پ

حجت الاسلام علی تقی زاده مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در اولین نشست منطقه ای مشترک رؤسای هیئات اندیشه ورز بانوان قرآنی و رؤسای ادارات امور قرآنی استانهای اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان و مازندران که در اردبیل برگزار شد، با اشاره به آیات {يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ} و {إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ} اظهار کرد: برای تحقق آرمان اظهار دین حق سه عنصر ضروری لازم است. ولی الهی، کتاب هدایت و مردم. قومی و ملتی که قیام کنند، میثاق ببندند.

وی با اشاره به حدیث نبوی در خصوص نقش مردم در فریضه جهاد گفت: جایگاه مردم ایران در کلام بزرگان ما خیلی بالاست. در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام نوشته شهید مطهری می خوانیم: {أن النبي سئل عن هذه الآية – فضرب بيده على عاتق سلمان – فقال: هذا و ذووه، ثم قال: لو كان الدين معلقا بالثريا – لتناوله رجال من أبناء فارس}

وی اظهار داشت: مردم قیام کردند، ماموریتی بر عهده گرفتند، گامهایی پیش بردند، این رسالت و ماموریت باید هویت سازی شود. بحث بحران هویتی، جدی است. بحث هویت و بحران هویتی خیلی مهم هست. ما دنبال چی هستیم؟ ژاپن اسلامی؟ مالزی؟ آیا ما ماموریتی جهانی داریم؟

حجت الاسلام علی تقی زاده مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص معنای تبیین در قرآن کریم تصریح کرد: تبیین نقطه مقابل جریان های دیگر است که واقعیتها را پنهان می کنند. وی با اشاره به آیات 187 سوره مبارکه آل عمران {وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ} و آیه 159 سوره مبارکه بقره {إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ} گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران و خانواده شهدای سلامت فرمودند: شما روایت کنید، حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را بازگو کنید. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می کند. حضرت زینب(س) جهاد تبیین و جهاد روایت را آغاز کرده اند. ایشان نگذاشتند و فرصت ندادند که روایت دشمن از حادثه عاشورا در جامعه ترویج پیدا کند. ایشان با حرکت خود موجب شدند روایتشان از عاشورا بر افکار عمومی غلبه پیدا کند و این درس مهمی است. این همان حرفی است که بنده همیشه می گویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می کند.

 

حل شبهات و گره‌های ذهنی افراد داخل جبهه حق

حجت الاسلام علی تقی زاده مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با قشار مردم اظهار داشت: عمار یاسر در جنگ صفین ملتفت شد که در یک گوشه‌ لشکر همهمه است. خود را به آنجا رساند. دید کسی آمده و مردم را تحریک می کند که شما با چه کسانی می جنگید؟ مقابل شما مسلمانند و نماز می خوانند و جماعت دارند! این تحریک را چندبار در لشکر صفین به وجود آوردند و هر دفعه نیز عمار بود که خود را به فتنه رساند و آن را افشا کرد. این بصیرت عمار را نشان می‌دهد. بصیرت، چیز خیلی مهمی است. من در تاریخ هرچه نگاه کردم، این نقش را در عمار یاسر دیدم. مواردی را که عمار یاسر خودش را برای روشنگری رسانده بود. خدای متعال این مرد را از زمان پیامبر برای زمان امیرالمؤمنین ذخیره کرد تا در این مدت به روشنگری و بیان حقایق بپردازد. من از سابق مکرر گفته‌ام که اگر ملتی قدرت تحلیل خودش را از دست بدهد، فریب و شکست خواهد خورد.

وی گفت: کلان روایت قرآنی امروز ما چیست؟ ما کجای راه قرار داریم؟ با چه نگاهی باید تحلیل کنیم؟ بعد از جنگ احد و پس از شکستهایی که برای مسلمانان ایجاد شد، بعد از دوران دولت یازدهم و دوازدهم، ما به چنین فضایی نزدیک شدیم. نیاز به تحلیل جدی اتفاقات و عملا تبیین حقایق و کلان روایت صحنه خیلی جدی شده است.

وی اظهار داشت: کلان روایت ما نسبت به پدیده حجاب و عفاف چیست؟ کجای صحنه می بینیم؟ وقتی با این گزاره روبرو می شویم که آش را با جایش می برند شما به دو تار مو گیر می دهید! ما چه روایتی داریم که مخاطب اقناع شده و دلش آرام شود؟ مهمترین و پرتکرارترین داستان قرآن داستان آدم و ابلیس است. در این داستان مهم به نقطه ای که ابلیس فریاد می زند و قسم می خورد و می گوید: قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ‏ أَجْمَعينَ.

