پ

به گزارش ایسنا، محرم از راه رسید، پرچم های سیاه بر قامت شهرستان های خراسان شمالی برافراشته شد و خزان طبیعت در پیشگاه عظمت محرم و غصه و اندوه دوستداران اهل بیت (ع) رنگ باخت.

ماه محرم از راه رسید و با آمدنش تکیه ها برپا شد، پرچم عزا بر سردرب منازل، اداره ها، حسینیه ها، مساجد و نقطه نقطه شهر برافراشته شد و بوی غم و ماتم کوی و برزن دیار خراسان شمالی را فرا گرفت.

حال و هوای محرم، تمام نقاط استان را آکنده از غم و اندوه ساخته و رنگ و بوی آن به بازاریان و کسبه نیز رسیده است؛ هر شب نیز مراسم سینه زنی و خواندن زیارت عاشورا در نقاط مختلف شهرهای استان برپاست.

در این میان رنگ و بوی محرم در بجنورد مرکز خراسان شمالی چشمگیرتر است و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری همراه با سایر هیئات و گروه های مردمی، فضای خاصی را تقریبا در همه نقاط شهر ایجاد کرده اند.

اصناف استان، پیراهن های سیاه عزا بر تن و پرچم سیاه را بر سر درب مغازه های خود نصب کرده اند و محصولات فرهنگی این ماه همچون زنجیر، سنج، طبل و انواع پرچم را بر روی پیشخوان مغازه های خود در معرض فروش گذاشته اند و مشتریان نیز هر کدام به فراخور نیاز از این اقلام برای آیین های عزاداری خریداری می کنند.

هیأت های مذهبی اقلام مورد نیاز خود را خریداری کرده و بلندگوها و علم های عزا را برای برپایی آیین های عزاداری آماده کرده اند تا در ایام سوگواری محرم نوحه خوانان و مداحان اهل بیت، نجوای عزا را در گوش مردم شهرها بخوانند و هم پای هزاران عاشق و دلداده حسینی در سوگ اباعبدالله حسین (ع) اشک ماتم بریزند. عزاداران و عاشقان حسینی در خراسان شمالی با اجرای آیین های مختلف و سیاه پوش کردن محلات و هیات ها به استقبال ماه محرم رفته اند و با شرکت در هیات های عزاداری و سینه زنی، اوج ارادت خود را به اهل بیت رسول الله (ص) ابراز می کنند.

نصب ۵ هزار پرچم شهرداری بجنورد

مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهردار بجنورد در این خصوص، یکی از اقداماتی که هر ساله در آستانه ماه محرم انجام می شود را فضاسازی شهر دانست که با نصب پرچم و پارچه های سیاه، بلوارها، ورودی ها، میادین شهر و معابر حال و هوای محرم به خود می گیرد.

محمدرضا موفق اظهار کرد: شهرداری مرکز استان برای کمک به فضاسازی شهر در حاشیه شهر، نسبت به توزیع برخی اقلام در این مناطق اقدام شده و حدود یک هزار بنر با مضامین مختلف همچون «این خانه عزادار حسین است» و «زیر علمت امن ترین جای جهان است» چاپ و در محله های مختلف توزیع شده است تا در درب منازل نصب شود.

وی افزود: اکنون شهر بجنورد با نصب حدود ۵ هزار پرچم اعم از پرچم های آویز، عرضی، بنر و داربستی به استقبال ماه محرم و عزاداری برای سیدالشهدا رفته است.

وی با اشاره به استقبال مردم برای ماشین نویسی به مناسبت ماه محرم گفت: برای خدمات رسانی به مردم در این زمینه ۲ ایستگاه در شهر بجنورد دایر شده تا نسبت به ماشین نویسی با مضامین مختلف اقدام شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار بجنورد افزود: چاپ عکس بر پشت خودرو و ماشین نویسی مورد اقبال مردم قرار گرفته و علاوه بر آن مردم به صورت خودجوش نسبت به نصب پرچم های سرخ و سیاه بر خودروها اقدام کرده اند.

