پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز، حجت الاسلام اکبر اخگربخشایش کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اشتهارد گفت: ماه محرم در قرآن به طور واضح بیان نشده است اما آیات مختلفی در قرآن وجود دارد که به سوگواری محرم با صراحت تمام تأیید می کند.

حجت الاسلام اکبر اخگربخشایش اظهار داشت: آیاتی که درباره ماه های حرام و لزوم حرمت آنها نازل شده است. ماه محرم نیز یکی از ماه های حرام است که در قرآن به آن پرداخته شده است. کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اشتهارد به آیه شریفه 36 از سوره توبه اشاره کرد که درباره ماه های حرام وارد شده می فرماید: «ان عدة الشهور عند الله اثنا عشر شهرا فی کتاب الله یوم خلق السماوات و الارض منها اربعة حرم، ذلک الدین القیم فلا تظلموا فیهن انفسکم. “به راستی تعداد ماه ها در نزد خدا، دوازده ماه است و این در کتاب خدا است از روزی که آسمان ها و زمین را آفرید. چهار ماه از آن ها ذی قعده، ذی حجه، محرم و رجب حرام می باشند. این است آیین استوار. پس در آن ماه ها بر خود ستم روا مدارید.”

حجت الاسلام اکبر اخگربخشایش بیان کرد: این آیه اشاره می کند هنگامی که خدای سبحان، زمین و آسمان ها را آفرید و کرات آسمانی؛ از جمله ماه را در گردش به دور زمین به حرکت در آورد، زمان را به سال و سال را به دوازده ماه، به تعداد منازل ماه، محدود و مشخص کرد و پیامبران الهی نیز بر اساس آن عمل کرده و اعمال و عبادات خویش (مانند روزه و حج) را تعیین می نمودند.

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اشتهارد تاکید داشت: در آیه شریفه 36 سوره توبه، به حرمت چهار ماه از سال و لزوم نگهداری احترام آن ها به صراحت بیان شده است و این که شکستن حرمت آن ها و اقدام نمودند به جنگ و خون ریزی در این مدت، ستم بر بشریت است و منظور از «کتاب الله» در این آیه، لوح محفوظ است و هم چنین در کتاب هایی که بر پیامبران پیشین نازل شده اند، مطالب مزبور بیان شده اند.(مجمع البیان، ج 5 و 6، ص 42)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.