پ

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم امروز پنجشنبه ۱۳ بهمن‌ماه که به منظور سخنرانی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت و دیدار با مجموعه‌های مردمی قرآنی به شهر مشهد مقدس سفر کرده بود، ضمن بزرگداشت ایام‌الله پیروزی انقلاب اسلامی، قیام امام خمینی را احیای رجوع و بازگشت به قرآن دانست و افزود: محور حرکت حضرت امام آیه قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ بود. امام همه مردم را در سال ۱۳۲۳ با تمسک به این آیه به قیام برای خدا فراخواندند و آرمان خود را با تأسی به قرآن و آیه هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ صدور انقلاب و برافراشته‌ کردن پرچم لا اله الا الله بیان کردند.

وی با تأکید بر اینکه قرآن راهبرد رسیدن به آرمان را درگیری با دشمن بشریت بیان کرده است و گره‌خوردگی مکتب حضرت امام به مبارزه نیز برگرفته از همین راهبرد قرآنی و کلیدواژه‌های قرآنی قتال و جهاد و آیات وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه‏ است، گفت: تأکید حضرت امام بر حضور مردم در پیشرفت انقلاب نشان دهنده دیگر رکن اساسی نهضت امام بود که آن هم برگرفته از قرآن و آیه لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط بود.

مرجعیت قرآن در حل مسائل حاکمیت اسلامی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مرجعیت قرآن در حل مسائل حاکمیت اسلامی در زمینه‌های مختلف افزود: قرائت و حفظ و تلاوت در بیانات مقام معظم رهبری بسیار سفارش شده است، ولی به عنوان مقدمه‌ای برای انس و تدبر و آن نیز مقدمه تحقق قرآن کریم در جامعه اسلامی. با تأکیدات فراوان امامین انقلاب، هنوز متأسفانه در نظام‌سازی و نحوه اداره جامعه به طور کامل به قرآن رجوع نکرده‌ایم و همچنان از این اقیانوس بیکران، جز قطراتی بهره نبرده‌ایم.

تقی‌زاده ادامه داد: امروز و در گام دوم انقلاب باید نهضت رجوع به قرآن کریم در عرصه حکمرانی و نظام‌سازی را آغاز کنیم. شرط تحقق این آرمان قیام پیشروانی از مردم است و طلاب و روحانیون شایسته‌ترین قشر مردم به این قیام است. همه ما باید برای رسیدن به مقام انصاراللهی و حلقه میانی برای ولی جامعه شدن تلاش کنیم؛ که فرمود: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ کَما قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصاری إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّه‏. زمانی که انصارالله به میدان آیند و ولی الهی را کمک دهند آن وقت جامعه انتخاب می‌کند و فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنی‏ إِسْرائیلَ وَ کَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذینَ آمَنُوا عَلى‏ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرین‏ سپس نصرت الهی می‌رسد و پیروزی نهایی و آرمان انقلاب محقق می‌شود. از این جهت طلاب و خانواده‌هایشان بسیار اهمیت پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه این سفر و در دیدار با حجت‌الاسلام مقامی، رئیس مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره مشهد مقدس بر حمایت از مؤسسات مردمی و تقویت حرکت‌های مردمی با حمایت از عملیاتی شدن ایده‌های موفق آنان تأکید کرد و مردمی‌سازی و مردم‌محوری را جزء اصول اساسی و رویکرد‌های مهم سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد.

تقی‌زاده با بیان دغدغه ترویج و تقویت جریان تدبر در کشور به بیان طرح ملی ساماندهی مربیان تدبر و طرح طلبه قرآنی در سازمان دارالقرآن الکریم پرداخت و افزود: باید اقدامات زیرساختی و حقوقی انجام شود تا جریانی پایدار در کشور برای جبران عقب افتادگی جامعه در زمینه انس و تدبر در قرآن صورت گیرد.

