پ

سید جعفر صادقی معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم طی گزارشی، عملکرد سازمان دارالقرآن الکریم در سال 1400 را تشریح کرد. وی در خصوص گفت: فعالیت های سازمان دارالقرآن الکریم در سال 1400 در سه حوزه و با در نظر گرفتن اولویت های سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ و اجرا شده است. صادقی گفت: فعالیت های سازمان دارالقرآن الکریم بر اساس مشارکت و هم افزایی با بخش های سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه های قرآنی و پشتیبانی از فعالیت های قرآنی اجزای مختلف این سازمان بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: راه اندازی و برگزاری برنامه ها، جشنواره ها و پویش های مردمی در مناسبتهای ویژه در بستر فضای مجازی که در قالب شش جشنواره در ماه مبارک رمضان، شامل جشنواره قرآن نور امید با مشارکت 7000 هزار اثر، جشنواره قرآن، خانواده، امید با مشارکت 32000 هزار نفر، جشنواره قرآن بهترین پناه با مشارکت 200000 هزار نفر، جشنواره قرآنی و مجازی استان اردبیل با مشارکت 50000 هزار نفر، جشنواره ستاره باران با بازدید حدود 12200000 هزار نفر در فضای مجازی، جشنواره نور امید با مشارکت شورای عالی قرآن شهرداری تهران با مشارکت 300 کنشگر اجتماعی اعم از هنرمندان، افراد شاخص اجتماعی و قرآنی و همچنین راه اندازی پویش ملی هر تشکل قرآنی یک هیئت حسینی در ماه محرم با مشارکت 7000 تشکل قرآنی، از جمله برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: حمایت از برگزاری مراسم و محافل قرآنی و اجرای دهها عنوان برنامه در مناسبتهای دینی و انقلابی با استفاده از ظرفیت اماکن مذهبی و عمومی در ماه مبارک رمضان، هفته وحدت و دهه فجر از دیگر برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم بوده است. وی گفت: در راستای همین برنامه ها، هدایت، راهبری و نظارت بر فعالیتهای قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استانها نیز شکل گرفت و همه استانها با برگزاری جلسات ویدویو کنفرانس، یک جلسه حضوری در تهران و یک جلسه حضوری در مشهد مورد راهنمایی و راهبری قرار گرفتند و در طول سال نیز رصد و پایش فعالیت های قرآنی استانها به صورت منظم و ماهی یکبار صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برنامه های ابلاغی گفت: در مرحله اول انتظام بخشی، تثبیت و توسعه شبکه قرآنی متصل به سازمان دارالقرآن الکریم بود و در مرحله دوم رصد و پایش خانه های قرآن و عترت شهری و روستایی از جمله برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم بوده است که این کار مقدمات رصد 8000 هزار خانه قرآن در کشور را مهیا نمود و در حال حاضر بخش مهمی از این کار نیز اتفاق افتاده است. وی گفت: مرحله خوداظهاری خانه های قرآنی انجام شده است و در حال حاضر نیز در مرحله بررسی خوداظهاری ها قرار داریم.

سید جعفر صادقی اظهار کرد: حمایت از فعالیتهای مردمی ویژه با تأکید بر اتحادیه های استانی با اعتبار 400 میلیون تومان و حمایت از 240 تشکل قرآنی از دیگر برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم در سال جاری بوده است. وی گفت: حمایت از راه اندازی مراکز تربیت قرآنی نورالثقلین و توانمندسازی مربیان و مدرسان نیز در همین راستا صورت پذیرفته است و در حال حاضر 100 مرکز قرآنی نیز شناسایی و راه اندازی شده اند و دوره های تربیت مدرس در سطح استانی نیز برگزار شده است. وی گفت: آموزش های مربوطه در این خصوص در سطح ملی نیز از طریق سامانه ملی مجازی قرآن و عترت سازمان دارالقرآن الکریم صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم در سال جاری، راه اندازی و توسعه پیشخوان مجازی سامانه های الکترونکی سازمان بود که با در نظر گرفتن اهداف دولت الکترونیک که مورد تأکید مقام معظم رهبری و سیاستهای ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور می باشد به مرحله اجرا در آمده است. وی بیان کرد: در این راستا، راه اندازی 14 سامانه از سال گذشته آغاز شده است. سامانه های آموزش مجازی قرآن و عترت، سامانه مؤسسات و سامانه آزمون های حفظ به صورت کامل تحویل داده شده اند و سامانه های مدیریت آموزش، سامانه آزمون حفظ عمومی، سامانه خانه های قرآن در حال تکمیل و مابقی سامانه ها نیز تا نیمه سال 1401 تکمیل و تحویل داده خواهند شد.

