پ

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پویا، کارشناس مسائل قرآنی در گفت‌وگوی ویژه قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما که همزمان از رادیو قرآن نیز پخش می‌شود امروز، ۵ آذرماه درباره سفارش اسلام به ضرورت تلاوت قرآن به صورت روزانه نکاتی را بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) قلبشان منزلگاه قرآن بوده است، گفت: از این قلب مطهرتر و بالاتر سراغ نداریم، این قلبی است که شایستگی دریافت پیام الهی را دارد اما باز هم مأمور به تلاوت قرآن شده است، چنانکه در همان آیات ابتدایی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شود در آیه بیستم سوره مبارکه مزمل آمده است: «فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» یعنی به هر میزان که امکان دارد، قرآن تلاوت کنید و در همان آیه اشاره می‌کند که هر فردی گرفتاری چون بیماری، حضور در جهاد و .. دارد، اما وظیفه تلاوت قرآن برداشته نمی‌شود و می‌گوید هر چقدر می‌توان قرآن را تلاوت کنید.

پویا با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن، وظیفه است، ادامه داد: دیدن قرآن و خواندن آیات کلام وحی به زبان آوردن آن بر انسان تأثیرگذار است هر چند باید تدبر و توجه به مفاهیم آیات نیز در کنار آن باشد. اصل تجلی آیات قرآن در زندگی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «مسلمان نیست فردی که ۵۰ آیه در روز نخواند.» همچنین در سفارش امام خمینی(ره) به حاج احمدآقا بر خواندن متن قرآن تأکید شده است و آمده است که القای نخواندن قرآن و توجه صرف به مفاهیم آیات، کار شیاطین است. همچنین در دعاهایی چون ندبه و آل یاسین آمده است که امام زمان(عج) احیاکننده معارف و حدود این کتاب هستند و قرآن و عترت جدایی‌ناپذیر هستند. دیدن قرآن و نظر به آیات آن عبادت است.

این کارشناس مسائل قرآن با اشاره به روایت «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»، افزود: چنانکه برای کسب آرامش و تعالی در منزل باید فضای خانه با قرآن خواندن پر شود. تلاوت و قرائت قرآن مهم است، اینکه فارسی‌زبان‌ها بگویند قرآن را می‌خوانیم و نمی‌فهمیم دروغ است، چراکه بسیاری از لغات عربی در زبان فارسی است، چنانکه دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیلاتشان تا حدودی با زبان عربی آشنایی پیدا می‌کنند. البته این جدای از مواردی از آیات قرآن است که نیازمند مراجعه به تفاسیر است.

پویا درباره پیمایش اخیر انجام شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به تازگی با عنوان «سرانه قرآن خواندن در کشور ۱۵ دقیقه است»، گفت: اما این به نظر اغراق‌آمیز می‌آید، چراکه آنچه که می‌بینیم متأسفانه اینگونه نیست، اما این هم نیست که بگوییم این هم که بیان شد مطلوب و ایده‌آل ما بوده است. اما بدانیم بزرگان و علما، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با وجود شرایط مختلف اما تلاوت روزانه قرآنشان ترک نمی‌شد و نمی‌شود. رسیدن به جایگاه بالا برای بزرگان اهل معنا بدون قرآن خواندن، مفهومی ندارد. البته این را باید گفت که میزان انس ما مسلمانان با کتاب آسمانیمان از سایر ادیان بالاتر است و این انس در مسیر حفظ، تلاوت و قرائت است، اما مطلوب نیست.

وی با تأکید بر اینکه نخستین گام ارتباط با قرآن، تلاوت است، ادامه داد: اما متأسفانه اینکه چرا در سطح جامعه به تلاوت قرآن توجه نمی‌شود باید آسیب‌شناسی شود و این بی‌نشاطی نسبت به تلاوت قرآن منشأیی دارد که باید بررسی شود. چنانکه در دعای ابوحمزه ثمالی نیز درباره این بی نشاطی از تلاوت قرآن به مواردی چون عدم حضور در مجالس علما، انس و الفت با افراد بدحال و تأثیر ارتباط با این افراد یا دوری کردن از راستگویی و … اشاره شده است. بنابر این عدم شناخت قرآن و عدم همراهی روحی موجب فقدان گرایش نفسانی به قرآن می‌شود.

پویا با تأکید بر اینکه زمینه ایجاد انگیزه از سوی علما و مسئولان قرآنی جامعه ضعیف است، اضافه کرد: کاش به همان اندازه که درباره اصل اقامه عزا و گریه بر اهل‌بیت(ع) تلاش می‌شود بر انس و تدبر بر قرآن و عمل به آیات نورانی کلام وحی نیز تأکید و پرداخته می‌شد، انگیزه و اشتیاق مردم نیز به تلاوت آیات بیشتر می‌بود.

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال آموزش عمومی زبان قرآن باشیم، گفت: اینکه گفته می‌شود قرآن به زبان عربی است و ما فارسی زبان‌ها آن را نمی‌فهمیم، اشتباه است. باید زمینه را با آموزش عمومی زبان قرآن به گونه‌ای فراهم کنیم که عموم مردم حتی با تحصیل پایین بتوانند قرآن بخوانند چنانکه آمده است «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» زبان قرآن آسان است و باید آن رابه مردم آموزش دهیم تا هر فردی با هر توانایی برای انس با قرآن تلاش کند.

پویا با اشاره به اینکه البته این امر نیازمند مشوق‌هایی نیز هست، افزود: افراد مرتبط با قرآن این را در نظر بگیرند که حداقل به بخشی از آیات قرآن عمل کنند. عمل به قرآن برای سایر جذب‌کننده است. از سوی دیگر تلاوت‌های هنری از قرآن پخش شود که برای دیگران جذب‌کننده باشد. در سیره امام حسن مجتبی(ع) آمده است صدای ایشان در هنگام تلاوت قرآن به اندازه‌ای جذاب بود که زندگی دیگران را برای استماع به تلاوتشان مختل می‌کرد. می‌توان با زیبا خواندن و زیبا نوشتن آیات مردم را به سمت انس با قرآن جذب کرد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در این زمینه، ادامه داد: البته این نکته مهمی است که رسانه‌ها با القای ضرورت تلاوت قرآن در فضای جامعه می‌توانند این زمینه انس را فراهم کنند. در قرآن همه چیز هست علاوه بر اینکه کتاب هدایت است در آن بسیاری از مباحث علمی و آینده‌نگری‌ها انجام و داستان قوم‌های گذشته برای عبرت‌آموزی بیان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.