پ

سومین جلسه کمیته تخصصی قرآن کریم چهارمحال‌وبختیاری امروز ۲۷ مهرماه با میزبانی اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان و با حضور دبیران قرآنی ادارات و دستگاه‌ها در محل این اداره‌کل برگزار شد.

حمیدرضا حیدری، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان در این جلسه با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع قرآن و عترت(ع) در راستای رویکرد تربیتی و اصلاحی از بدو تأسیس سازمان زندان‌ها در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: با در دستور کار قرار گرفتن زندان‌بانی اسلامی، اصلاحی و تربیتی، ریل‌گذاری برای اصلاح و تربیت کسانی که به‌هر دلیل وارد زندان می‌شدند به‌شکلی بنا نهاده شد که از مولفه‌های فرهنگی و قرآنی برای برگرداندن آنان به مسیر صحیح بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این هدف، برنامه‌های متنوعی تعریف شد که یکی از این برنامه‌های ثابت و همیشگی اجرای فعالیت‌های قرآنی بوده است و اتفاقا این دست برنامه‌ها از جمله انسان‌سازترین و موثرترین اقدامات اصلاحی و تربیتی چه برای متولیان و چه برای مددجویان زندان‌ها بوده و این برنامه‌ها نخست با روخوانی و روانخوانی و سپس با عمیق‌تر شدن مباحث در حوزه مفاهیم و تفسیر برای مددجویان استفاده می‌شود.

برنامه‌های قرآنی اجرا شده برای جامعه هدف اداره‌کل زندان‌ها

حیدری در خصوص برنامه‌های قرآنی اجرا شده برای جامعه هدف اداره‌کل زندان‌ها، بیان کرد: در ۵ ماهه نخست امسال، ۶۱۴ مددجو در دوره‌های روخوانی و روانخوانی قرآن شرکت کردند که از این تعداد، ۳۴۱ نفر موفق شدند آموزش‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند. همچنین در طی این مدت، حدود ۲۵ نفر به حفظ از یک جزء تا کل قرآن کریم نائل شدند که با توجه به تمهیداتی که از سوی دادگاه انقلاب برای احکام جایگزین حبس در صورت حفظ قرآن کریم اندیشیده شده است، می‌طلبد در این حوزه فعالیت گسترده‌تری انجام شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان بخشی دیگر از فعالیت‌های قرآنی این نهاد را ناظر به حفظ موضوعی دانست و توضیح داد: ۶۸۱ مددجو در ۵ ماهه نخست امسال در این خصوص فعالیت داشتند؛ همچنین در حوزه تدبر در قرآن ۵۶۱ مددجو و در حوزه تفسیر ۵۱۴ مددجو از آموزش‌ها بهره‌مند شدند. در بخش آموزش تجوید نیز ۵۳۲ نفر شرکت کردند که ۳۹۷ نفر موفق به طی دوره تجوید قرآن کریم در ۵ ماهه نخست امسال شدند. در زمینه تواشیح و جمع‌خوانی نیز ۵۷ زندانی فعال وجود دارد.

حیدری برگزاری مسابقات قرآن در سطوح شهرستانی، استان و کشوری را یادآور شد و گفت: این مسابقات هر ساله برای کارمندان، خانواده کارمندان، سربازان وظیفه مامور به خدمت در زندان‌ها و نیز مددجویان برگزار می‌شود، ضمن اینکه ۱۰ روحانی مسئولیت ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در ندامتگاه‌های سراسر استان را بر عهده دارند و در صورت لزوم از حضور اساتید قرآنی استان تیز مدد گرفته می‌شود.

وی با اشاره به تجربه موفق دیگر استان‌ها در راه‌اندازی خانه‌های قرآن در هر ندامتگاه‌ها، بیان کرد: می‌طلبد که در استان ما نیز این مراکز در تمامی ندامتگاه‌ها با رعایت استانداردها و شاخص‌های مورد نیاز به فعالیت بپردازند و اداره تبلیغات اسلامی استان می‌تواند نهاد زندان‌ها را در این امر یاری‌گر باشد.

مددجویان زندان‌ها مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و قرآنی باشند

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان جامعه هدف این نهاد را ظرفیتی عظیم و متشکل از تمام اقشار جامعه برشمرد و افزود: از تمام ادارات و دستگاه‌ها انتظار می‌رود که در صورت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی به‌ویژه با حضور چهره‌های شاخص ملی، جامعه مددجویان زندان‌ها را نیز به‌عنوان مستمع همیشگی این دست برنامه‌ها در نظر داشته باشند چرا که قطعا برگزاری برنامه‌های تاثیرگذار فرهنگی و قرآنی برای این افراد منشا تاثیر در راستای اصلاح و بهبود و تربیت آنان خواهد بود.

حیدری ظرفیت گروه‌های جهادی برای اجرای رسالت‌ها و مأموریت‌ها در بستر زندان‌ها را نیز یادآور شد و گفت: از فعالیت گروه‌های ثبت‌شده از قبیل NGO ها، خانه‌های قرآن، مؤسسات قرآنی، خانه‌های هلال و غیره در زندان‌ها در قالب اجرای برنامه‌های قرآنی و فرهنگی و اجتماعی، بهسازی فضاهای موجود، درمان، معیشت مددجویان، کمک به آزادسازی و … استقبال و حمایت می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس آمار، سالانه ۶۰۰ هزار ورود و خروج به زندان‌های استان ثبت می‌شود و با در نظر گرفتن خانواده‌های این افراد، یک جامعه هدف بسیار عظیم از تأثیرات سوء زندانی شدن متاثر می‌شوند که اگر برنامه مدون و منسجمی برای این افراد تدارک دیده نشود، ضربه سنگینی بر پیکره جامعه و نظام وارد می‌شود.

مستندسازی از فعالیت‌های قرآنی ادارات در دستور کار قرار دارد

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان ضمن تأکید بر حمایت و مساعدت این نهاد در جهت تأسیس خانه‌های قرآن در تمامی زندان‌های استان، اظهار کرد: همچنین گروه رسانه‌ای اداره‌کل تبلیغات اسلامی مستندی از فعالیت‌های قرآنی اداره‌کل زندان‌های تهیه خواهد کرد تا ضمن پرداختن به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قرآنی، مشکلات و موانع موجود نیز احصا شوند.

وی با اشاره به مصوبات جلسه پیشین کمیته تخصصی قرآن کریم استان که ماه گذشته با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه پیشین ایجاد بانک اطلاعاتی قرآنیان استان مورد تأکید قرار گرفت که این موضوع در دستور کار قرار دارد؛ همچنین در جلسه پیشین تشکیل شورای قرآنی صدا و سیما یکی از مصوبات بود که رایزنی و نامه‌نگاری برای تحقق این امر در دست انجام است.

کارگر تأکید کرد: سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی استان در چهار حوزه شامل آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج، پژوهش و آموزش و مدیریت واحد قرآنی دیده شده که این سند باتوجه به گذشت حدود ۴ سال از تدوین و تصویب آن نیاز به بازنگری دارد و این رسالت بر عهده دبیر قرآنی دانشگاه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.