پ

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به معرفی پایتخت قرآنی ایران از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: برای چنین اقدامی و معرفی یکی از استان‌ها به عنوان پایتخت قرآنی کشور باید معیارهای مشخصی معرفی شود و این معیارها توسط کارشناسان متعدد و در جلسات مختلفی انتخاب شده و اساسنامه و آیین‌نامه‌ای تدوین شده که بر اساس آن معیارها، استان مورد نظر انتخاب شود.

وی افزود: با همه احترامی که برای عزیزان در استان بوشهر و نماینده ولی‌فقیه و قاریان و حافظان این استان قائل هستم که هم همسایه ما در استان خوزستان و هم جنوبی هستند، ولی به نظر من این تصمیم و اقدامی که از سوی معاون قرآنی وزارت ارشاد انجام شد یک کار شتاب‌زده، عجولانه و غیرکارشناسی شده است و باید مقداری حساسیت‌زدایی می‌شد.

دغاغله با بیان اینکه اکنون بسیاری از استان‌ها سؤال می‌کنند که به جا هست و باید مشخص شود که معرفی پایتخت قرآنی بر اساس چه معیارهایی انجام شده است، گفت: به عنوان یک خوزستانی عرض می‌کنم استان خوزستان ۸ سال تمام درگیر جنگ بود و این مسئله باید یک امتیاز محسوب شود حتی در مسابقات قرآن زیرا کل خوزستان و اهواز جبهه بوده است.

وی با تصریح اینکه از سوی دیگر خوزستان محور تواشیح کشور است، گفت: چندین سال متوالی و از سال ۷۳ تاکنون در اکثر سال‌ها در رشته تواشیح و مسابقات قرآن رتبه اول کشور را داشتیم؛ آقایان کریم منصوری، مقدمی، سیدکریم موسوی و غیره همگی از خوزستان هستند و همچنین چندین داور بین‌المللی قرآن داریم لذا تمام آن معیارهایی که گفته شده یا نشده است در خوزستان وجود دارد. ممکن است این سؤال نه برای بنده بلکه برای هر خوزستانی پیش آید که با توجه به این امتیازات و سبقه‌ها چطور شده است که معاون قرآنی وزارت ارشاد تصمیم گرفتند استان بوشهر، پایتخت قرآنی کشور باشد. البته بحث فقط خوزستان نیست ما ظرفیت‌های خوبی هم در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران داریم و شاید این مسئله برای تهرانی‌ها هم سؤال است که بر اساس چه معیاری پایتخت قرآنی کشور انتخاب شده است.

دغاغله با بیان اینکه اگر به حساب تعداد مؤسسات قرآنی است، تعداد مؤسسات هر استان را بشمارند و اعلام کنند، گفت: تعداد حسینیه‌های خوزستان بیشتر از تعداد حسینیه‌های کل کشور است. تعداد مؤسسات قرآنی، حافظان و قرا هم در این استان بسیار زیاد است لذا هم به لحاظ کمی هم کیفی این پتانسیل‌ها در خوزستان وجود دارد که البته در استان‌های دیگری هم هست.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم با تأکید بر اینکه این کار معرفی پایتخت قرآنی کشور یک کار شتاب‌زده‌ای بود که انجام شد، گفت: باید برای آن فراخوانی اعلام شود و به هر استان اعلام شود که مزیت‌ها و آمارها و پتانسیل‌های قرآنی خود را اعلام کنید و این این آمارها هم از جاهای معتبر مثل اوقاف، تبلیغات اسلامی و ارشاد و حتی نمایندگی ولی‌فقیه اخذ شود تا همگی آمارهای رسمی معتبری باشند و بر اساس آن آمارها و فعالیت‌هایی که در زمینه نرم‌افزاری، مؤسسات قرآنی، کسب مقام‌های مسابقات و غیره انتخاب پایتخت قرآنی انجام شود.

وی در پایان تأکید کرد: باید انتخاب و معرفی پایتخت قرآنی کشور به صورت فراخوان باشد تا این فرصت برای همه استان‌ها برای ارائه پتانسیل‌های قرآنی خود وجود داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.