پ

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، جمال نورالدین، استاندار کفر الشیخ مصر به مناسبت یکصدمین سالروز ولادت شیخ شعیشع گفت: شیخ القراء مصر بیش از ۷۰ سال به کتاب خدا خدمت کرد و افتخار مصر در محافل بین‌المللی بوده و است.

شیخ ابوالعینین شعیشع را از بزرگان پرافتخار برای کشورش مصر و استان کفر الشیخ زادگاه او خواند و گفت: او با خدمت به دین و وطن خود، نزد پرورگار اجر بزرگی دارد.

نورالدین تأکید کرد: در سال ۲۰۲۱ هم مسابقه قرآن کریم در ماه رمضان با نام مسابقه شیخ ابوالعینین شعیشع برگزار شد که با استقبال کودکان، جوانان و بانوان حافظ قرآن کریم و یا مبتهلان برجسته این کشور روبه‌رو شد.

استاد ابوالعینین شعیشع نامی شناخته شده در بین قاریان و حاملان قرآن و از معدود بازماندگان و یادگاران عصر طلائی تلاوت کشور مصر است.

استاد ابوالعینین‌ شعیشع در سال ۱۳۴۳ هجری قمری مصادف با ۱۹۱۵ میلادی در «بیلا» از توابع استان «کفرشیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد. وی مراحل اولیه قرائت را در اوان کودکی زیر نظر خانواده خود فراگرفت و سپس در محضر استادان فن قرائت به تکمیل این علم پرداخت.

شعیشع در ۱۷ سالگی برای اولین بار در رادیوی مصر به تلاوت قرآن پرداخت و این موفقیت خود را مرهون مساعدت‌های مرحوم استاد شیخ «عقیق» شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ اسلام (ص) می‌داند و از این به‌بعد بود که تلاوت‌های استاد شعیشع پیوسته از همه رادیوهای کشورهای عربی و اسلامی پخش می‌شد.

ابوالعینین شعیشع در سنین جوانی

این قاری مشهور دارای قرائتی وزین و متین است، دقت در اداء کلمات و رسایی بیان و تلفظ قوی از ویژگی‌های قرائت استاد بوده که کم‌نظیر و مختص ایشان است. استاد ابوالعینین شعیشع تنها قاری عصر خویش به‌شمار می‌رود که به روش استاد مرحوم «محمد رفعت» به تلاوت می‌پردازد، بدین سبب وی از مشاهیر قاریان معاصر محسوب می‌شود و همواره مشتاقان قرآن کریم از تلاوت‌های تأثیرگذار ایشان در جهان فیض می‌برند.

این قاری بزرگ جهان اسلام در شیوه قرائت تسلط فوق‌العاده‌ای دارد و در انواع سبک‌های ده‌گانه و هفت‌گانه قرائت دارای مهارت و چیرگی خاصی است و اغلب قرائت خود را به طریق روایت حفص از عاصم طبق رسم‌الخط عثمان‌ طه تلاوت ‌کرده است.

ابوالعینین شعیشع در خاندانی قرآنی پرورش یافته است و قاری مشهور مرحوم استاد «عبدالفتاح شعشاعی» عموی ایشان و مرحوم استاد «عبدالباسط محمدعبدالصمد» نیز خواهرزاده این استاد هستند.

استاد ابوالعینین شعیشع در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار در رادیوی مصر به تلاوت قرآن پرداخت و این موفقیت خود را مرهون مساعدت‌های مرحوم استاد شیخ «عبدالهه عقیق» شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ اسلام (ص) می‌داند و از این به‌بعد بود که تلاوت‌های استاد شعیشع پیوسته از همه رادیوهای کشورهای عربی و اسلامی پخش می‌شد.

استاد به بسیاری از کشورهای جهان مسافرت کرده است و در آن‌جا به تلاوت قرآن پرداخته که از آن جمله می‌توان به کشورهای فرانسه، ترکیه، انگلیس، یوگسلاوی سابق، سومالی، اردن، سوریه، فلسطین، لبنان، ایران و کویت اشاره کرد.

شعیشع در یکی از سفرهای خود به ایران توصیف خود از ایران را این گونه بیان کرده است: ایران کشوری است که به نظر من همه ملل مسلمان باید به آن اقتدا کرده و به موضع‌گیرهای آن افتخار کنند، رهبر شما رهبری است که خوی پیامبران را دارد، کدام مقام مملکتی و آن هم نفر اول یک کشور، بر زمین می‌نشیند و قرآن گوش می‌دهد؟ …من خودم را ایرانی می‌دانم».

مرحوم شعیشع در محضر مقام معظم رهبری

استاد شعیشع قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی در سفری که به ایران داشت در شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به تلاوت قرآن مبادرت کرد و بعد از انقلاب نیز به عنوان داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به ایران سفر کرده است.

ده‌ها تلاوت از این قاری بزرگ جهان اسلام برجای مانده است که شنیدن تلاوت فرازهای آغازین سوره مبارکه «اسراء» به ویژه آیه «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم و …» به همه علاقه‌مندان توصیه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.