي و هدايت، نظارت و ساماندهي تشكلها و جلسات قرآني مردمي از طريق صدور مجوزهاي لازم و حمايت و پشتيباني از آنها.
- نظارت جامع، تخصصي و همهجانبه بر چاپ و نشر قرآن كريم و صدور مجوزهاي قانوني از قبيل صدور مجوز چاپ قرآن، صدور مجوز نشر قرآن، صدور مجوز خروج قرآن از كشور و … .
- جلب و ساماندهي كمكها و هداياي اشخاص حقيقي و حقوقي و هدايت آنها براي توسعه فرهنگ و معارف قرآني و ايجاد مراكز حمايتي براي پشتيباني از فعالان و فعاليتهاي قرآني و تسهيل خدمترساني دستگاههاي حاكميتي به فعالان قرآني كشور.
- همافزايي و جلب مشاركت حداكثري اشخاص حقيقي و حقوقي دولتي، عمومي و خصوصي به ويژه دستگاهها و تشكلهاي ديني و فرهنگي، اقشار اثرگذار و رسانههاي جمعي در طراحي و اجراي فعاليتهاي مختلف قرآني و ارائه خدمات كارشناسي و مشاورهاي در اين راستا.
- اقدام در جهت تربیت جریان انسانی پیشرو وتحول آفرین درحوزه قرآنی و بهرهگيري از ظرفيتهاي نخبگان قرآني كشور و اقدام در جهت شناسايي، جذب و پرورش استعدادهاي درخشان به منظور شكوفايي فعاليتهاي قرآني كشور.
- گفتمانسازی از طریق راهبری زیست بوم قرآنی و با تکیه بر هستههای مردمی و شیوههای سنتی و نوین و توسعه كمي و كيفي فعاليتهاي تبليغي و ترويجي قرآني در سطح كشور از طرق مختلف و ارائه الگوها و روشهاي مؤثر در اين زمينه و تولید آثار تبلیغی و ترویجی برگرفته از قرآن و تعالیم اهل بیت (علیه السلام) و همسو با آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی جهت راهبری هدفمند فضای مجازی.
- انجام تبليغات و انتشارات در حوزه قرآن كريم از طريق ايجاد و راهاندازي مراكز انتشاراتي و واحدهاي طراحي، توليد و نشر آثار و محصولات قرآني مکتوب و الکترونیکی.
- روزآمدي و بهكارگيري فناوريهاي نوين تبليغي و اطلاعرساني در فعاليتهاي قرآني و راهاندازی پايگاهها و وبلاگهاي قرآني در شبكه مجازي و حمايت، هدايت و نظارت بر اينگونه فعاليتها در سراسر كشور و تقویت و توسعه زیرساختهای پشتیبان راهبری زیست بوم قرآنی.
- ايجاد و راهاندازي مراكز، شعب و دواير وابسته به سازمان در زمينههاي تربیتی، آموزشي، پژوهشي، تبليغي و ترويجي قرآن كريم.
ب : اهداف فعالیت سازمان عبارت است از:
- توسعه و ترويج نهضت آشنايي و انس با قرآن و نهادينه ساختن فرهنگ و معارف قرآن و اهلبيت عصمت و طهارت(ع) در جامعه و غنيسازي فرهنگ عمومي با آموزههاي ديني و توسعه و تعمیق تربیت قرآنی در جامعه
- ارتقاي سطح كيفي فعاليتهاي قرآني و تلاش در جهت غنيسازي و وحدت رويه اصولي در فعاليتهاي قرآني به موازات توسعه كمي
- تبيين، تدوين، نشر و ترويج اصول و ارزشهاي ديني و قرآني در جامعه به منظور حفظ، پاسداشت و تقويت دستآوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و حرکت در مسیر نیل به آرمان های انقلاب اسلامی و زمینه سازی همه جانبه برای تشکیل و تثبیت گفتمان قرآنی انقلاب در سطح جامعه
ماده 3ـ مرکز اصلی موسسه:
استان تهران- منطقه 15 – شهرستان تهران– بخش مرکزی– شهر تهران- محله میدان ولی عصر- خیابان حافظ- خیابان رشت- پلاک 39 ساختمان استاد مرحوم حاج حسین صبحدل طبقه همکف کدپستی 1591818511
ماده 4 ـ سرمایه موسسه:
4-1- آورده نقدی: سرمایه سازمان مبلغ 000ر000ر100 ریال است که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی تأمین و پرداختشده و در اختیار سازمان قرارگرفته است.
