پ

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «یک موسسه قرآنی در حاشیه شهر مشهد با تلاش‌های خود منجر به صفر شدن آسیب‌های اجتماعی در این منطقه شد به‌طوری‌که جانشین نیروی انتظامی استان خراسان رضوی از برچیده شدن کیوسک کلانتری از این ناحیه خبر داده و اعلام کرده است که از این‌ پس، هزینه این کلانتری به این موسسه قرآنی واریز می‌شود». این‌ها بخشی از سخنان حجت‌الاسلام قاسم الهایی سحر «معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن» در گفتگو با خبرنگار سازمان تبلیغات اسلامی است.

او در این مصاحبه می‌افزاید: یک مؤسسه قرآنی دیگر در ارومیه توانسته با تلاش‌های خود ۱۷ مؤسسه قرآنی در خارج از کشور از جمله هلند، اسپانیا، ترکیه، سوئد و عراق راه‌اندازی کند. یا در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی، مؤسسه‌ای در کاشان از ۵۰ فقره طلاق جلوگیری کرده است. لذا معتقدم باید این مؤسسات از سوی دستگاه‌های دولتی و خیرین حمایت شوند.

حجت‌الاسلام قاسم الهایی سحر گفت: ما هر چه داریم از قرآن و عمل به آن است و باید رسانه‌ها تلاش کنند تا فرهنگ قرآنی در جامعه بهینه شود چراکه یادگیری و عمل به قرآن می‌تواند برای فرد و جامعه مفید باشد. این در حالی است که معتقدم باید مردم، فرزندان خود را به مؤسسات قرآنی بسپارند چراکه مأنوس بودن با قرآن، موجب مصونیت جامعه از زشتی‌ها و تلطیف فضا تربیتی خواهد شد.

توسعه ارتباطات با دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود می‌گوید: سازمان دارالقرآن الکریم در مأموریت‌های بخش مردمی خود تمام تلاش‌های خویش را به «توسعه ارتباطات با دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی» که در زمینهٔ فعالیت‌های قرآنی، دستی بر آتش دارند معطوف کرده است تا در پی مشارکت با این نهادها؛ برنامه‌های قرانی را در قالب تفاهم‌نامه‌هایی در جامعه توسعه دهد و به همین منظور حدود ۵۳ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی منعقد کرده است که خیرش برای استانها در راستای تسهیل امور، هم‌افزایی و ظرفیت‌های مردمی خواهد بود. مثلاً موسسه‌ای که در حال حاضر تعدادی مربی، قاری و حافظ قرآنی تربیت‌کرده است می‌تواند این ظرفیت‌ها را در اختیار شهرداری‌ها یا آموزش‌وپرورش شهرستان خود برای افزایش سواد قرآنی قرار دهد.

۱۸۰۰ موسسه قرآنی، ۹ هزار خانه قرآنی و ۶ هزار جلسات خانگی درکشور

وی، صدور مجوز فعالیت، نظارت و راهبری مؤسسات قرآنی را سه مأموریت مهم سازمان دارالقرآن الکریم در مورد این مؤسسات اعلام می‌کند و از ۱۸۰۰ موسسه قرآنی، ۹ هزار خانه قرآنی و ۶ هزار جلسات خانگی در کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: این مؤسسات به‌عنوان یک شبکه متمرکز قرآنی فعال هستند و به‌صورت متمرکز، برنامه‌ها و گزارش کارهای خود را برای ما ارسال می‌کنند و ما نیز برنامه‌های سالیانه، فصلی و مناسبتی را که باید این مؤسسات انجام دهند ارائه می‌دهیم.

به گفته معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن؛ خانه‌های قرآنی در سال ۱۴۰۰ از ۸ هزار به ۹ هزار افزایش‌یافته است.

۴۰۰ موسسه قرآنی وجود خارجی نداشتند!

حجت‌الاسلام الهایی سحر با اشاره به برگزاری آمایش سال گذشته سازمان دارالقرآن در مورد مؤسسات قرآنی می‌گوید: در این آمایش مشخص شد که ۴۰۰ موسسه قرآنی وجود خارجی نداشتند!

این مدیر قرآنی بابیان اینکه سازمان دارالقرآن به‌صورت فصلی مؤسسات قرآنی را رصد می‌کند خبر داد سرکشی سالی یک‌بار به مؤسسات و خانه‌های قرآنی موجب شناسایی آسیب‌های این مؤسسات شده است.

بنا نبود موسسات قرآنی، مهد کودک بشوند

وی در مورد برخی از آسیب‌های مؤسسات و خانه‌های قرآنی می‌گوید: بنا نبوده که مؤسسات قرآنی، مهدکودک بشوند اما با توجه به شرایط مالی و اقتصادی که برای این مؤسسات ایجادشده، این مؤسسات به راه‌اندازی مهدکودک قرآنی اقدام کردند و تقریباً حدود ۷۰ درصد از مؤسسات در سطح کشور مهدکودک قرآنی هستند درحالی‌که در اساسنامه مؤسسات قرآنی، افزایش سواد قرآنی جامعه مورد تأکید بوده است. البته منظور ما این نیست که در مهدکودک‌های قرآنی این امر محقق نمی‌شود اما معتقدیم که حق مطلب به‌خوبی ادا نخواهد شد. لذا ما این آسیب را شناسایی و در پی رفع آن هستیم.

حمایت های مالی و محتوایی از موسسات قرآنی

معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن در پایان با اشاره به حمایت‌های سازمان دارالقرآن نسبت به مؤسسات قرآنی، این حمایت‌ها را شامل سه بخش مالی، محتوایی و مرتبط کردن آنان با دستگاه‌های دولتی ازجمله بنیاد برکت، علوی و بنیاد مستضعفین برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.