پ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ در این نشست محمد حسین فریدونی مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تشریح اقدامات کارگروه فعالیت‌های قرآنی مردمی در طول سالیان متمادی گفت : یکی از مشکلاتی که در طول سال‌ها فعالیت این کارگروه با آن روبرو بوده است اینکه تولید علم در علوم قرآنی نداشته‌ایم.

در ادامه این نشست محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور نیز با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان درباره اینکه چه جاهایی باید امور مردمی و برون‌سپاری شود، افزود: براساس صحبت‌های رهبر انقلاب به نظر می‌رسد باید تعریف دقیق از شیوه حاکمیتی داشت، همچنین می‌توان فرمایشات رهبری در حوزه مردمی را تجمیع و به یک تعریف دقیق از شئون حاکمیتی در حوزه مردمی رسید.

وی افزود: بررسی آسیب‌ها و چالش‌های واگذاری امور به بخش مردمی، راه‌های اعتمادسازی و مصادیق اموری که قابل واگذاری است باید بررسی شود.

به اعتقاد انجم شعاع، مصادیق واگذاری فعالیت‌های قرآنی به بخش مردمی باید مشخص شود.

حسین سلیمانی مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه باید بخش مردمی و مؤسسات قرآنی وابستگی خود به بودجه دولتی را قطع کنند، گفت : مؤسسات مردمی باید درآمدزایی داشته باشد و در این بخش دولت باید کمک کند تا مؤسسات روی پای خودشان بایستند.

وی ادامه داد: اکثر مؤسسات قرآنی در امر محتوا غنی هستند اما اینها باید به بخش فناوری متصل شوند تا با ایده‌پردازی هم اتفاقات نو قرآنی را رقم بزنند و هم اینکه درآمدزایی کنند.

به گفته سلیمانی عزم و اراده مدیران دولتی در واگذاری امور قرآنی از بخش دولتی به بخش مردمی بسیار مهم است.

در ادامه این نشست مجتبی میرزایی نسب مدیرکل دفتر امور فرهنگی اجتماعی ستاد کانون‌های مساجد کشور هم گفت: در مؤسسات قرآنی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند برنامه‌های قرآنی حتی دولت را هم پشتیبانی کنند.

وی ادامه داد: با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توان توسعه خوبی را در این حوزه داشت، در همین کانون‌های مساجد بچه‌های مسجد به صورت دلی کارهای قرآنی را پیش می‌برند این در حالی است که باید از این مجموعه‌های مردمی حمایت شود.

سعید کریمی معاون ساماندهی و نظارت بر مؤسسات فرهنگی قرآن وعترت هم در این نشست گفت : از دیدگاه حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال واگذاری امور به بخش مردمی است اما این زمانی محقق می‌شود که بخش مردمی موردنظر زیرساخت لازم را داشته باشند و همچنین شئون حاکمیت را هم رعایت کنند.

وی افزود: باید دید با این واگذاری چالش جدیدی برای امور اتفاق نیافتد و زحمات قبلی از بین نرود.

در ادامه این نشست مقیمی نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز با تأیید احیاسازی کارگروه مردمی به عنوان یک ایده خوب، گفت : از سال ۷۷ این کارگروه فعالیت دارد اما باید یکبار آسیب‌هایی که در این سال‌ها وجود داشته بررسی و همچنین ظرفیت‌های موجود را احصاء کرد.

وی افزود: اعتمادسازی و نهادینه سازی فکری و فرهنگی هم در بخش مردمی امری است که نباید از آن غافل شد.

کریم دولتی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش دیگری از این نشست گفت : متأسفانه تجربه نشان داده برخی از فعالیت‌هایی که به بخش مردمی واگذار شده است گاهی دچار افراط و تفریط شده است، بنابراین ساز و کار نظارت و پایش بخش‌های مردمی همزمان با واگذاری امور به آنها باید انجام شود.

وی ادامه داد: اگر این مهم اتفاق بیافتد هم بخش دولتی با خیالی راحت به کار خود ادامه می‌دهد و هم بخش مردمی چهارچوب کار خود را می‌داند.

در بخش دیگری از این نشست حسین تقی‌پور معاون آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه واگذاری فعالیت‌های قرآنی به بخش مردمی اتفاق مهمی است، گفت: باید دید در طول سال گذشته چرا زحمات در این مسیر به ثمر ننشسته است. ما نیازمند بررسی آسیب‌ها و گره‌های که وجود دارد هستیم.

وی ادامه داد: برخی از مسئولیت‌های حاکمیتی امکان واگذاری ندارد اما می‌توان فعالیت‌های قرآنی را فهرست کرد و سپس بخش‌هایی که امکان واگذاری به بخش مردمی را دارد مشخص و کار را انجام داد.

تقی‌پور گفت : بخش‌های مردمی هم باید این اعتماد را به بخش دولتی بدهند که از پس کار برمی‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.