4-2- آورده غیر نقدی شامل : کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول و همچنین وجوه و اموالی که از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان اهدا یا واگذارشده است.
ماده 5 ـ منابع مالی:
5-1- اعتبارات مصوب در بودجه عمومي كشور.
5-2- كمكهاي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) كه مستقيماً يا به واسطه سازمان تبليغات اسلامي به موضوع فعاليتهاي سازمان اختصاص داده ميشود.
5-3- كمكهاي نقدي و غيرنقدي سازمان تبليغات اسلامي و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي كه به عنوان هديه يا وجوه خيريه و يا كمكهاي عامالمنفعه خيرين و اعانات مشروعه، موقوفات و مانند آن در چارچوب آييننامههاي مصوب هيئت امناء در اختيار سازمان قرار ميگيرد.
5-4- درآمدهاي ناشي از فعاليتهاي فرهنگي، هنري، انتشاراتي و ديگر فعاليتهاي مرتبط با موضوع فعاليت و وظايف اساسي سازمان.
5-5- وام و تسهيلات بانكي
5-6- وجوه ناشي از فروش و يا اجاره اموال
5-7 – درآمدهاي حاصل از وجوه سپردهگذاري به صورت بلندمدت و كوتاهمدت در بانكهاي معتبر كشور
ماده 6 ـ مدت موسسه:
از تاریخ ثبت به مدت نامحدود است.
ماده 7 ـ سال مالی موسسه:
از اول دیماه هرسال شروع و در پایان آذرماه سال بعد خاتمه مییابد.
تبصره1 ـ سال مالی برای اولین سال از ابتدای تاریخ رسمی تأسیس تا اولین تاریخ سیام آذرماه است، اگرچه این زمان کمتر از دوازده ماه شمسی باشد.
ماده 8 ـ تابعیت موسسه:
سازمان در تابعیت جمهوری اسلامی ایران است.
ماده 9 ـ کاهش یا افزایش سرمایه سازمان:
کاهش یا افزایش سرمایه سازمان به پیشنهاد هيأت مدیره و تصویب هيأت امناء پس از قرائت گزارش بازرس قانونی صورت میگیرد.
ماده 10 ـ ارکان سازمان:
10-1- هيأت امناء
10-2- هيأت مدیره
10-3-رئیس سازمان
10-4- بازرس
ماده 11ـ هيأت امناء:
11-1- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی( رئیس هيأت امناء )
11-2- رئیس سازمان دارالقرآن الکریم (دبیر هيأت امناء)
11-3- هيأت امناء متشكل از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حداقل 7 نفر از خبرگان دینی، قرآنی، فرهنگی و ذیصلاح و یا اشخاص حقوقی تشکیل می شود که از طرف رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای مدت محدود یا نامحدود تعیین میشود.
ماده 12ـ مقررات جلسات هيأت امناء:
12-1- جلسه هيأت امناء سازمان از اجتماع اعضاي هيأت امناء تشکیل می شود.
12-2- دعوت به جلسات هيأت امناء توسط رئیس هيأت امناء و یا رئیس هيأت مدیره انجام میپذیرد.
12-3- رئیس هيأت امناء، رئیس هيأت مدیره یا حداقل یک سوم هيأت امناء و همچنین بازرس یا بازرسان سازمان میتوانند در مواقع مقتضی هيأت امناء را بهطور فوقالعاده دعوت نمایند.
