پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل، سید حامد عاملی در نشست صمیمی با فعالان قرآنی در استان اردبیل اظهار کرد: پیامبر اکرم ۲ امانت مهم و گران‌سنگ قرآن و عترت را در بین مردم به امانت گذاشت و چه افتخاری بالاتر از اینکه جامعه قرآنی امانتدار نبی اکرم بوده و مفاهیم این امانت را با حفظ و صیانت واقعی در جامعه نشر دهند.

وی مقام جامعه قرآنی را در نزد خداوند بسیار بالا و والا اعلام کرد و گفت: عظمت جامعه قرآنی فاخر و ارزشمند است که با هیچ پول و اعتباری قابل قیاس نیست.

استاندار اردبیل با اشاره به درخواست رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل مبنی بر اختصاص اعتبارات مشخص و ساختمان‌های مجزا برای تعلیم مفاهیم قرآنی تصریح کرد: شکی نداریم که برای اجرای هر برنامه فرهنگی نیازمند اعتبارات مناسبی هستیم اما اینکه بیاییم قرآن را در قالب و معیار پول بسنجیم، پسندیده نیست.

عاملی دغدغه مهم جامعه حاضر را تعلیم و تربیت اعلام کرد و افزود: نتایج قابل قبولی در این زمینه به دست نمی‌آید مگر اینکه با خرد جمعی در حوزه تعلیم و تربیت وارد شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرمایه اجتماعی ما به شدت در حال تحلیل است و حوزه تعلیم و تربیت به طور فجیعی رها شده که از هیچ چارچوب مشخص و برنامه نظام‌مندی برخوردار نیست.

عاملی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید تعالیم قرآنی را به‌عنوان یک اصل در بین جامعه دانش‌آموزی و حتی خانواده‌ها ترویج دهد و شایسته نیست که دانش‌آموز تنها برای گرفتن نمره قبولی در درس قرآن چند سطری از آن را خوانده و طوطی‌وار تحویل معلم دهد.

وی بیان کرد: آنچه که در حوزه تعلیم و تربیت تاکنون به آن پرداخت شده متأسفانه عایدی مشخصی نداشته که ضروری است در این راستا با طراحی یک مدل آموزشی معین، تعلیم و تربیت قرآنی را با استفاده از ظرفیت بزرگ آموزش و پرورش، آموزش عالی و دانشگاه‌ها پیگیری کنیم.

عاملی به وجود برخی آسیب‌ها در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هیچ برنامه نظام‌مندی در حوزه تعلیم مفاهیم قرآنی ارائه ندادند و این جای بسیار تأسف است که نتوانسته‌ایم مفاهیم زندگی بخش قرآنی را در جامعه ساری و جاری کنیم و مدل زندگی قرآنی را ترویج دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر یک تشتت آرایی در حوزه قرآنی در استان وجود دارد که این آسیب جدی است و لازم است تا با تشکیل یک قرارگاه و برنامه‌ریزی مشخص نسبت به تدوین پروتکل‌هایی در این زمینه اقدام شود تا بحث آموزش قرآن و مفاهیم آن در حوزه تعلیم و تربیت به طور جد پیگیری شود.

عاملی تصریح کرد: کار فرهنگی صرفاً انسان دغدغه‌مند و دردمند را می‌طلبد تا بتواند درد این جامعه را لمس کرده و برای آن برنامه مشخصی ارائه کند.

وی جنگ حاضر را جنگ فرهنگی و رقابت فرهنگ‌ها اعلام کرد و گفت: امروز با یک گوشی ساده که در دست تمام نوجوانان و جوانان است، دنیا مدل‌های فرهنگی متعددی را به این قشر القا می‌کند ولی در مقابل ما نتوانستیم در جامعه دینی و قرآنی مفاهیم ساده اما عمیق و زندگی‌بخش قرآنی را به جوانان آموزش دهیم.

عاملی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی خواست تا با همفکری و خرد جمعی زمینه بسط و گسترش آموزه‌های قرآنی را به طور عمیق در جامعه فراهم آورند و خود را محصور امکانات، اعتبارات و ساختمان نکنند.

استاندار اردبیل بر تأمین اعتبار مناسب به‌ویژه در شهرستان‌ها برای آموزش‌های قرآنی قول مساعد داد و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهاد تأثیرگذار در این حوزه باید با همکاری نخبگان قرآنی وارد عمل شود تا بتوانیم خلأهای این حوزه را در استان ترمیم و جبران کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.