پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ حسین بهبودی «مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم» در خصوص طرح رصد، پایش و ارزیابی مؤسسات قرآن و عترت و همچنین خانه‌های قرآن اظهار داشت: پیرو تجربیاتی سال ۹۹ در خصوص طرح رصد، پایش و ارزیابی مؤسسات قرآن و عترت اتفاق افتاد، طرح رصد، پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن شهری و روستایی تحت نظارت سازمان دارالقران الکریم نیز در دو مرحله و به شکل خوداظهاری و میدانی و از نیمه‌های شهریور ماه سال ۱۴۰۰ و با خوداظهاری مدیران خانه‌های قرآن و تدوین دستورالعمل‌های مربوطه آغاز شد.

وی ادامه داد: حدود ۴۰۰۰ هزار مدیر خانه قرآن و عترت در این بازه زمانی و با ورود به سامانه و تکمیل فرم‌های مورد نظر، اطلاعات خود را تکمیل و برای سازمان دارالقرآن الکریم ارسال کردند و پس از آن، اطلاعات دریافتی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

بهبودی گفت: همزمان با این مرحله و با محدوددیت‌هایی که به واسطه شیوع بیماری کرونا ایجاد شده بود و با توجه به سایر محدودیت‌ها، مرحله رصد میدانی نیز آغاز شد.

بهبودی خاطرنشان کرد: در این مدت دستورالعمل‌های این طرح با تأکید و پیگیری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد و سپس با مشارکت ۴۰۰ نفر ارزیاب و کارشناسان قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی، کار رصد میدانی آغاز شد. وی افزود: به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده جوی، مالی و اعتباری و همچنین شرایط خاص کرونا، کار رصد میدانی تا نیمه اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد.

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم گفت: در این مدت و با مشارکت جهادی ارزیابان، حدود ۵۰۰۰ خانه قرآن و عترت شهری و روستایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد با توجه به شرایط کرونایی در کشور، بیش از ۲۰۰۰ خانه قرآن و عترت فعالیت خود را متوقف و یا تعدادی از آن‌ها که توانمندی فعالیت در فضای مجازی داشتند، فعالیت خود را در این فضا و از این طریق ادامه داده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی که فعالیتشان متوقف شده بود نیز به دو دسته تقسیم می‌شدند. گروهی از خانه‌های قرآن به دلیل وضعیت کرونا، مهاجرت، دلایل شخصی و. فعالیت خود را به طور کامل متوقف و بیش از ۲۰۰۰ خانه قرآن و عترت نیز فعالیت خود را به شکل موقت متوقف کردند.

بهبودی افزود: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، گروهی از خانه‌های قرآن به دلیل دشوار بودن شرایط دسترسی نیز مورد رصد قرار نگرفته‌اند، اما اطلاعات این خانه‌های قرآن موجود است و این تعداد خانه‌های قرآن نیز به زودی مورد بررسی ارزیابان قرار خواهند گرفت.

بهبودی اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد خانه‌های قرآن و عترت، تلاش ما بر این است که در سال ۱۴۰۱ به اطلاعات دریافتی از خانه‌های قرآن رسیدگی و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم یاد آور شد: نتیجه اولیه تحلیل و بررسی رصد خانه‌های قرآن پس از رسیدگی به خانه‌های قرآنی که هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه همانطور که وعده داده شده بود در سال ۱۳۹۹ تمامی مؤسسات قرآنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و این ارزیابی به صورت هر دو سال یکبار نیز صورت خواهد گرفت افزود: با توجه به دستور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم مبنی بر رسیدگی به وضعیت مؤسسات، در حال حاضر در حال تدوین دستورالعمل‌های رصد مؤسسات قرآن و عترت و بازنویسی آن هستیم و در اواخر فصل بهار نیز رصد دوم مؤسسات قرآن و عترت را اجرا خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.