12-4- چنانچه افراد موضوع 2-12 جلسه عادی سالانه هيأت امناء را در موعد مقرر دعوت نکنند بازرس یا بازرسان سازمان مکلفند رأساً اقدام به دعوت هيأت امناء مزبور بنمایند.
12-5- هر یک از اعضا هيأت امناء دارای یک رأی خواهد بود.
ماده 13- محل انعقاد جلسات هيأت امناء:
جلسات هيأت امناء در مرکز اصلی سازمان یا در مکانی که در دعوتنامه تعیین میشود منعقد خواهد شد.
ماده 14- صورتجلسه:
از مذاکرات و تصمیمات هيأت امناء صورتجلسهای تهیه خواهد شد که به امضای اعضاي هيأت امناء حاضر در جلسه رسیده و یک نسخه از آن در مرکز سازمان نگهداری خواهد شد.
چنانچه تصمیمات هيأت امناء شامل یکی از موارد مشروحه زیر باشد یک نسخه از صورتجلسه مربوطه جهت ثبت و درج در روزنامه رسمی به اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری تقدیم می شود.
- انتخاب هيأت مدیره و بازرسان سازمان
- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
- تصویب صورتهای مالی
- تغییرات صاحبان سرمایه و کاهش یا افزایش سرمایه سازمان
- هرگونه تغییر مفاد اساسنامه
- انحلال یا ادغام سازمان و نحوه تصفیه آن
ماده 15- اثر تصمیمات جلسه هيأت امناء:
جلسه هيأت امناء که طبق مقررات قانون و اساسنامه حاضر تشکیل می شود نماینده عموم اعضای هيأت امناء است و تصمیمات آنها برای همه اعضای هيأت امناء الزامآور است.
ماده 16- حدنصاب جلسات هيأت امناء :
جلسه هيأت امناء با حضور اکثریت اعضا رسمیت خواهد یافت و تصمیمات هيأت امناء مشروط به حضور رئیس هيأت امناء یا نماینده ایشان با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود .
ماده 17- جلسه عادي ساليانه هيأت امناء :
جلسه عادی سالیانه هيأت امناء سازمان حداقل سالی یکبار حداکثر ظرف مدت 4 ماه از تاریخ انقضای سال مالی سازمان برای رسیدگی به صورتهاي مالی سازمان و رسیدگی به گزارش هيأت مدیره و بازرس و سایر امور مربوط به حسابهای سال مالی تشکیل و پس از قرائت گزارش بازرس سازمان اخذ تصمیم صورت خواهد گرفت.
ماده 18- وظایف و اختیارات هيأت امناء :
18-1- بررسی و تصویب برنامههای راهبردی سازمان.
18-2- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به برنامههای پیشنهادی هيأت مدیره برای دوره عملیاتی سال بعد و تصویب برنامهوبودجه سالیانه سازمان یا اصلاح بودجه که از طرف هيأت مدیره پیشنهاد می شود.
18-3- تصویب سرمایهگذاری و تأسیس شرکت یا سازمان.
18-4- استماع گزارشهای سالانه هيأت مدیره و گزارش بازرس و اتخاذ تصمیم نسبت به آن.
18-5– بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد صورتهای مالی سازمان با توجه به گزارش بازرس (حسابرس) و گزارش هيأت مدیره.
18-6- نصب و عزل یا تجدید انتخاب اعضاء هيأت مدیره و بازرس.
18-7- تعیین حق حضور در جلسه و پاداش اعضا هيأت مدیره و تعیین حقالزحمه بازرسی و حقوق و مزایای رئیس سازمان.
18-8- استرداد دعوی بر طبق مقررات و قوانین مربوطه.
18-9– تعیین میزان اندوختهها، مازاد درآمد به هزینه و سایر موضوعات مرتبط با رعایت قوانین و مقررات مربوطه پس از پیشنهاد هيأت مدیره.
18-10- تعیین روزنامههای کثیرالانتشاری که کلیه اعلانات در آن درج شود.
18-11- اتخاذ تصمیم نسبت به ایجاد یا تعطیلی شعب و نمایندگیهای سازمان در خارج از كشور.
