پ

حجت‌الاسلام حمیدرضا محمودخانی در حاشیه اجلاسیه سه روزه سی و هفتمین نشست سراسری مدیران و رؤسای ادارات قرآنی کشور که با حضور مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن کریم در حال برگزاری است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: طرح زندگی با آیه‌ها یا «مسطورا» پاسخگویی به یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب یعنی تحقق جامعه قرآنی و آشنایی عموم مردم با مفاهیم قرآن است.

مدیر حوزه ریاست دارالقرآن کریم بیان کرد: این طرح پیرو کلام رهبر معظم انقلاب و بحث گفتمان‌سازی مفاهیم پایه‌ای قرآنی و تبدیل این مفاهیم به مسلمات فکری و تفکرات رایج بین مردم است به نحوی که معارف و مطالب قرآن بین همه مردم رایج شود.

وی افزود: قرار است در ادامه این حرکتی که با شعار زندگی با آیه‌ها شروع شده شاهد یک هم افزایی میان جریان‌های مردمی قرآنی و دستگاه‌های مختلف باشیم و همه در این مسیر و با شعار زندگی با قرآن، اتفاق بزرگی را رقم بزنند و مخاطب بیشتری را درگیر مفاهیم قرآنی کنیم.

مدیر حوزه ریاست دارالقرآن کریم در ادامه گفت: زندگی با آیه‌های قرآنی شعار همه حرکت‌های قرآنی قرار گرفته و هرکس هر طرحی دارد با این شعار می‌تواند به این جبهه قرآنی بپیوندد و مسطورا نیز ذیل این حرکت تعریف شده و واژه مسطورا خود از آیات قرآن گرفته شده و خداوند در قرآن کریم سه مرتبه قرآن را با عنوان مسطورا (کتابا مسطورا) به معنی سطر سطر و نوشته نوشته معرفی کرده و ما قرار است سطر سطر آیات قرآن را زندگی کنیم.

حجت‌الاسلام حمیدرضا محمودخانی بیان کرد: این طرح طرحی دو سه ساله بوده و هدف آن این است که ۱۵۰ تا ۲۰۰ آیه قرآنی که مورد تاکید بزرگان و مورد نیاز جامعه و نیاز روز است در فرآیندی پژوهشی انتخاب شود و ویژگی‌های گفتمانی داشته باشد و با تمرکز روی این آیات آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم.

وی افزود: در گام اول و در ماه مبارک رمضان امسال ۵۰ فراز از آیات قرآن انتخاب شده که ویژگی مشترک همه آنها این است که همه در فضای تغییر نگاه انسان و تغییر مثبت در اعتقادات وی هستند و مبنای آن نیز کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» رهبر معظم انقلاب است که سیر محتوایی این آیات از این کتاب گرفته شده و مسابقات و برنامه‌های متعددی که در برنامه‌های ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد به خصوص در جزءخوانی‌ها با محوریت آیات آن جزءبرگزار می‌شود.

مدیر حوزه ریاست دارالقرآن کریم در ادامه گفت: هدف ما در مسطورا در لایه اول این است که مخاطبین بیشتری را با قرآن آشنا کنیم و بگوییم قرآن برای زندگی همه ما حرف‌ها دارد و این کتاب کتاب زندگی و دستورالعمل‌های خداوند است که هم برای دنیا وهم آخرت حرف‌های زیادی دارد و برای تبیین این هدف از قالب نماهنگ و موشن و دیگر فُرمت‌های جذاب بهره خواهیم برد و در لایه بعدی این آیات تبیین می‌شود تا مردم با آن آشنا شوند و در مرحله بعد کمک می‌کنیم که مردم این آیات را حفظ کنند چون حفظ آیات به کاربردی شدن و استفاده از آنها در زندگی کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: در لایه آخر نیز مردم را تشویق خواهیم کرد که به این آیات عمل کنند و برای مخاطبین ویژه‌تر به خصوص هنرمندان و مبلغان این آیات عمیق‌تر تبیین خواهند شد تا بتوانند این آیات را به دیگران تعلیم بدهند و برنامه تلویزیونی محفل اثری فاخر با محتوای قرآنی در همین موضوع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.