فعالیت ۱۱۵۰ هیأت مذهبی در خراسان شمالی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از فعالیت حدود ۱۱۵۰ هیأت مذهبی در خراسان شمالی خبر داد.

حجت الاسلام حمید رفیعی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تعداد هیأت های مذهبی در شهرستان های استان، اظهار کرد: در بجنورد حدود ۴۲۰ هیأت، شیروان ۲۲۰ هیأت، اسفراین ۱۴۰ هیأت، مانه و سملقان ۱۰۸ هیأت، فاروج ۱۰۰ هیأت، گرمه ۶۰ هیأت، جاجرم ۸۰ هیأت و در شهرستان  راز و جرگلان نیز ۳۰ هیأت مذهبی وجود دارد که فعال هستند.

برگزاری ۴۰ عنوان برنامه طی ایام محرم

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز از برگزاری بیش از ۴۰ عنوان برنامه ویژه ایام محرم توسط این اداره کل خبر داد.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۰ عنوان برنامه برای ایام محرم برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: نشست‌هایی با گروه‌های مختلف از جمله مسئولان هیئات مذهبی، مداحان و روحانیون نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه همایش طلایه‌داران تبلیغ نیز برگزار می‌شود، افزود: در این طرح مبلغین بومی استان اعزام می‌شوند و در هر شهرستان یک همایش برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با تأکید براینکه امید آفرینی و جمعیت، محوریت سخنرانی تمام سخنران‌های برنامه‌های امسال در ایام محرم خواهد بود.

هدایتی با اشاره به اینکه از تمام روستاهای استان نیازسنجی بابت کمبود روحانی انجام شده است، ادامه داد: برخی از روستاها روحانیون مستقر و برخی روحانی هجرت دارند اما برخی از روستاها بدون روحانی هستند که براساس نیازسنجی انجام شده ۲۵۰ روحانی به روستاها اعزام خواهند شد.

وی با تأکید براینکه گروه ۴۰ نفره مبلغ از قم نیز در ایام محرم در خراسان شمالی حضور خواهند داشت، اضافه کرد: ۵۰ مبلغه نیز در ایام محرم در هیئات مذهبی به امر تبلیغ می‌پردازند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: شهادت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا خود یک رسانه بسیار قدرتمند است و هیئات مذهبی خراسان شمالی، تبیین نهضت عاشورا را یک فریضه می‌دانند.

وی در خصوص وضعیت کرونا نیز اعلام کرد: هیئات، تکایا و مساجد در سال‌های گذشته نشان دادند که با درصد بالای رعایت قوانین و مقررات اعلامی از سوی ستاد کرونا مراسم را برگزار کردند.

برگزاری پویش مردمی «ختم قرآن»

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از برگزاری پویش مردمی «ختم قرآن» ویژه ایام محرم در استان توسط فعالان جامعه قرآنی خبر داد.

سید ناصر حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری ۶ عنوان برنامه در ایام محرم توسط فعالان قرآنی استان، اظهار کرد: برخی از برنامه‌ها از ۸ مردادماه سال جاری هم زمان با نخستین روز محرم آغاز شده و برخی از برنامه‌ها نیز ویژه شب عاشورا است.

وی با بیان اینکه پویش «با امام حسین(ع) در محضر قرآن» ویژه شام عاشورا است، افزود: در این پویش تمام هیأت‌های مذهبی و مساجد پیش از شروع مراسم عزاداری، تلاوت قرآن خواهند داشت.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه پویش مردمی ختم قرآن نیز در دهه اول محرم اجرا می‌شود، اضافه کرد: در این پویش هر شب ختم قرآن به نام یکی از شهدای کربلا انجام می‌شود.