اغواء نقطه مقابل رشد است. خطای محاسباتی تا به مقصد نرسد. ابلیس سوگند خورده است و نمی گذارد ما به مقصد برسیم. او این موضوع را چگونه محقق می کند؟ او با کشیدن جامعه به سمت فضای برهنگی، بی لباسی و … فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدينَ.

حجت الاسلام علی تقی زاده در خصوص راهکار برای جهاد تبیین اظهار داشت: نیاز به گفتمان سازی از علمای قرآنی برای شکل دهی به کلان روایت صحیح، لازم و ضروری است. ما علما را به حاشیه رانده ایم. ما باید علمای قرآنی را به صحنه بیاریم. افرادی که واقعا فهمی از کتاب دارند , ربانی هستند.

 

نقش بانوان در فریضه جهاد تبیین

وی با اشاره به آیه {الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ‏ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ و وَ قَرْنَ‏ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً} اظهار کرد: جایگاه ویژه مومنین انقلابی در این آیه ذکر شده است. نقش اقامه صلاه و ایتاء زکات در جامعه در این آیه اشاره شده است. خدای متعال در این آیه، بالاترین نقش ممکن در جامعه را برای خانم ها تعریف نموده است. وی تصریح کرد: رشد واقعی فضای هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی به این است که خودش در میدان، پیشرو باشد. زندگی انسانی بر پایه نیازهای واقعی شکل می گیرد. اگر درست عمل کند، این هیئت نیز قطعا موفق خواهد بود. اگر نتواند در میدان، نیازهای واقعی را شناسایی و رفع کند، با بخشنامه و دستورات اداری، حیات این هیئت ممکن نخواهد بود.

وی گفت، مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده اند: «ما از قرآن دوریم؛ ما از قرآن بیگانه‌ایم؛ ما با مفاهیم قرآن ناآشنا‌ییم؛ باید کاری کنیم آنقدر تلاش کنیم که مفاهیم قرآنی جزو مفاهیم رایج و گفتمان های عمومیِ ملّتهای مسلمان و کشورهای ما قرار بگیرد. برای اینکه این مفاهیم مورد عمل قرار بگیرد و تحقّق پیدا کند، اوّل باید این مفاهیم را جزو بیّنات افکار جامعه‌ اسلامی قرار داد و کاری کرد که برای جامعه‌ اسلامی این مفاهیم قطعی و روشن شود که هیچ‌ چیزی جلوی آن را نتواند بگیرد. ما در این مرحله هنوز گرفتاریم، ما در این مرحله هنوز مشکل داریم؛ باید کاری بکنیم که این مفاهیم در جامعه‌ی اسلامی تبدیل شود به مسلّمات فکری، به رایج ترین افکار مشترک بین همه‌ قشرهای مردم؛ این کاری است که باید در زمینه‌ قرآن انجام بگیرد. این معارف باید تبدیل بشود به گفتمانهای عمومی در بین مردم؛ آنقدر تکرار بشود، آن‌قدر کار بشود، آن‌قدر درباره‌اش تحقیق بشود، آن‌قدر بنویسند، آن‌قدر شعرا و اُدبا و هنرمندان درباره‌ی آن کار هنری بکنند که اینها بشود جزو واضحات و بیّنات جامعه‌ اسلامی؛ البتّه این نشدنی نیست، دور از دسترس هم نیست، خیال نکنند که حالا این کارها را اگر بخواهیم بکنیم، صد سال طول میکشد؛ نه، اگر اهل دل و اهل دین همّت بکنند، این کارها خیلی زود تحقّق پیدا میکند؛ باید این‌جور دنبال قرآن رفت.»

حجت الاسلام تقی زاده بیان داشت: در فریضه جهاد تبیین باید مطالبه عمومی از علمای قرآنی برای ورود به این صحنه شکل بگیرد. در اینجا خانم ها می توانند پیشگام باشند. راه اندازی جلسات تفسیر قرآن علما در هر منطقه و حمایت مردمی از این برنامه ها می تواند در توفیق آن نقش بسیار مهمی داشته باشد.

وی با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: اگر بخواهیم مفاهیم قرآنی در متن زندگی شکل گرفته و جاری شود، توجه به نقش مادران بسیار جدی و کلیدی است. با نگاهی به موضوعات مختلف می توان به این موضوع پی برد که چیزهایی که در جامعه برای ما تبدیل به فرهنگ شده است، در ابتدا توسط مادران شکل گرفته است.هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی می تواند رکن مردمی سازی اتفاقات را رقم بزند. بسیاری از کارها دارای ثبات و پایداری لازم نیست و اگر نتوان به جریان مردمی واقعی متصل شد، این حرکات ماندگار نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.