18-12- اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه پیشنهادی که با موافقت رئیس جلسه در دستور جلسه قرار گیرد مگر در مواردی که قانوناً از وظايف مراجع دیگر باشد.
18-13- بررسی و تصویب آییننامههای معاملاتی، مالی، اداری، استخدامی و چارچوب کلی ساختار و سقف نیروی انسانی مجاز سازمان.
18-14- اخذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه .
18-15- تغییر مفاد اساسنامه سازمان .
18-16- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد تغیر مرکز اصلی سازمان
تبصره 2: هیأت امناء می تواند بخشی از اختیارات خود را به رئیس هیأت امناء تفویض نماید.
ماده 19- تعداد اعضای هيأت مدیره:
هيأت مدیره سازمان مرکب از 3 یا 5 یا 7 شخص حقیقی یا حقوقی خواهد بود که توسط رئيس هيأت امناء بر اساس بند 6- 18برای مدت محدود یا نامحدود منصوب میشوند.
تبصره 3: انتخاب مجدد هيأت مديره توسط هيأت امناء بلامانع است.
ماده 20- انتخاب رئیس هيأت مدیره:
20-1- رئیس هيأت مدیره بنا به پیشنهاد هیات مدیره وبا حکم رئیس هيأت امناء تعیین می شود.
20-2- مدت ریاست بیش از مدت عضویت در هيأت مدیره نخواهد بود. رئیس هيأت مدیره از بین اعضای هيأت مدیره یا خارج از هيأت مدیره یک نفر را هم به سمت دبیر هيأت مدیره (بدون حق رای) انتخاب خواهد نمود.
20-3- اداره جلسات و وظایف رئیس هيأت مدیره و ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هيأت مدیره طبق مواد 122 و 123 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت انجام میگیرد.
20-4- جلسات هيأت مدیره با حضور اکثریت اعضا تشکیل می شود. لکن تصمیمات باید درهرحال با اکثریت اعضای هيأت مدیره (مجموع حاضرین و غایبین) اتخاذ شود.
20-5- برای هر یک از جلسات هيأت مدیره بایستی صورتجلسهای تنظیم شود.
ماده 21- دعوت جلسات هيأت مدیره :
دعوت برای تشکیل جلسات هيأت مدیره توسط رئیس هيأت مدیره یا رئیس سازمان به عمل خواهد آمد. مقام دعوتکننده دعوتنامه کتبی را حداقل یک هفته قبل از موقع تشکیل جلسات برای هر یک از اعضای هيأت مدیره به آخرین آدرس که اعضا کتباً به سازمان اعلام کردهاند ارسال خواهد نمود. در دعوتنامه موضوعاتی که در دستور جلسه است و همچنین محل و تاریخ تشکیل جلسه (ساعت ، روز و ماه) ذکر خواهد شد.
تبصره 4 : جلسات هيأت مدیره در فواصل معین حداقل 30 روز یکبار و در محل معین که در دعوتنامه ذکر گردیده است، تشکیل می شود.
هيأت مدیره در صورت لزوم در هر جلسه تاریخ و محل تشکیل جلسه بعد را تعیین و در صورتجلسه درج مینمایند و همچنین میتوانند برای تاریخ تشکیل جلسات موعد معین را قبلاً تعیین و پس از تصویب هيأت مدیره در صورتجلسه درج نمایند.
ماده 22- اختیارات هيأت مدیره:
هيأت مدیره سازمان جز درباره موضوعاتی که در این اساسنامه و مقررات لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت وسایر قوانین آمره، که اخذ تصمیم در مورد آنها در صلاحیت خاص سایر مراجع است، دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور سازمان است، مشروط بر اینکه تصمیمات و اقدامات آنان در حدود موضوع سازمان باشد و ازجمله دارای اختیارات و وظایف زیر میباشند:
22-1- پیشنهاد خطمشی و سیاست کلی و برنامه راهبردی سازمان به هيأت امناء.
