پ
به گزارش ایکنا با توجه به اجرای نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» از سوی دارالقرآن‌ الکریم سازمان تبلیغات اسلامی در ماه رمضان گذشته و تداوم آن با اجرای فاز دوم این طرح در قالب انتخاب ۱۰۰ آیه مأنوس قرآن در میان مردم، روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با بررسی مراحل اجرا شده در راستای این طرح، طی مطلبی به مرور آنچه به انجام رسیده است در هفت بند پرداخته است که در ادامه از نظر می‌گذرد:
وقتی حدود ۲۰ ميليون ايرانی در ماه مبارك رمضان در پويش «زندگی با آيه‌ها» مشاركت كرده‌اند، بايد پذيرفت كه اين حركت ملی ديگر نياز چندانی به معرفی ندارد، اما صرفاً برای يادآوری تكرار می‌شود كه حركت هم‌افزای ملی زندگی با آيه‌ها يك پويش قرآنی است و تلاش دارد، جامعه را قرآنی‌تر كند.
در اين حركت در بازه‌های زمانی معلوم، تعداد مشخصی آيه برگزيده می‌شود تا مخاطبان، آنها را در مرحله اول حفظ و با تكرار اين آيات، در آنها تدبر داشته باشند. اين آيات خوش‌خوان و مورد تأکید بزرگان دينی بوده و از همه مهم‌تر فرازهايی هستند كه مردمان امروز لازم است با جان و دل اين آيات را زندگی كنند. يك بار ديگر مسير پيموده شده اين حركت را با هم مرور می‌كنيم.
۱ ـ سیزده سال پيش آيت‌الله خامنه‌ای ابراز اميدواری كردند كه كشورمان ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشد. با همه تلاش‌های صورت گرفته متأسفانه این خواسته رهبری هنوز محقق نشده است با اين حال برای آن كه قرآن به زندگی آحاد جامعه وارد شود، طرحی تازه مطرح شد؛ حفظ موضوعی قرآن یکی از طرح‌های مغفول در ساختار مصوبی دستگاه‌های کشور بود که به همت سازمان دارالقرآن‌ الكريم سازمان تبليغات اسلامی در چند گام طراحی شد.
۲ ـ آذرماه سال ۱۴۰۲ برای تست اولیه شیوه اجرای حفظ موضوعی قرآن، در طرحی با عنوان «مستورا» ۱۲ فراز درباره عفاف و حجاب انتخاب شد. بازخوردهای فراوانی از این طرح به دست آمد. براساس همان بازخوردها در یک گستره فراتر، طرحی برای ماه مبارک رمضان آماده شده و محتوای آن براساس مسیر کتاب «طرح کلی اندیشه اسلام» انتخاب شده كه اين مجموعه براساس آرا و نظرات آيت‌الله سيدعلی خامنه‌ای گردآوری شده است.
۳ ـ برای طرح جديد عنوان «زندگی با آيه‌ها» انتخاب شد و ماه مبارك رمضانی كه پشت سر گذاشتيم، اولين قدم آن برای حفظ موضوعی قرآن برداشته شد. برای بازه رمضان ۱۴۴۵ قمری، ۳۰ آيه قرآن انتخاب شد. اين آيات در قالب‌های مختلف رسانه‌ای برای عموم بازخوانی می‌شد. برخی صرفاً با آنها آشنا می‌شدند، عده‌ای ديگر برايشان تكرار می‌شد، اما مشاركت‌كنندگان در پويش سعی در حفظ و تدبر آنها داشتند.
۴ ـ نتيجه عمليات پويش زندگی با‌ آيه‌ها در ماه مبارك رمضان چنين رقم خورد؛ ۴۵ ميليون نفر در معرض محتوا قرار گرفتند و ۳۰ ميليون نفر محتواهای توليدشده برای اين پويش را ديدند. در اين ميان ۲۰ ميليون نفر در پويش حضور پيدا كردند و ۱۱ ميليون نفر در مسابقه آن شركت كردند. همچنين دو ميليون نفر در آزمون حفظ و فهم سی پرسش نهايی مشاركت كرده و يك ميليون نفر گواهی حضور در پويش زندگی با آيه‌ها دريافت كردند.
۵ ـ گام نخست كه در ماه مبارك رمضان برداشته شد، زمینه‌ساز ادامه فعالیت‌های پویش زندگی با آیه‌ها در مناسبت‌های دیگر بود. برای گام دوم پویش زندگی با آیه‌ها اوقات فراغت و مناسبت‌هایی از جمله عید غدیر، محرم، صفر و اربعین، ۱۷ ربیع‌الاول و هفته وحدت در نظر گرفته‌ شد. مناسبت‌های مهمی که زمینه مناسبی برای انتقال پیام‌های برخی آیات و تأکید و انس با برخی آیات بودند و بر همین اساس، با در نظر گرفتن مناسبت‌ها، آیاتی برای ارتباط مخاطبان با قرآن کریم انتخاب شدند.
۶ ـ در مرحله جدید پویش تلاش می‌شود آیاتی را که عمده مردم آنها را حفظ هستند و از آنها در زندگی روزمره استفاده می‌کنند، شناسایی شوند. دبیرخانه پویش ۲۰۰ آیه پراستفاده را انتخاب كرد و از اهالی فرهنگ و فعالان قرآنی خواست كه نظر خود را درباره این آیات برای انتخاب ۱۰۰ آیه ارائه دهند تا طراحی‌های لازم برای ادامه مسیر پویش ملی زندگی با آیه‌ها از این طریق میسر شود.
۷ ـ فراخوان انتخاب ۱۰۰ آیه مأنوس از میان آیات منتخب کلام‌الله مجید که در تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ آغاز و به مدت یک ماه نیز ادامه داشت، با مشارکت بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر از فعالان فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد. براساس نتایج به دست آمده این پویش از همه نظرات استفاده شد و ۱۰۰ آیه منتخب با مشارکت و نظرسنجی از فعالان فرهنگی و قرآنی کشور در ادامه مسیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنين به قید قرعه به ۱۴ نفر از شرکت‌کنندگان در این فراخوان هدایایی تقدیم می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.