حسینی با تأکید براینکه هر شب سه آیه از سوره فجر توسط مبلغین قرائت و تفسیر خواهد شد، ادامه داد: در این خصوص مسابقه‌ای نیز برای حفظ و تفسیر سوره فجر برگزار می‌شود.

شور حسینی فارغ از شعور و معرفت نباشد

اگرچه شور عزاداری حسینی در دل تک تک مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) موج می زند اما باید مراقب باشیم که شور حسینی فارغ از شعور و معرفت نباشد و در مجالس عزاداری حسینی از هر گونه تحریف و مبالغه در بازگویی وقایع کربلا جلوگیری شود.

اهمیت این موضوع در حدی است که امام جمعه شیروان چندی قبل در شورای فرهنگ عمومی بر این مطلب تاکید کرد و از همه مداحان و نوحه خوانان در آیین های عزاداری خواست تا در ماه محرم از تحریف در مجالس عزاداری امام حسین (ع) پرهیز کنند و مراقب مجالس ماه محرم باشند؛ چرا که برخی از افراد، ناآگاهانه به مسائل دامن می زنند.

حجت الاسلام حسین تکمیلی افزود: هدف از قیام عاشورا دوری از تمام منکرها و عمل به معروف ها است. امام حسین(ع) در طول زندگی پر برکتشان به منکرها پشت کردند و این مسلک باعث شد تا ایشان برای شیعیان اسوه تقوا باشند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در قیام خود دارای باور قلبی، اقرار زبانی و توحید عملی بودند که این خصلت ها باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

پرهیز از بدعت ها و خرافه گرایی ها

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شیروان نیز تاکید کرد: هیات های مذهبی باید از هرگونه بدعت ها و خرافه گرایی ها در عزاداری های سرور و سالار شهیدان در ایام محرم پرهیز کنند.

حجت الاسلام کاظم حریف توجه به ظرفیت فضای مجازی را از اولویت های تبلیغی سازمان تبلیغات در ماه محرم امسال عنوان کرد و گفت: رصد آسیب های اجتماعی و انحراف ها با استفاده از ظرفیت های مردمی مورد توجه قرار می گیرد و اتحاد و انسجام در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دیگر اولویت حوزه تبلیغی در ماه محرم است.

وی بر پرهیز از مسائل تفرقه افکن و تبعیت از سیره ائمه اطهار(ع) در ایجاد انسجام حول محور ولایت فقیه در جامعه تاکید کرد و گفت: همه مبلغان دینی، مسئولان هیأت ها و متولیان مساجد و شبکه تبلیغی باید انسجام و وحدت ملی را تقویت کنند.

وی به حضور بیش از ۸۰ روحانی و مبلغه در راستای اجرای برنامه های ماه محرم امسال در شهرستان شیروان نیز اشاره کرد که برنامه های ماه محرم و اربعین حسینی را در راستای تبیین اهداف و پیام عاشورا در شهرستان شیروان اجرا می کنند.

رئیس هیات مذهبی شهرستان شیروان ادامه داد: هیأت های مذهبی شهرستان به دلیل اهمیت ماه محرم و صفر در راستای تربیت نسل جوان و بهره گیری اقشار مختلف جامعه از درس ها و عبرت های عاشورا، برنامه ریزی هوشمندانه ای در امور فرهنگی و دینی در ماه محرم انجام داده است.

وی بیان کرد: امسال رویکرد هیات مذهبی در برنامه ریزی ها ایثار و فداکاری در دفاع از حریم جامعه اسلامی با توجه به امور اجتماعی است و اولویت نخست برنامه های تبلیغی در محرم امسال ولایت پذیری و استکبار ستیزی و صیانت از خانواده و عفاف و حجاب است.

وی ادامه داد: ترویج ولایت پذیری با پیروی از یاران سیدالشهدا (ع) و ترویج سبک زندگی حسینی(ع) از مهمترین اولویت برنامه های دینی و فرهنگی ماه محرم است که مورد توجه فعالان شبکه تبلیغی شهرستان شیروان قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.