22-2- تهیه و تنظیم برنامهوبودجه سالانه سازمان و تسلیم آن به هيأت امناء.
22-3- تصویب، تأسیس یا تعطیل شعب سازمان در داخل کشور.
22-4- تعیین میزان ذخیره استهلاک سرمایه های سازمان با توجه به مقررات قانونی.
22-5- پیشنهاد هر نوع اندوخته به هيأت امناء سازمان.
22-6- پیشنهاد خالص مازاد درآمد بر هزینه به هيأت امناء.
22-7- پیشنهاد انتقال مرکز اصلی سازمان از محلی به محل دیگر به هيأت امناء .
22-8- پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه به هيأت امناء.
22-9- پیشنهاد تغییر و اصلاح اساسنامه به هيأت امناء.
22-10- تصویب تشکیلات تفصیلی و تمامی دستورالعملهای مرتبط با اداره سازمان در چهارچوب مصوبات هيأت امناء و قوانین مربوطه.
22-11- پيشنهاد آییننامههای معاملاتی و مالی، اداري- استخدامی و نمودار سازمانی و سقف نیروی انسانی سازمان به هيأت امناء.
22-12- تصویب هر نوع قرارداد و موافقتنامه و اصلاحیههای آنها بهمنظور خرید یا فروش هر نوع کالا و تولیدات و خدمات و یا تحصیل و یا واگذاردن آنها و همچنین واگذاری هر نوع حقوق و امتیازات و منافع به هر صورت اعم از اینکه طرف ایرانی و یا خارجی باشد با توجه به آییننامه معاملات و سایر آییننامههای مالی.
22-13-تحصیل اعتبار از بانکها، سازمانها، مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید و مجاز بانک مرکزی ج.ا.ا و هر نوع استقراض و اخذ وجه به هر مبلغ و به هر مدت و با هر میزان سود تضمینشده و کارمزد و با هر شرایطی که مقتضی باشد و همچنین رهن و ودیعه گذاشتن اموال سازمان اعم از منقول و غیرمنقول و فک آن ولو کراراً.
22-14- به امانت گذاشتن یا ودیعه گذاشتن هر نوع اسناد مدارک وجوه در صندوقها و سازمانها و مؤسسات حقوقی و استرداد آنها در چهارچوب عملیات جاری سازمان.
22-15- تصویب خلاصه سرمایه ها و بدهی سازمان هر شش ماه یکمرتبه و تسلیم آن به بازرس(حسابرس).
22-16- تصویب صورتهای مالي و گزارش فعاليت هيأت مديره سازمان برای تقدیم به هيأت امناء ، باید حداقل 20 روز قبل از تشکیل جلسه هيأت امناء مربوطه به بازرس داده شود.
22-17- مدیران موظفاند در صورت تقاضا کلیه مدارک و دفاتر و اسناد را در اختیار بازرس (حسابرس) سازمان قرار دهند.
22-18– اتخاذ تصمیم در مورد سازش و ارجاع امر به داوری و تعیین داور.
22-19– بررسي و تصويب هرگونه مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي و گزارش مراتب به هيأت امناء.
22-20- اجرای مصوبات هيأت امناء.
ماده 23- رئیس سازمان:
23-1- رئیس سازمان از بین اعضای هيأت مدیره یا خارج از آن به پیشنهاد هيأت مدیره و با حكم رئيس هيأت امناء انتخاب میشود. دوره رئیس سازمان از مدت عضویت در هيأت مدیره بیشتر نخواهد بود.
23-2- نام و مشخصات و حدود اختیارات رئیس سازمان باید با ارسال نسخهای از صورتجلسه هيأت مدیره به اداره ثبت شرکتها اعلام و پس از ثبت در روزنامه رسمی، آگهی شود
ماده24- امضا اوراق بهادار و تعهدآور:
امضای کليه قراردادها، اسناد تعهدآور، اوراق بهادار و بانکي سازمان از قبیل: چک، سفته، بروات توسط رئیس سازمان و یکی از اعضای هيأت مدیره همراه با مهر سازمان است که ترتیب آن در اولین جلسه هيأت مدیره تعیین می شود. مکاتبات و نامههای اداري با امضاي رئیس سازمان همراه با مهر سازمان معتبر خواهد بود.