وی در خصوص سومین اولویت ابلاغی سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: از دیگر برنامه های ابلاغی سازمان دارالقرآن الکریم، گفتمان سازی محتوای قرآنی هم راستا با اولویت های گفتمانی سازمان تبلیغات اسلامی بود که با توجه به مرکزیت موضوع گفتمان سازی در راهبردهای ششگانه سند تحول سازمان تبلیغات اسلامی، این موضوع مورد تأکید سازمان دارالقرآن قرار گرفت و در سال جاری نیز در همین راستا چندین برنامه از جانب سازمان دارالقرآن الکریم به اجرا در آمد.

صادقی در خصوص تولید محصولات قرآنی اظهار کرد: حمایت از محتوا و تولید محصولات قرآنی مکتوب و الکترونیکی، یکی از برنامه هایی بود که ذیل مورد قبل انجام شد و در ماه مبارک رمضان نیز سه عنوان اثر الکترونیکی تولید و یک عنوان نیز جهت توانمندسازی برای مدیران مؤسسات قرآنی تولید شده است. وی گفت: بر همین اساس در استانها نیز مقدماتی فراهم شد تا ادارات کل بتوانند در این زمینه شده و از سال آینده فعالیت های لازم را عملیاتی نمایند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن الکریم در مورد حمایت از آموزش و توانمند سازی مربیان محافل خانگی بیان کرد: در قالب طرح تربیت قرآنی نورالثقلین، 1000 محفل خانگی هدفگذاری شده و اغلب این محافل نیز راه اندازی و 2109 مربی نیز مورد آموزش قرار گرفتند.

سومین برنامه حمایت از آموزش و توانمندسازی مدیران تشکل های قرآنی و مردمی بود که به صورت مجازی در حال برگزاری بوده و تاکنون 3000 نفر در این دوره شرکت نموده اند. وی گفت: هدفگذاری ما این است که 8000 هزار نفر مدیر قرآنی از تشکلات قرآنی و مردمی که شامل مدیران مؤسسات و خانه های قرآن می باشند در این طرح شرکت نموده تا با قوانین و مقررات، آیین نامه ها و ابلاغیه ها و موضوعات گفتمانی آشنا شوند.

وی با اشاره به برنامه چهارم ابلاغی در نظر گرفته شده از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: توسعه آموزش های عمومی تفسیر قرآن کریم از دیگر برنامه های سازمان دارالقرآن الکریم می باشد که به صورت مجازی و با استفاده از دروس تنظیم شده از آثار استاد قرائتی در سامانه قرآن و عترت سازمان برگزار شد و در این طرح 17500 نفر نیز مشارکت نمودند. وی در ادامه اشاره کرد: برگزاری دوره های تخصصی ویژه شناسایی و ارتقاء استعدادهای قرآنی با هدف شناسایی نوجوانان مستعد در زمینه قرائت قرآن کریم در سراسر کشور از چند سال پیش و به صورت مستمر در حال اجرا می باشد.

وی گفت: افراد قبول شده در دوره های قبلی تحت آموزش بوده و افراد جدید نیز به این تعداد افزوده شده اند و در حال حاضر 542 نفر از نوجوانان در این دوره ها تحت آموزش قرار دارند. وی بیان کرد: دوره های آموزش تخصصی و تربیت کادر متخصص قرآنی نیز در ذیل همین موضوع اجرا شده و 92 مجوز برای این موضوع صادر و 1561 نفر نیز توانستند گواهینامه های دوره ها را دریافت نمایند.

و در پایان در خصوص طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم نیز تصریح کرد: شانزدهمین دوره طرح ارزیابی با ثبت نام 8096 نفر از حافظان قرآن کریم و پذیرفته شدن تعداد 3188 نفر در مرحله اول برگزار شد و در مرحله دوم نیز 70 درصد این تعداد نیز مدارک درجه 2 تا 5 حفظ قرآن کریم را دریافت نمودند. وی گفت: دریافت مدرک درجه 1 نیز منوط به ارائه سوابق تدریس ده ساله و قبولی در آزمون تخصصی حفظ و تأیید شورای تخصصی حفظ می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری از سوی ستاد حفظ قرآن نیز مأموریتی تحت عنوان ارزیابی و اعطای مدرک حفظ عمومی به حافظان قرآن کریم به سازمان دارالقرآن الکریم داده شد که بر همین اساس بنا شد حافظان یک جزء تا کل که در حد تخصصی نیستند و تمایل به دریافت مدرک حفظ هستند در این آزمون شرکت نمایند. لذا بر این اساس جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شد و مقرر شد ممتحنان و مؤسسات مجری نیز شناسایی و سامانه آزمون نیز ایجاد گردد و این طرح از ماه رمضان آغاز به کار خواهد کرد. وی گفت: در مرحله اول این طرح، حدود 100 هزار نفر شرکت خواهند نمود. وی در خصوص هدف از برگزاری این آزمون را توسعه حفظ قرآن و تشویق حافظانی که در سطح تخصصی نیستند بیان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.