پ

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست «حسین بهبودی» مدیرکل توسعه و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه یکی از موانع بر سر راه واگذاری امور قرآنی به موسسات مردمی عدم نگاه واقع‌بینانه به موضوع است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که باید به آن دقت و مورد بررسی قرار گیرد این است که چه میزان از امور تا به امروز از سوی متولیان امور قرآنی واگذار شده است و آیا امور واگذار شده به خوبی کار خود را ادامه داده است یا خیر.

وی ادامه داد: وظایفی که در اختیار حکومت است اگر بخواهیم به طور کامل به موسسات تفویض کنیم اتفاق کاملا خوبی نیست، باید امور قابل واگذاری بررسی شود و سپس کار واگذاری انجام شود.

مدیرکل توسعه و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن کریم تاکید کرد: برخی دستگاه‌ها امور اجرایی دارند که امکان واگذاری دارد اما ما اطلاع نداریم، از این رو باید مشخص شود که متصدی و نظارت بر این مسائل‌ها با چه کسی است، به همین منظور باید در شورای توسعه قرآنی این موضوع پیگیری شود، البته باید یک شورا هم بر اموری که تا به حال واگذار شده است نظارت داشته باشد تا عملکرد موسسات را بررسی کند

در ادامه این نشست محمد انجم شعاع مدیرعامل اتحادیه‌ موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه  اعتمادسازی در امر واگذاری یک امر مهمی است، خاطرنشان کرد: یک دستگاه‌ها باید این اعتماد را به یک مجموعه مردمی داشته باشد که در صورت واگذاری کار انجام می‌شود. البته برای این کار باید یک نظارت بر روی امور واگذار شده باشد تا یک دستگاه نیز امورش زیر سوال نرود.

محمدحسین فریدونی مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در بخشی از این نشست به امور حقوقی مربوط به چگونگی واگذاری امور قرآنی مربوط به دستگاه‌های دولتی به موسسات اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که تا چه اندازه موسسات قرآنی می‌توانند به رسالت خود درست عمل کنند و به انحراف نرفته و اقدامات ضد دین انجام ندهند.

در بخش پایانی این نشست نیز سلیمانی مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی یادآور شد: ابتدا ما باید شئون حاکمیتی را تعریف کنیم تا بدانیم‌ چه اموری را می‌توان واگذار کرد، سپس اینکه چه شئون حاکمیتی وجود دارد اعلام شود. همچنین یکسری کارهای خرد در دستگاه‌های دولتی باقی مانده است که هنوز واگذار نشده است و باید رصد، شناسایی و واگذار شود.

در پایان این جلسه اعضا بر روی عدم اجرایی شدن مصوبات جلسات پیشین تاکید داشته و با ابراز گلایه خواستار برگزاری یک جلسه فوری و رسیدگی به همین مصوبات شدند

در این نشست محمدانجم شعاع مدیرعامل اتحادیه‌ موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، حسین بهبودی مدیرکل توسعه و مشارکت‌های سازمان دارالقرآن کریم، محمدحسین فریدونی مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سعید کریمی معاون رسیدگی به امور موسسات، حجت‌الاسلام علی مقنی نصرآبادی نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و کریم دولتی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز حضور داشتند.

گفتنی است، در پنجمین جلسه کارگروه «فعالیت‌های قرآنی مردمی» نیز مصوباتی از سوی این کارگروه تدوین شد که به شرح ذیل است:

1جمع آوری منویات مقام معظم رهبری توسط ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

2. ارائه تعریف دقیق از شئون حاکمیتی از دو بعد حقیقی و حقوقی

3. شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های فعالیت‌های قرآنی مردمی و موانع واگذاری کار به بخش مردمی

4. بررسی راه کارهای پایداری منابع و نسبت حمایت دولت از بخش مردمی

5. مشخص شدن ظرفیت منابع وقف در بخش مشارکت‌های مردمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.