پ

سیده مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان با اشاره به اهمیت نشست فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی موسسات قرآنی با هیئت مدیره اتحادیه کشوری گفت: در این نشست که به صورت فصلی و با هدف بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و تبادل نظر مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و هیئت مدیره اتحادیه کشوری برگزار می‌شود، برنامه‌ها و فعالیت‌های اتحادیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر یک از مدیران عامل با بیان نظرات خود به نقد و بررسی فعالیت‌ها و‌ ارائه پیشنهادها پرداختند.

موسوی‌زاده با بیان اينکه تلاش‌های بسیاری از سوی اتحادیه کشوری موسسات قرآنی انجام شده است، گفت: هنوز تا حل مسائل و مشکلات مؤسسات راه بسیاری مانده است و تا زمانی مشکلی از موسسات حل نشود، تلاش‌ها باید ادامه یابد تا ثمره این تلاش‌ها دیده شود.

وی با بیان اینکه حمایت‌های مقطعی، درمان سطحی زخم‌های عمیق مؤسسات قرآنی است، گفت: حمایت‌های محدود و وام‌های یک میلیون و دو میلیون تومانی که موسسات ما با گذر از مسیر پر پیچ و خم بروکراسی به آن می‌رسند، دردی را دوا نمی‌کند. زمانی تلاش ما عمق پیدا می‌کند که ما برای مسائل اصلی مؤسسات چاره‌ای پیدا کنیم.

مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی خوزستان با بیان اينکه یکی از مسائل اصلی مؤسسات، بیمه است گفت: ما درخواست کردیم که به هر شکل قانونی اعم از راه‌اندازی صندوق قرآنیان، ‌نشست با رئیس تأمین اجتماعی کشور یا رایزنی با نمایندگان مجلس این مسأله را پیگیری کنند. بیانیه صادر شده بعد از پایان این نشست برای مطالبه این مسأله از دستگاه‌های ذی‌ربط است. اینکه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبلغ اندکی را تأمین می‌کنند و با دردسرهای زیاد به هر مؤسسه مبلغ کمی اختصاص می‌دهند، دردی از مؤسسات دوا نمی‌کند.

موسوی‌زاده تاکید کرد: علاوه بر بیمه، مسأله دیگر مؤسسات ما، مجوزها است. اگر ما ساز و کار خوبی برای مؤسسات به وجود می‌آوردیم و آنها را سردرگم نمی‌کردیم، ‌قطعاً‌ آسان‌تر مجوزهای خود را دریافت می‌کردند. چندین سامانه به مؤسسات معرفی شده است و هر کدام به نحوی از مؤسسات درخواست مدرک می‌کنند.

وی تصریح کرد: مؤسسات ما هر کدام با مسائلی چون نداشتن جا و مکان، درگیری با اداره آب و برق، عدم تمدید مجوز مؤسسه، مشکلات بانکی و … مواجه هستند. ما در این شرایط می‌خواهیم کار فرهنگی و قرآنی کنیم.

مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی خوزستان با اشاره به مشکلات پیش روی مؤسسات در فرآيند وام‌های اعلام شده گفت: این انتظار زیادی نیست که یک موسسه بتواند با مجوز خود یک وام ده میلیون تومانی بگیرد، اما مؤسسات ما برای گرفتن یک وام با موانعی مثل چک و سفته و گواهی کسر حقوق و … مواجهند. این اعتبار را به مجوز مؤسسه فرهنگی و قرآنی بدهید که بتواند با مجوز خود، وام بگیرد. ما در مقابل پرسش‌های مؤسسات فقط می‌گوییم در حال بررسی هستیم. واقعیت هم همین است که ما همواره در حال برگزاری جلسه و رایزنی هستیم، اما گویی در حال دویدن روی غلتک هستیم و به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم، چرا که دستگاه‌های مسئول همکاری لازم را ندارند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که جلسه‌ای با حضور مسئولان تأمین اجتماعی، نمایندگان مجلس و مدیران اتحادیه تشکیل شود و در خصوص سهم کارفرما تصمیم گيری شود. چه بسا وزارت ارشاد به جای هزینه در صندوق هنر برای قرآنیان سهم کارفرما را برعهده بگیرد.

موسوی‌زاده گفت: مؤسسات درگیر بیمه هستند. بازرس بیمه از مؤسسات قرآنی سرکشی می‌کند و وقتی می‌بیند مربی (شاغل در مؤسسه) تحت پوشش بیمه نیست، مؤسسه را جریمه می‌کند. گرچه برخی از مربیان قرآنی ما بدون چشم‌داشت در حال کار قرآنی هستند، اما این موضوع از مؤسسه، رفع تکلیف نمی‌کند.

مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی خوزستان با اشاره به سخنان سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حاکمیتی دانستن واگذاری صدور مجوز به اتحادیه گفت: مگر سایر اصناف که به اتاق بارزگانی و وزارت صنایع و معادن مربوط می‌شوند حاکمیتی نیستند و فقط قرآن، حاکمیتی است که شما اجازه ندارید صدور مجوزشان را به اتحادیه واگذار کنید؟ اتحادیه‌ها مؤسسات فعال و غیرفعال را می‌شناسند، بین مردم هستند و درد مؤسسات را می‌دانند. ما به دنبال این هستیم که مسیر فعالیت‌های قرآنی تسهیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از فعالان قرآنی در کشور و استان با نفوذی که دارند می‌توانند کاری برای مؤسسات انجام دهند. انتظار ما این است که این افراد از جایگاه خود برای قرآن و نه شخص خاص، استفاده کنند. اگر بتوانیم قدمی برای مؤسسات برداریم و دریغ کنیم، این حق به گردن ما می‌ماند و اگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، کنار برویم و بگذاریم کسی که دلسوز است کار کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.