پ

جت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد شورای راهبری اجرای اسناد توسعه فرهنگ قرآنی در ایام اخیر گفت: بر اساس تصمیم این شورا، که دبیران کمیسیون‌های هفت‌گانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آن حضور دارند، مقرر شد از صاحبان ایده، طرح و برنامه اجرایی کشور طی فراخوان عمومی خواسته شود تا برنامه‌های خود را برای اجرا در سال ۱۴۰۳ ارائه کنند.

قائم‌مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در این دوره نگاه و رویکرد اصلی دبیرخانه شورای توسعه حمایت از مؤسسات و مجموعه‌های مردمی است، گفت: از تمامی سازمان‌ها، نهادها و موسسات ارائه‌دهنده خدمات عمومی و تخصصی در حوزه قرآن کریم از جمله مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، مراکز علمی – فرهنگی، خانه‌های قرآن و عترت، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری قرآنی یا اشخاص حقیقی برای ارائه ایده، طرح و برنامه اجرایی دعوت می‌شود.

حسینی با تأکید بر برنامه‌ریزی بهینه امور قرآنی کشور با توجه به محدودیت منابع قرآنی، به برخی شرایط ایده‌ها و طرح‌هایی که ارائه می‌شود، پرداخت و افزود: داشتن سابقه و کارنامه عملکرد موفق در حوزه مربوط به برنامه اعلام شده، داشتن توانایی مدیریت منابع مالی و منابع انسانی، امکان تأمین بخشی از هزینه‌های برنامه از سوی خود یا جلب مشارکت از خیرین و … از جمله شرایطی است که برای پیشنهاددهنده‌ها پیش‌بینی شده است و در فرایند ارزیابی و انتخاب طرح‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی به اعلام برخی ویژگی‌ها و شاخص‌های برنامه‌هایی ارائه‌شده اشاره و اظهار کرد: در صورتی که طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی به گستره و جامعه مخاطبان ملی و بین‌المللی توجه کرده باشند و از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فنی و تخصصی جامعه در حوزه قرآن استفاده کرده و مرتبط با نوآوری و کسب و کار قرآنی باشند، اولویت بیشتری برای انتخاب خواهند داشت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به محورهای اصلی فراخوان جمع‌آوری ایده، طرح و برنامه اشاره و بیان کرد: از جمله این محورها باید به توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن کریم «با اولویت حفظ و تدبر»، تولید هدفمند آثار هنری و رسانه‌ای تبلیغی و ترویجی قرآنی، دستیابی به منابع مالی پایدار قرآنی و تقویت زیرساختی مؤسسات مردمی قرآن و عترت اشاره کرد. پیشنهادهای خارج از محورهای اعلام‌شده نیز در صورتی که مرتبط با اسناد راهبردی و اولویت‌های توسعه فرهنگ قرآنی کشور باشد، پذیرش و ارزیابی خواهند شد.

حسینی گفت: تلاش شده تا اعتبار برنامه‌های قرآنی در سال جاری با پیگیری از مسیرهای قانونی افزایش قابل توجهی داشته باشد، اما برای فاز اول برنامه‌ریزی، اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در حال رایزنی هستیم تا برخی نهادها و خیرین در حمایت از برنامه‌های قرآنی مشارکت کنند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به توجه دبیرخانه شورا به شفافیت در فرایند ارزیابی و تصویب برنامه‌ها، نظارت بر اجرا، تخصیص و کارسازی اعتبارات گفت: بررسی برنامه‌ها، طرح‌‌ها و ایده‌ها از طریق «سامانه سمات» و با مشارکت کمیسیون‌های تخصصی انجام خواهد شد، تمامی فرایندها از ثبت برنامه تا نظارت بر اجرا و گزارش‌گیری از طریق آن سامانه قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به برخی مزایا برای طرح‌های انتخاب‌شده از جمله اعطای اعتبار حمایتی بر اساس دستورالعمل مربوطه، ارائه خدمات مشاوره و آموزش برای توسعه گفت: آثار برتر و برگزیده در قالب برنامه تلویزیونی از رسانه ملی معرفی خواهند شد.

یادآور می‌شود متقاضیان طی بازه زمانی دهم تا بیستم مردادماه فرصت دارند تا طرح‌ها، برنامه‌ها و ایده‌های خود را از طریق مراجعه به صفحه https://formafzar.com/form/ng۴i۶ تکمیل یا بارگذاری، همچنین می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر از این فراخوان با شماره  ۶۱۹۰۵  داخلی ۱۲۰ تماس بگیرند.

یادآور می‌شود، شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفت کمیسیون تخصصی دارد. این کمیسیون‌ها شامل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم، کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، کمیسیون فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی، ستاد راهبری حفظ قرآن کریم و ستاد ملی راهبری تدبر در قرآن کریم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.