پ

محمد جواد نظریان طلبه حافظ قرآنیک جوان دهه هفتادی با عشق راه خدمت به قرآن را انتخاب کرده و برای رسیدن به موفقیت‌هایش وارد حوزه علمیه قم می‌شود و اکنون نیز طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم است که در حال حاضر دوران سربازی را می‌گذراند.

او که خود از حافظان کل قرآن کریم است در دورانی که مشغول به حفظ بود، ایده‌‌ای برای طراحی یک مصحف مخصوص حفظ قرآن همراه با تصویرسازی، موضوع‌بندی و پاراگراف‌بندی سوره‌های قرآن کریم به ذهنش می‌رسد و در نهایت این مصحف شریف را پس از سه سال طراحی و ارائه می‌شود. گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا از همدان با این طلبه جوان را در زیر می‌خوانید:

محمدجواد نظریان، فعال قرآنی ملایر با بیان اینکه متولد ۱۳۷۴ است و از سال ۸۹ وارد حوزه علمیه قم شده است، اظهار کرد: با توجه به علاقه وافری که به دروس حوزه داشتم تصمیم گرفتم تحصیلات خود را در حوزه و لباس روحانیت داشته باشم. از همان کودکی در خانواده‌ای مذهبی با پدری زحمتکش و مادری با ایمان بزرگ شدم. ما سه فرزند پسر هستیم که یکی از برادرانم پزشک و برادر کوچکترم نیز پرستار است و همه تلاش خانواده بر این بوده که فرزندانی موفق در راه خدمت به جامعه تربیت کنند.

وی با بیان اینکه از کودکی به خواندن قرآن و حفظ آیات الهی علاقه‌مند بودم، گفت: همیشه دوست داشتم وقتی قرآن می‌خوانم معانی آن را نیز یاد بگیرم؛ در دوران کودکی و بعد از آن در دوران ابتدایی و راهنمایی حفظ سوره‌های کوچک قرآن را انجام می‌دادم، بعد از ورود به حوزه و از همان سال ۸۹ حفظ قرآن را شروع و در مدت کوتاهی شش جزء قرآن را حفظ کردم.

نظریان یادآور شد: با توجه به سنگین شدن دروس ادامه حفظ را کنار گذاشتم، زمانی که درس خارج را می‌خواندم همزمان با بیماری کرونا بود که تصمیم گرفتم دوباره ادامه حفظ آیات کتاب وحی را داشته باشم.

دوران کرونا فرصتی برای شروع تدوین مصحف حفظ قرآن

این فعال قرآنی با بیان اینکه ایده‌ای‌ به ذهنم رسید که مصحفی برای حافظان قرآن طراحی کنم که به راحتی بتوانند آیات را حفظ کنند، افزود: با شوق و ذوق بیشتری کار را دنبال کردم و به لطف خدا توانستم علاوه بر اینکه قرآن را حفظ کنم و حافظ کل شوم این ایده را نیز عملی کنم.

نظریان با بیان اینکه ۳ سال طول کشید که کار به نتیجه برسد، افزود: در این راستا با تحقیقات بالا و راهنمایی اساتید مختلف و نظرات سازنده توانستم کار را ارائه و بعد از مدت پروسه تقریبا طولانی مجوز آن را کسب کنم. این مصحف سه مرحله از سوی اساتید دانشگاه و حوزه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت تا از سوی سازمان دارالقرآن کشور به تأیید رسید.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات در امور مختلف برای اینکه مطلبی در ذهن بماند نیاز است آن مطلب به‌صورت یک تصویر، و یا یک خاطره باشد که بسیار کمک‌کننده است، گفت: در حفظ قرآن نیز روال به این شکل است. در واقع تصویرسازی از آیات را با روش‌های مختلف داشتم که با این روش‌ مانند اینکه در کدام قسمت سوره داستان یوسف آمده، در کدام قسمت به بنی‌اسرائیل اشاره شده و…، باعث شد تا بتوانم این مصحف را طوری طراحی کنم که کار را برای علاقه‌مندان به حفظ و حافظان قرآن راحت کنم.

این فعال قرآنی گفت: حافظه تصویری بسیار مهم است، به‌ویژه در حفظ قرآن کریم. غالبا حافظان قرآنی با توجه به قابلیت‌های قرآن عثمان طه این کتاب را برای حفظ انتخاب می‌کنند. خودم نیز برای حفظ از این مصحف استفاده کردم، اما در مصحف عثمان طه آیات مشابه زیاد هستند و اگر این آیات مشابه در ظاهر فرق کنند در راستای حفظ به حفاظ کمک بیشتری می‌کند.

وی یادآور شد: به ذهنم رسید که اگر این آیات دسته‌بندی و پاراگراف‌بندی شوند، باعث می‌شود که آیات بیشتر در حافظه تصویری باقی بماند. این مصحف به‌گونه‌ای طراحی شده که شماره آیه یا صفحه آیاتی که حافظ می‌خواند بهتر در ذهنش بماند و این به خاطر موضوع‌بندی است که برای هر سوره مشخص شده است.

این فعال قرآنی اضافه کرد: در چند کتاب عربی دیگر رنگ‌بندی را دیده بودم، اما در واقع من در این روش تکنیک‌هایی را به‌کار بردم و انتخاب کردم که در حال حاضر در این زمینه نمونه‌ای وجود ندارد.

نظریان با بیان اینکه در حال حاضر این نسخه به‌صورت الکترونیکی در فضای مجازی قابل دسترس است و در صورت تأمین بودجه نسخه فیزیکی آن نیز منتشر خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه این مصحف وقف عام شده است، همه کسانی که دل در گرو قرآن کریم دارند می‌توانند این منبع را نشر دهند، مقدمه و راهنمای این مصحف نیز به‌صورت جدا آورده شده است. علاقه‌مندان برای دسترسی به این مصحف حفظ می‌توانند به لینک https://s۵.uupload.ir/files/moshafehefz/Moshafehefz.pdf و برای دانلود راهنمای مصحف به لینک https://my.uupload.ir/dl/۰j۵a۴rNo مراجعه کنند.

یادآور می‌شود، این فعال قرآنی علاوه بر این در حوزه خط نستعلیق، نقاشی، قالی‌بافی و همچنین شعر و داستان نیز فعالیت دارد و تاکنون دو کتاب داستان از وی منتشر شده و یک کتاب نیز در آستانه انتشار است. یکی از طلاب جوان و جهادی است که در روستاهای دورافتاده و محروم نیز با آموزش‌های قرآن برای کودکان توانسته به تعداد زیادی از کودکان قرآن آموزش‌ دهد.

مجوز مصحف شریف قرآن برای حفظ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.