وی با طرح دغدغه سازمان دارالقرآن الکریم در راستای ترویج هر چه بیشتر انس و تدبر در قرآن به برگزاری دوره‌های تربیت مربی تدبر و حمایت از مؤسسات تدبر و حمایت از برگزاری دوره‌های تدبر توسط مؤسسات مردمی اشاره کرد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام مقامی به بیان گزارشی در رابطه با فعالیت‌ها و امتیازات مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره که بیش از یک دهه در راستای تحقق دستور صریح قرآن و عترت به تدبر در قرآن و سیره و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب گام نهاده است پرداخت.

مقصد بعدی این سفر دیدار تقی‌زاده با حجت‌الاسلام الهی‌زاده از علمای قرآنی کشور بود. در این دیدار با اشاره به شکل‌گیری مردمی جریان تدبر در سالیان گذشته این جریان را مصداق آیه وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ دانست و اضافه کرد: امروز باید این جریان جان تازه‌ای بگیرد تا بخش انتهایی آیه فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّار محقق شود.

باید به سمت فهم و تدبر در قرآن برویم

وی با اشاره به ایجاد این فهم در بین همه قرآنیون کشور که باید به سمت فهم و تدبر در قرآن کریم برویم، تلاش‌های حجت‌الاسلام الهی‌زاده در این مسیر را بسیار راهبردی دانست و ایشان را شخصیت مورد قبول از جانب همه جریان‌های تدبری کشور دانسته و خطاب به ایشان اضافه کرد: مدیریت جریان تدبر که یک جریان علمی نیز محسوب می‌شود نیازمند جلوداری یک عالم وارسته است که مورد قبول همه جریان‌های تدبری نیز باشد که این امر متعین در شماست.

وی تربیت مربیان و مدرسان شبکه تدبر در قرآن را یکی از کار‌های اساسی دانست و از ایشان برای ایجاد این شبکه درخواست همفکری و همکاری کردند.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام الهی‌زاده با تأکید بر اولویت مردمی‌سازی جریان قرآنی کشور گفت: دیوان سالاری در فضای قرآنی هیچ تحولی ایجاد نخواهد کرد و جریان تدبر با جریان مردمی پیش خواهد رفت. اگر حاکمیت هم در حمایت این جریان مردمی نیاید، کار پیش خواهد رفت و اگر بیاید تاج سری برای خودش می‌شود. امروز به هیچ وجه نگاه حاکمیتی از بالا به پایین جواب نمی‌دهد و باید جهادی و مردمی وارد میدان شد تا بتوان از نظام پشتیبانی کرد.

وی در ادامه افزود: جایگاه سازمان دارالقرآن الکریم در درجه اول برای خود سازمان تبلیغات است. باید همه ظرفیت‌های ساختاری و انسانی و… سازمان تبلیغات در خدمت قرآن بیاید. امروز سازمان دارالقرآن جدا افتاده است. محتوا را باید این سازمان تأمین کند. شما به جای شورای توسعه و سندنویسی و کار‌های این‌چنینی باید به حرکت‌های مردمی نگاه کنید و سازمان تبلیغات در هیئات و تشکل‌ها، مساجد، جلسات و مؤسسات قرآنی با این شبکه وسیع مردمی ارتباط دارد. رویکرد سازمان باید همین ظرفیت باشد. با این نگاه کل کشور در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما نباید مسیر شورای توسعه را بهتر و دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر بروید بلکه باید به مردم برگردید و از قاعده اجتماع شروع کنید.

الهی‌زاده ماه مبارک رمضان را ماه کار قرآنی دانست و شروع سال سازمان را ماه مبارک بیان کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان می‌توانیم ۵۰۰ جلسه جدید قرآن تولید کنیم که در ادامه سال هم ۴۰۰ مورد ادامه پیدا کند. این کار، آسان و بسیار پرثمر است. مشکل ما در رابطه با روزه نگاه فردی به آن است که اهل بیت تلاش کردند از راه‌های مختلف این نگاه فردی را از روزه بگیرند. اسلام فردی اسلام آمریکایی است و اسلام حقیقی، اسلام سیاسی اجتماعی است. بسیار به تقویت بحث تدبر در دوره‌ جدید سازمان امیدوارم و از هر گونه کمکی که از دست بنده بر بیاید دریغ نخواهم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.