پ

حسین بهبودی مدیر کل توسعه مشارکتهای مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص طرح رصد، پایش و ارزیابی مؤسسات قرآن و عترت و همچنین خانه های قرآن اظهار داشت: پیرو تجربیاتی سال 99 در خصوص طرح رصد، پایش و ارزیابی مؤسسات قرآن و عترت اتفاق افتاد، طرح رصد، پایش و ارزیابی خانه های قرآن شهری و روستایی تحت نظارت سازمان دارالقران الکریم نیز در دو مرحله و به شکل خوداظهاری و میدانی و از نیمه های شهریور ماه سال 1400 و با خوداظهاری مدیران خانه های قرآن و تدوین دستورالعمل های مربوطه آغاز شد.

مدیر کل توسعه مشارکتهای مردمی سازمان دارالقرآن الکریم  اظهار داشت: حدود 4000 هزار مدیر خانه قرآن و عترت در این بازه زمانی و با ورود به سامانه و تکمیل فرم های مورد نظر، اطلاعات خود را تکمیل و برای سازمان دارالقرآن الکریم ارسال نمودند و پس از آن، اطلاعات دریافتی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. وی گفت: همزمان با این مرحله و با محدوددیتهایی که به واسطه شیوع بیماری کرونا ایجاد شده بود و با توجه به سایر محدودیتها، مرحله رصد میدانی نیز آغاز شد.

بهبودی خاطرنشان کرد: در این مدت دستورالعمل های این طرح با تأکید و پیگیری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تدوین و به استانها ابلاغ شد و سپس با مشارکت 400 نفر ارزیاب و کارشناسان قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی، کار رصد میدانی آغاز شد. وی افزود: به دلیل محدودیتهای ایجاد شده جوی، مالی و اعتباری و همچنین شرایط خاص کرونا، کار رصد میدانی تا نیمه اسفند ماه سال 1400 ادامه پیدا کرد.

بهبودی گفت: در این مدت و با مشارکت جهادی ارزیابان، حدود 5000 خانه قرآن و عترت شهری و روستایی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد با توجه به شرایط کرونایی در کشور، بیش از 2000 خانه قرآن و عترت فعالیت خود را متوقف و یا تعدادی از آنها که توانمندی فعالیت در فضای مجازی داشتند، فعالیت خود را در این فضا و از این طریق ادامه داده اند.

وی بیان کرد: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته، خانه های قرآن و عترت شهری و روستایی که فعالیتشان متوقف شده بود نیز به دو دسته تقسیم میشدند. گروهی از خانه های قرآن به دلیل وضعیت کرونا، مهاجرت، دلایل شخصی و …. فعالیت خود را به طور کامل متوقف و بیش از 2000 خانه قرآن و عترت نیز فعالیت خود را به شکل موقت متوقف نموده اند.

وی افزود: علیرغم تلاشهای صورت گرفته، گروهی از خانه های قرآن به دلیل دشوار بودن شرایط دسترسی نیز مورد رصد قرار نگرفته اند اما اطلاعات این خانه های قرآن موجود است و این تعداد خانه های قرآن نیز به زودی مورد بررسی ارزیابان قرار خواهند گرفت.

 بهبودی اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد خانه های قرآن و عترت، تلاش ما بر این است که در سال 1401 به اطلاعات دریافتی از خانه های قرآن رسیدگی و آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی گفت: نتیجه اولیه تحلیل و بررسی رصد خانه های قرآن پس از رسیدگی به خانه های قرآنی که هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته اند اعلام می شود. وی در پایان خاطر نشان ساخت: همانطور که وعده داده شده بود در سال 1399 تمامی مؤسسات قرآنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و این ارزیابی به صورت هر دو سال یکبار نیز صورت خواهد گرفت. وی گفت: با توجه به دستور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم مبنی بر رسیدگی به وضعیت مؤسسات، در حال حاضر در حال تدوین دستورالعمل های رصد مؤسسات قرآن و عترت و بازنویسی آن هستیم و در اواخر فصل بهار نیز رصد دوم مؤسسات قرآن و عترت را اجرا خواهیم نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.