پ

جواد ملازاده، رئیس امور قرآنی تبلیغات اسلامی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به اینکه طرح ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی قرآن به زودی کلید می‌خورد، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با مدیریت سازمان دارالقرآن طرحی را به‌عنوان ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن آماده کرده است که در این طرح، سطح قرائت قرآن نسبت به اعطای مدرک تخصصی پایین‌تر و راحت‌تر دیده شده است و همه حافظان قرآن می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از مدرک حفظ عمومی قرآن بهره‌مند شوند.

وی افزود: این طرح در هر فصل یک مرتبه اجرا می‌شود و تفاوتی که نسبت به طرح مدرک تخصصی دارد آن است که طرح مدرک تخصصی تنها یک مرتبه در طول سال و با مدیریت سازمان دارالقرآن‌ در مرکز اجرا می‌شود، اما در این طرح مدرک حفظ عمومی هر استان می‌تواند مجری باشد و هر فصل یک مرحله آزمون برگزار کند.

رئیس امور قرآنی تبلیغات اسلامی البرز با بیان اینکه این طرح در مراحل مختلف اجرا می‌شود، گفت: در مرحله اول که آیین‌نامه به استان‌ها ابلاغ شده است، استان‌ها در حال معرفی دو گروه تیم به سازمان دارالقرآن‌ هستند؛ یکی تیم کمیته فنی متشکل از سه تا پنج نفر حافظان ممتاز استان‌ها که رتبه‌های برتر کشوری دارند و به‌عنوان کمیته فنی طرح ارزیابی اعطای مدرک حفظ عمومی به سازمان دارالقرآن معرفی خواهند شد.

ملازاده ادامه داد: گروه دیگر معرفی مراکز مجاز است که ادارات امور قرآنی استان‌ها باید ارزیابی کرده و مراکزی که توانمندی لازم را برای اجرای این طرح دارند، شناسایی کرده و به سازمان دارالقرآن‌ معرفی کنند.

این مسئول یادآور شد: مراکز توانمند باید حتما از بین مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت یا دارالقرآن‌های آموزش و پرورش انتخاب شوند؛ البته این دارالقرآن‌ها فقط نسبت به اخذ آزمون حفظ برای دانش‌آموزان بنا به آیین‌نامه‌ای که سازمان دارالقرآن در اختیارشان قرار می‌دهد، می‌توانند اقدام کنند اما مراکزی که از بین مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت انتخاب می‌شود برای همه سنین و مقاطع می‌توانند آزمون را برگزار کنند.

وی تصریح کرد: بعد از تأیید این دو تشکیلات باید گروه ممتحنین شناسایی و آموزش‌های لازم را ببینند و بعد از آن این طرح می‌تواند در استان‌ها با مدیریت خودشان انجام شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی البرز تصریح کرد: آزمون‌ها و مدیریت برنامه به عهده مراکز مجاز خواهد بود اما ادارات تبلیغات اسلامی ناظر هستند و در رابطه با سطوح گواهی اقدام می‌کنند و این گواهی‌ها به تأیید ادارات تبلیغات اسلامی در استان‌ها به حفاظ تقدیم خواهد شد.

ملازاده اضافه کرد: آزمون این طرح نیز در ۱۰ مقطع از یک جزء تا ۳۰ جزء دیده شده است یعنی به ۱۰ گروه تقسیم‌بندی شده است و حافظان می‌توانند در آزمون عملی که یک مرحله بیشتر نیست، شرکت کنند و از مدرک حفظ عمومی با تأیید اداره تبلیغات اسلامی بهره‌مند شوند.

وی در پایان گفت: تا زمانی که این مراحل و تشکیل کمیته‌های طرح به سرانجام برسد، به نظر می‌رسد طرح مذکور از بهار ۱۴۰۱ اجرایی شده و اولین گروه حافظان قرآن در آزمون‌های آن شرکت کرده و از مدرک آن بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.