ماده 25- مسئولیت اعضاي هيأت مدیره:
25-1- مسئولیت هر یک از اعضای هيأت مدیره سازمان طبق مقررات این اساسنامه و قوانین جاریه کشور است و مسئولیت مدیران در برابر صاحبان سرمايه همان مسئولیتی است که وکیل در مورد موکل دارد.
25-2- رئیس سازمان و اعضای هيأت مدیره و سایر اشخاص مذکور در ماده 132 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بهاستثنای اشخاص حقوقی حق ندارند هیچگونه وام یا اعتبار از سازمان تحصیل نمایند و سازمان نمیتواند دیون آنان را تضمین یا تعهد کند.
25-3- اعضای هيأت مدیره برحسب مورد و بهموجب قوانین مربوطه، مسئول جبران آن قسمت از زیان وارده به سازمان هستند که درنتیجه تصمیمات و عملکرد غیرقانونی آنان یا برخلاف اساسنامه به سازمان وارد میشود.
25-4- شخص حقیقی نماینده شخص حقوقی، دارای همان شرایط و تعهدات و مسئولیتهای مدنی و جزایی عضو هيأت مدیره بوده و از جهت مدنی با شخص حقوقی که او را به نمایندگی تعیین نموده است، در دوره عضویت در هيأت مدیره مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
ماده 26- معاملات اعضای هیات مدیره با سازمان:
اعضای هيأت مدیره و رئیس سازمان و همچنین مؤسسات و سازمانهایی که اعضای هيأت مدیره و یا رئیس سازمان، شریک یا عضو هيأت مدیره یا مدیرعامل آنها باشند، نمیتوانند بدون اجازه هيأت مدیره در معاملاتی که با سازمان یا بهحساب سازمان میشود بهطور مستقیم یا غیرمستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند و در صورت اجازه نیز مفاد ماده 129 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت لازم الرعایه میباشد.
27- اختیارات رئیس سازمان:
رئیس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان بوده که مسئولیت اجرایی اداره سازمان در چار چوب اساسنامه و مصوبات هیاًت امناء و هیات مدیره بر عهده رئیس سازمان است و ازجمله دارای اختیارات و وظایف زیر می باشد:
27-1- افتتاح حسابهای جاری – امانی و اعتباری و غیره نزد بانکهای داخلی و خارجی و مؤسسات مالی و یا مؤسسات حقوقی به نام سازمان و همچنین دریافت از این حسابها و پرداخت به آنها .
27-2- اجاره و استجاره ، واگذاری مورد اجاره فسخ اجاره ، تخلیه عین مستاجره و تقاضای تعدیل اجارهبها.
27-3- اقامه هرگونه دعوی و دفاع از هرگونه دعوی یا تسلیم به دعوی اعم از حقوقی یا کیفری و هر اقدام قانونی دیگر که برای پیشبرد دعوی و به نتیجه رساندن آن و اثبات ادعا در کلیه مراجع قانونی لازم باشد. در تمام مراحل، انتخاب وکیل و وکیل در توکیل و اختیار عزل، اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل آنها.
27-4- نمایندگی سازمان در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی، مراجع قضایی، سازمانهای دولتی، نهادهای انقلابی و مؤسسات عمومی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی با حق توکیل غیر ولو کراراً.
27-5- انجام کلیه اقدامات و تشریفات قانونی لازم برای به ثبت رساندن تصمیمات هيأت امناء و هيأت مدیره و موارد دیگری که نتیجه و اعلان آن در جراید قانوناً الزامی است.
27-6- نصب و عزل کلیه کارکنان سازمان و تعیین مشاغل، مرخصی بازنشستگی و سایر شرایط استخدام بر طبق مفاد این اساسنامه و آییننامهها و مقررات و قوانین مربوطه.
