پ

مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، درباره اهمیت فعالیت خانه‌های قرآنی بیان کرد: به نظر می‌رسد وجود این خانه‌ها برای حاشیه شهر، شهرستان‌های کوچک و روستاها ضروری‌تر از شهرهای بزرگ باشد، زیرا در شهری مثل مشهد با وجود جلسات قرآنی متعدد، مؤسسات قرآنی و کرسی‌های تلاوت با حضور اساتید برجسته، خانه‌های قرآنی مخاطبان کمتری نسبت به مناطق کم‌برخوردار دارند.

وی درباره لزوم خانه‌های قرآنی در حاشیه‌ شهر و مناطق کم‌برخوردار و روستایی افزود: در این مناطق به دلیل ضعف مالی، عدم دسترسی به مؤسسات قرآنی استعدادهای قرآنی شکوفا نمی‌شود لذا وجود خانه‌های قرآنی در این مناطق به وضوح خود را بهتر نشان می‌دهد و در واقع بستری برای کشف استعدادهای قرآنی در  این مناطق محسوب می‌شود.

حسنی ادامه داد: البته منظور این نیست که خانه‌های قرآن از مناطق شهری حذف شوند، بلکه اهمیت فعالیت و جایگاه این مراکز در مناطق حاشیه‌ شهر و روستاها ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

این استاد قرآن کریم با اشاره به وجود استعدادهای خوب قرآنی مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: یک دلیل عمده در محرومیت استعدادهای قرآنی از رسیدن به جایگاهی که استحقاق آن را دارند عدم دسترسی به اساتید برجسته است، لذا خانه‌های قرآنی به شرط اینکه از سوی دستگاه‌های متولی قرآن و خیران حمایت شوند تأثیرگذاری خود را خواهند داشت.

وی درباره نوع حمایت‌های دستگاه‌های دولتی، متولیان قرآن و خیران از خانه‌های قرآنی اظهار کرد: در وهله اول نیاز است که این مراکز در راستای آموزش بهتر تجهیز شوند و همچنین تأمین هزینه‌های اجاره این مراکز و تدریس اساتید در وهله دوم قرار دارد که باید مدیران این مراکز حمایت شوند تا دغدغه آنان در این مورد تا حدودی برطرف شود.

حسنی گفت: پس از حمایت مالی متولیان و برگزاری کلاس‌های قرآن به‌صورت رایگان و نیمه‌رایگان برای افرادی که تمکن مالی ندارند بستری مناسب برای کشف استعدادهای مناطق حاشیه شهر و روستاها فراهم خواهد شد، ضمن اینکه اگر این خانه‌های قرآنی از حمایت کافی برخوردار باشند از اساتید برجسته برای تدریس بهره‌مند شده که این نیز تأثیرگذاری بسیاری در شناسایی استعدادهای قرآنی دارد.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به ترویج آموزش همگانی قرآن افزود: هنگامی قرآن در جامعه کاربردی خواهد شد که آموزش همگانی نهادینه شود، لذا باید از تمام ظرفیت‌ها اعم از مساجد، حسینیه‌ها و سایر پایگاه‌ها به‌عنوان مکان استفاده کرد و اساتید در هر سطحی که هستند پای کار بیایند.

حسنی در پایان گفت: اگر این احساس وظیفه در فعالان قرآنی نهادینه شود که هر کس در منطقه و محله زندگی خود، هر چه از قرآن آموزش دیده را به دیگران نیز آموزش دهد و اگر این رویکرد نهادینه شود آنگاه در هر محله فعالیت‌ها آغاز شده و افراد بسیاری در سنین مختلف و در رشته‌های قرائت، حفظ و … تحت آموزش قرار خواهند گرفت و در مقوله قرآن رشد فزاینده‌ای را در کشور به لحاظ کیفی و کمی شاهد خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.