27-7- اتخاذ تصمیم نسبت به ایجاد یا تعطیلی نمایندگیهای سازمان در داخل كشور.
ماده 28- ترتیب انتخاب و وظایف بازرس:
28-1- هيأت امناء یک بازرس اصلی و یک بازرس علیالبدل از بین مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را برای مدت یک سال مالی انتخاب میکنند. بازرس اصلی یا علیالبدل باید درباره صحت صورت سرمایه و صورتحساب دوره عملکرد و صورتهای مالي که مدیران برای تسلیم به هيأت امناء تهیه میکنند و همچنین درباره صحت مطالب و اطلاعاتی که مدیران در اختیار هيأت امناء گذاشتهاند اظهارنظر کنند و گزارش جامعی راجع به وضع سازمان به هيأت امناء تسلیم نمایند.
28-2- گزارش بازرس باید لااقل ده روز قبل از تشکیل جلسه هيأت امناء تحویل صاحبان سرمایه شود و تصمیماتی که بدون دریافت گزارش بازرس راجع به تصویب صورت سرمایه و صورتهای مالي سازمان از طرف هيأت امناء اتخاذ شود از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.
28-3- در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط قانونی بازرس اصلی وظیفه او را بازرس علیالبدل انجام خواهد داد.
ماده 29- اختیارات بازرس:
بازرس میتواند در هر موقع، هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به سازمان را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت برخورد نارسایی یا تخلف در حین رسیدگی خود، مراتب را به هيأت امناء اطلاع دهد.
ماده 30- مسئولیت بازرس:
مسئولیت بازرس اصلی یا علیالبدل در مقابل سازمان و اشخاص ثالث طبق مقررات ماده 154 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت است.
ماده 31- معاملات بازرس با سازمان:
بازرس اصلی و یا علیالبدل نمیتوانند در معاملاتی که با سازمان یا بهحساب سازمان انجام میگیرد بهطور مستقیم یا غیرمستقیم ذینفع شوند.
ماده 32- حسابهای سالانه:
هيأت مدیره سازمان باید پس از انقضای هرسال مالی صورت سرمایه و دیون سازمان را در پایان سال و همچنین صورتهای مالي سازمان بهضمیمه گزارشی درباره فعالیت و وضع عمومی سازمان طی سال مالی مزبور، تنظیم کند اسناد مذکور در این ماده باید لااقل بيست روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه عادي ساليانه هيأت امناء در اختیار بازرس گذاشته شود تا پس از رسیدگی با گزارش بازرس به هيأت امناء تقدیم شود و گزارش بازرس و حسابرس بایستی لااقل 10 روز قبل از تشکیل هيأت امناء برای طرح در جلسه به اعضاي هيأت امناء تحویل شود و یک نسخه از آن نیز در همان تاریخ به هيأت مدیره سازمان تحویل شود.
ماده 33 ـ هیأت مديره بايد لااقل هر 6 ماه یکبار خلاصه عملكرد منطبق با پيشرفت برنامه و بودجه سازمان را تنظيم كرده و به هيأت امناء ارائه نمايد.
ماده 34 ـ ادغام و انحلال:
تصمیمگیری درباره ادغام و انحلال سازمان در اختیار هيأت امناء است.
ماده 35 ـ تصفیه:
تصفیه امور سازمان بر اساس مقررات قانون تجارت انجام میشود.
تبصره 5: آن بخش از اموال و داراییهای سازمان اعم از منقول و غیرمنقول که از منابع عمومی کشور و دستگاهها و نهادهای ذیربط تأمین گردیده به سازمان تبلیغات اسلامی بازگردانده خواهد شد.
ماده 36 ـ سایر موارد:
سایر موارد و موضوعاتی که در این اساسنامه پیشبینینشده است تابع مواد و آییننامه مربوط به تشکیل مؤسسه ها در قانون تجارت خواهد بود .
ماده 37 – این اساسنامه در 37 ماده و 5 تبصره در جلسه مورخ 29/08/1399 به تصویب هيأت امناء سازمان رسیده است.